راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک برزیل / سلاطین قهوه

رویای هر کودک و نوجوان برزیلی تبدیل شدن به یک فوتبالیست معروف مانند پله، رونالدینیو و نیمار در آینده است و هنگامی که متوجه می‌شوند استعدادی در این زمینه ندارد، به سراغ دیگر حوزه‌ها از جمله فین‌تک می‌روند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک برزیل و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به ۳۱ کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک برزیل» در شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

 

برزیل

عموما بر این اعتقاد هستند که نام این کشور برگرفته از نوعی درخت است که مهاجران اولیه برای آن ارزش بسیاری قائل بوده‌اند، گرچه برخی بر این باورند که نام برزیل برگرفته از نام جزیره اسطوره‌ای برزیل است که در قرون وسطی در اروپا از آن بسیار یاد شده‌ است. برزیل تنها کشور پرتغالی‌زبان در آمریکای جنوبی است و بزرگ‌ترین کشور پرتغالی‌زبان هم محسوب می‌شود.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک برزیل / سلاطین قهوه

به‌دلیل وسعت زیاد، این کشور با سایر کشورهای آمریکای جنوبی به‌جز اکوادور و شیلی هم‌مرز است. منابع طبیعی گسترده و زیستگاه‌های حفاظت‌شده و تنوع زیستی، جانوری و گیاهی خاص؛ محیط زیست منحصربه‌فردی برای برزیل فراهم آورده است. برزیل تا سال 1808 مستعمره پرتغال بود. پس از تحولات سیاسی مختلف و مبارزه با استعمار پرتغال، با تصویب اولین قانون اساسی در سال 1824 مجلس نمایندگان که هم‌اکنون به‌عنوان کنگره ملی شناخته می‌شود، تشکیل شد. این کشور پس از یک کودتای نظامی در سال 1889 به کشوری با نظام جمهوری تغییر پیدا کرد. کشور برزیل در حال حاضر یک فدراسیون است که از ۲۶ ایالت و یک منطقه فدرال تشکیل شده که در مجموع ۲۷ واحد فدرال را تشکیل می‌دهند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پتروبراس

پتروبراس شرکت نفت و گاز برزیلی و چندملیتی است که در سال ۱۹۵۳ توسط دولت برزیل تاسیس شد. این شرکت امروزه با توسعه فعالیت‌ها و سرمایه خود، نه‌تنها توانسته به بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده فرآورده‌های نفتی در آمریکای جنوبی تبدیل شود، بلکه هم‌اکنون در زمره ۲۰ شرکت نفتی بزرگ جهان قرار دارد.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد برزیل

کشور برزیل بزرگ‌ترین اقتصاد را در میان کشورهای آمریکای لاتین دارد. اقتصاد این کشور در رتبه هشتم دنیا و رقم برابری قدرت خرید (ppp) آن نیز در رتبه هشتم دنیا بر اساس آمارهایی است که در سال 2017 به دست آمده است. برزیل دارای اقتصادی ترکیبی متکی بر کشاورزی، صنعت و صنایع خدماتی است و به یک محصول یا کالای خاص وابستگی ندارد.

بیشتر بخش صنعتی این کشور در بخش‌های جنوب و جنوب شرقی آن تجمع کرده ‌است. پس از رشد سریع در دهه‌های گذشته که ماحصل اجرای طرح رئال است، بخش‌های تجاری برزیل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در تجهیزات و فناوری جدید کرده‌اند، با این حال این کشور از سال 2014 رکود اقتصادی را همراه با ترکیبی از رسوایی‌های سیاسی، فساد مالی و خشونت پلیس، آب آلوده و تاسیسات و خدمات عمومی ناکافی، به خود دیده است.

این رکود دوساله باعث شده که تعداد افراد بیکار در برزیل ۷۶ درصد افزایش یافته و به ۱۳ میلیون نفر برسد. در حالی که برزیل تنها چند سال پیش یکی از کشورهای با بیشترین رشد اقتصادی در جهان بود، اما کاهش قیمت نفت و انرژی در بازار جهانی در کنار بحران سیاسی در این کشور باعث شد تا این کشور درگیر رکود شدید شود.

رشد اقتصادی برزیل در سال ۲۰۱۶ با افت شدیدی معادل 3.6 درصد روبه‌رو شد. این برای دومین سال پیاپی است که اقتصاد این کشور با افت شدیدی مواجه می‌شود. بدین ترتیب رکود اقتصادی برزیل، از جمله قدرت‌های نوظهور اقتصادی، دو ساله شده و از سال ۱۹۴۸ میلادی این رکود بی سابقه گزارش می‌شود.

