راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش به پله بیست و سوم رسید / «پایان استارت‌آپ» تیتر یک این شماره است

در شماره تیرماه عصر تراکنش پرونده‌هایی با موضوع پایان استارت‌آپ، طرح حذف رمز دوم کارت‌های بانکی و تاثیر جنگ بر اقتصاد کشورها منتشر شده است. در بخش شرکت‌گردی این شماره به سراغ شرکت پرداخت الکترونیک سامان رفته‌ایم.

بیست‌وسومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این ماهنامه به‌طور تخصصی در حوزه فناوری‌های مالی، بانکداری، بورس و بیمه به تولید محتوا می‌پردازد. «پایان استارت‌آپ» تیتر یک این شماره است.

«اینجا که ایستاده‌ایم» عنوان یادداشت مینا والی است. مدیرمسئول عصر تراکنش در بخشی از این یادداشت نوشته است: «آینده استارت‌آپ، تب ماینینگ، ولث‌تک و فساد و فناوری مسائلی است که در آینده نه‌چندان دور خیلی بیشتر از امروز در زندگی ما تأثیرگذار خواهد بود. درواقع کمتر از دو سال دیگر تا قرن پانزدهم باقی مانده و سؤال اصلی این است که آیا ما برای قرن پانزدهم آماده هستیم آیا به خود نگاه کرده‌ایم که در مناسبات تکنولوژیک کجا ایستاده‌ایم و به کدام سو عزیمت داریم؟»

در بخش چهره‌های ایران این شماره تصاویری از محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم، رضا باقری‌اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی دیده می‌شود.

در بخش فوکوس این شماره عصر تراکنش تصاویر و توضیحاتی از کلیدگذاری شبکه ققنوس، مجامع شرکت‌های پرداخت و افتتاح شبکه نوآفرینی پلنت منتشر شده است.

عصر تراکنش در پرونده‌ای موضوع پایان استارت‌آپ را بررسی کرده است. در یک گزارش تحلیلی رضا قربانی به بررسی هشت سال مسیر استارت‌آپی ایران و اینکه چرا تا امروز راه اشتباه را پیمودیم پرداخته است. در این پرونده گزارش گفت‌وگویی با حمیدرضا مختاریان، مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد به قلم مینا حاجی منتشر شده است. در این گفت‌وگو مختاریان از دستاوردهایش در سفر به سیلیکون‌ولی و گذراندن یک دوره آکادمیک سه‌هفته‌ای در این شهر و هفت عامل موفقیت یکی از بزرگ‌ترین هاب‌های فناوری دنیا گفته است. در ادامه این پرونده آیت حسینی، مشاور تحول و بازآفرینی کسب‌وکار در یادداشتی با عنوان «الزام یا انتخاب» به موضوع تحول سازمانی از طریق استارت‌آپ‌ها پرداخته است.

در گزارشی با عنوان «دولتی‌های بیگانه با استارت‌آپ‌ها» محمدرضا طاهری مسیر پرپیچ‌وخم فعالان استارت‌آپ استان فارس را بررسی کرده است.

در شرکت‌گردی این شماره عصر تراکنش به سراغ شرکت پرداخت الکترونیک سامان رفته‌ایم. فاطمه قوتی در گزارشش با عنوان «شانزده سال پس از کوچه البرز» ضمن گفت‌وگو با مدیران ارشد پرداخت الکترونیک سامان قصه شرکتی که اولین تراکنش پرداخت الکترونیکی ایران را رقم زد را نوشته است.

در این شماره ماهنامه محمدرضا بهبهانی در یک گزارشی تحلیلی با عنوان «50 درصد، کاهش درآمد آژانسی‌ها» به این موضوع پرداخته است که تاکسی‌های آنلاین چه تأثیری روی بازار رقبای سنتی گذاشته‌اند. در این گزارش همچنین اینفوگرافیکی با عنوان «تغییر ذائقه مردم با ورود تاکسی‌های آنلاین» منتشر شده است.

عصر تراکنش بیست و سوم در یک پرونده دیگر به موضوع اجرای طرح حذف رمز دوم حساب‌های بانکی پرداخته است. گزارش‌های این پرونده شامل عناوین «یک نفس راحت برای کلاه‌برداری اینترنتی!» به قلم یزدان مرادی، «چالش‌های یک طرح» به قلم ابوالفضل رجبی و «جدال با امنیت» به قلم کاوه رهنما است.

در این شماره ماهنامه عصر تراکنش برای بخش «منحنی دوم» که گزارش از کسب‌وکارهای کوچک فناوری‌های مالی ایران هستند به سراغ سه کسب‌وکار رفته‌ایم. نوید نیک‌نژادی به دفتر صرافی اکسیر رفته و در مطلبی با عنوان «زمانی برای موفقیت اکسچنج‌های ایرانی» گزارشش از این استارت‌آپ را نوشته است. آرش ترابی در گزارشی با عنوان «همان فرمان، در مسیری جدید» از H2pay که لاین پرداخت شرکت هدایت هوشمند قرن است نوشته است. مرضیه شمس هم برای این بخش به خیابان حافظ رفته است تا در بازدید حضوری‌اش از فروشگاه گوشی‌شاپ در گزارشی با عنوان «متولد خیابان حافظ» از سیر تحول این کسب‌وکار بگوید.