در سال گذشته فعالیت همه بخش‌های مهم اقتصادی برزیل از جمله خدمات، کشاورزی و صنعت با افت بالایی همراه بوده است. نرخ تورم هم از نرخ‌های پنج تا شش‌درصدی در سال‌های گذشته، اینک به 10 درصد و بیشتر افزایش یافته است.

با وجود این موضوعات، برزیل پتانسیل‌های بالایی برای رشد اقتصادی دارد. این کشور در بخش‌های کشاورزی، معدن، تولید و صنایع خدماتی فعال است و بالغ بر 107 میلیون نیروی کار در این کشور وجود دارد که آن را در رده هفتم جهان از این منظر قرار می‌دهد. برزیل طی سال‌های گذشته حضور خود را در بازارهای جهانی افزایش داده و یکی از چهار اقتصاد نوظهور در دنیا قلمداد می‌شود.

هواپیما، تجهیزات الکترونیکی، اتومبیل، کفش، سنگ، سنگ آهن، فولاد، سویا و گوشت گاو عمده محصولات صادراتی برزیل را تشکیل می‌دهد که این کشور را از نظر ارزش صادرات در رتبه بیست‌وسوم دنیا قرار داده است.

صنعت گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد این کشور است و یک بخش روبه‌رشد محسوب می‌شود. بیش از شش میلیون گردشگر از سراسر جهان در سال 2015 از این کشور بازدید کرده‌اند که از این منظر برزیل را در رتبه اول آمریکای جنوبی و رتبه دوم آمریکای لاتین پس از مکزیک قرار می‌دهد. جاذبه‌های طبیعی این کشور شامل جنگل‌های آمازون، حیات وحش، سواحل ریودوژانیرو و سانتاکاترینا از جمله محبوب‌ترین مناطق گردشگران در برزیل هستند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

قهوه

برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه در دنیا طی 150 سال گذشته است و بیش از یک‌سوم قهوه دنیا را تولید می‌کند. تقریبا یک‌سوم زمین‌های برزیل مستعد کشت قهوه است. تقریبا 80 درصد کشت قهوه برزیل از زیر‌گونه‌های عربیکاست که در ارتفاعات بالاتر از ۸۰۰ متر از سطح دریا به‌خوبی رشد می‌کنند.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت برزیل

در برزیل 37 درصد از تراکنش‌های پرداخت به‌وسیله کارت‌های نقدی و اعتباری انجام می‌گیرد. بر اساس آمار و ارقام موجود 106 میلیون کارت نقدی و بیش از 87 میلیون کارت اعتباری فعال تا پایان سال 2013 در برزیل وجود داشته است. 64 درصد از برزیلی‌های بالای 18 سال، دارای حداقل یک کارت نقدی هستند و این آمار برای کارت اعتباری حدود 50 درصد برآورد شده است.

شرکت‌های بزرگ پرداخت بین‌المللی در برزیل فعال هستند که از جمله آنها می‌توان به ویزا، مسترکارت، آمریکن اکسپرس و یونیون‌پی اشاره کرد. با این حال در برزیل همچنان پول نقد از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حالی که درصد افرادی که دارای حساب بانکی هستند، رو به افزایش است، اما همچنان 51 درصد از جمعیت حقوق یا دستمزد خود را به‌صورت وجه نقد دریافت می‌کنند؛ به‌ویژه آنهایی که در مشاغل کم‌درآمد فعال هستند.

 

مهم‌ترین بانک‌های برزیل

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”ایتاو یونی‌“]

مدیرعامل: کاندیدو براچر

تعداد پرسنل: 96435 نفر

تعداد شعبه: 4495

ایتاو یونی‌بانکو، شرکت خدمات مالی و بانکداری برزیلی است که دارای شعبه در کشورهای آرژانتین، شیلی، اروگوئه، پاراگوئه، پرتغال، چین، لوکزامبورگ، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن نیز هست. ایتاو یونی‌بانکو در سال ۲۰۰۸ با ادغام دو بانک برزیلی ایتاو و یونی‌بانکو راه‌اندازی شد و در حال حاضر دهمین بانک بزرگ جهان، بر پایه میزان ارزش بازار سرمایه به‌شمار می‌آید، همچنین پس از بانکو دو برزیل، در رتبه دوم بزرگ‌ترین بانک‌های برزیل، از نظر میزان دارایی‌ها شناخته می‌شود. شعبه مرکزی این بانک در شهر سائوپائولو، برزیل قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک و بورس اوراق بهادار سائوپائولو معامله می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”برادسکو“]