«ضرورت دفاع از کوچک‌ها» عنوان گزارش دیگری است که در آن محسن آزموده به تأثیر گسترش سرمایه‌داری در کسب‌وکارهای سنتی پرداخته است.

در گزارشی به این موضوع پرداختیم که بلاک‌چین چگونه می‌تواند به کمک حوزه سلامت کشور بیاید. این گزارش را با عنوان «راه‌حلی کم‌هزینه، برای مشکلات پرهزینه!» بهرام تیموری درشکی، پزشک و پژوهشگر نوشته است.

در گزارشی تحلیلی با عنوان «خداحافظی با پیچیده‌ترین سیستم پولی جهان» مینا والی به موضوع حذف چهار صفر از پول ملی ایران و تأثیر آن بر استفاده بهینه از ابزار سکه و اسکناس پرداخته است.

وحید صیامی، کارشناس اقتصاد در یادداشتی با عنوان «تب سردی که تند شد» نگاهی انداخته است به تاریخچه پرداخت الکترونیکی در ایران. در بخشی از این یادداشت آمده است: «پرداخت الکترونیکی در ابتدای ورود به ایران هرگز چنین که امروز شاهدیم، مورد اقبال قرار نگرفت. این عدم اقبال دلایل مختلفی داشت. در این نوشتار سرگذشت ابتدایی پرداخت الکترونیک و لحظه ابتدایی خرید اینترنتی در ایران را مروری کرده‌ام.»

یزدان مرادی برای این شماره ماهنامه عصر تراکنش به روستای عامری بوشهر سفر کرده است تا داستان خرید اینترنتی روزانه مردم این روستا را در یک گزارش میدانی با عنوان «اینترنت به جای آب آشامیدنی» روایت کند.

در ورودی بخش جهان ضمن انتشار تصویری از نتایج جنگ در بخشی از خاک سوریه، تناقض میان پیشرفت فناوری ازیک‌طرف و به قوت خود باقی ماندن جنگ به‌عنوان سنتی‌ترین شیوه حل منازعه مطرح شده است.

جان مک‌آفی، پدیدآورنده شرکت مک‌آفی، آجیت پای، مدیر کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، ریچارد استالمن، آغازگر جنبش آزادی نرم‌افزار، لینوس توروالدز، آغازگر هسته لینوکس و نرم‌افزار گیت و الویرانا بیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه چهره‌های این ماه در بخش جهان هستند.

در قسمت فوکوس جهان، عکس نوشته‌ای از استارت‌آپ N26، نمونه موفق یک استارت‌آپ فین‌تک اروپایی به چشم می‌خورد.

«تشنج ماه مه» عنوان مطلبی است به قلم شهاب شهسواری که به کاهش دو تریلیون دلاری ارزش سهام 500 شرکت بزرگ آمریکا در ماه مه پرداخته است.

در چهار گزارش این شماره ماهنامه عصر تراکنش در بخش جهان به تأثیر اقتصادی جنگ بر کشورها پرداخته‌شده است. «حاکمیت رفتار غیرعقلانی» عنوان گزارشی است که سینا آذرگشسب درباره تأثیر جنگ بر بازار سرمایه نوشته است. سمانه عابدی گزارشی با عنوان «چشم‌اندازی غبارآلود» نوشته است. میثم سلیمانی در گزارشی با عنوان «نسلی که تنها آینده را می‌خواهد» اقتصاد عراق بعد از جنگ، ویرانی و فساد را بررسی کرده است. همچنین در گزارشی با عنوان «سنگلاخ‌هایی از جنس تعصب و فساد اداری» به قلم امیرحسین کلهر به موانعی که زنان کارآفرین افغان با آن مواجه هستند پرداختیم.

در بخش راهنمای این شماره گزارشی مفصل از نشریه وایرد با عنوان «بلاک چین: یک داستان عاشقانه، بلاک‌چین:
یک داستان ترسناک» را انتخاب کردیم و ترجمه آن را ثنا جهاندار انجام داده است. این گزارش روایتی جذاب است از داستان شکل‌گیری و ادامه فعالیت «تزوس» یکی از متفاوت‌ترین پلتفرم‌های ارز رمزنگاری‌شده که از زمان ثبت رکورد 232 میلیون دلاری عرضه اولیه سکه توجه‌ها را به خود جلب کرد.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه و به قیمت ۴۰ هزار تومان هرماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۶۰۱۰۵۳۹ تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق فروشگاه راه پرداخت هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی و قابل دانلود نشریه عصر تراکنش در سامانه‌های جار، طاقچه و فیدیبو نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.