مدیرعامل: لوئیز کارلوس ترابوکا کوپی

تعداد پرسنل: 108794 نفر

تعداد شعبه: 5314

بانکو برادسکو، شرکت خدمات مالی و بانکداری برزیلی است که پس از ایتاو یونی‌بانکو به‌عنوان دومین بانک بزرگ خصوصی در کشور برزیل محسوب می‌شود. بانکو برادسکو در سال ۱۹۴۳ توسط آمادور آگوایر و در شهر ماریلیا، ایالت سائوپائولو راه‌اندازی شد و امروزه علاوه بر ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی و مدیریت سرمایه‌گذاری، به ارائه خدمات نوین بانکی، نظیر بانکداری الکترونیک، خدمات بیمه، مزایای بازنشستگی، عرضه وام و سرویس کارت‌های اعتباری نیز اشتغال دارد. شعبه مرکزی این بانک در شهر اوزاسکو، برزیل قرار دارد و شعبه‌های بین‌المللی آن نیز در شهرهای لندن، لوکزامبورگ، هنگ‌کنگ، بوئنوس‌آیرس و توکیو مستقر هستند. سهام بانکو برادسکو در بازار بورس نیویورک، بورس مادرید و بورس اوراق بهادار سائوپائولو دادوستد می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”دو برزیل“]

مدیرعامل: پائولو روگریو کافارلی

تعداد پرسنل: 100000 نفر

تعداد شعبه: 5430

بانکو دو برزیل، شرکت خدمات مالی و بانکداری برزیلی است که طیف وسیعی از خدمات بانکی را ارائه می‌کند. بانکو دو برزیل در سال ۱۸۰۸ راه‌اندازی شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک برزیل و آمریکای لاتین، بر پایه مجموع دارایی‌ها و سومین بانک بزرگ در این کشور، بر پایه ارزش بازار سرمایه قلمداد می‌شود. شعبه مرکزی این بانک در شهر برازیلیا، برزیل قرار دارد و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار سائوپائولو معامله می‌شود. بزرگ‌ترین سهامدار بانکو دو برزیل، دولت برزیل است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”دو نوردسته“]

مدیرعامل: مارکوس هولاندا

تعداد پرسنل: 6816 نفر

تعداد شعبه: 300

بانکو دونوردسته یک بانک منطقه‌ای است که مقر آن در منطقه فورتالزا در شمال شرقی برزیل قرار دارد. این بانک در سال 1952 تأسیس شد. بیش از 90 درصد سهام آن در اختیار دولت فدرال برزیل است و بزرگترین نهاد در آمریکای جنوبی محسوب می‌شود که بر روی توسعه منطقه‌ای تمرکز کرده است. عمده فعالیت‌ها و سرمایه گذاری بانک مزبور در زمینه توسعه زمینه‌های گردشگری در ایالت‌های شمال شرقی برزیل متمرکز شده است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پائولو کوئیلو

پائولو کوئیلو، نویسنده معاصر برزیلی است. رمان‌های او بین مردم عامه در کشورهای مختلف دنیا پرطرفدار است. او از سال ۲۰۰۷ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع فقر و گفت‌وگوی بین‌فرهنگی است. وی همچنین از مدافعان آزاد شدن مواد مخدر مانند ماری‌جوانا و کوکائین است. از معروف‌ترین رمان‌های او که به زبان فارسی نیز ترجمه شده است، می‌توان به کیمیاگر، خاطرات یک مغ، مکتوب، کنار رود پیدرا نشستم و گریستم، نامه‌های عاشقانه یک پیامبر و ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد، اشاره کرد. وی همچنین در سال ۱۳۷۹ سفری به شهرهای تهران و شیراز داشته ‌است.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک برزیل

برزیل فعال‌ترین کشور در آمریکای لاتین در حوزه فین‌تک است. بیش از 200 استارت‌آپ برزیلی در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کنند و این رقم به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است؛ به‌طوری که بانک مرکزی برزیل که نهاد ناظر و قانون‌گذار بخش بانکی و موسسات مالی است، به حوزه فین‌تک ورود کرده و سعی در قانونمند کردن فعالیت این استارت‌آپ‌ها دارد.

ظهور استارت‌آپ‌های متعدد در حوزه فین‌تک؛ از پرداخت گرفته تا بیمه، برزیل را به هاب فین‌تک آمریکای لاتین تبدیل کرده است. شهر سائوپائولو را می‌توان پایتخت فین‌تک برزیل در نظر گرفت؛ چراکه در این شهر سرمایه‌گذاران، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ جمع شده‌اند و نیز رویدادهای متعددی در طول سال در حوزه فین‌تک برگزار می‌شود. بررسی‌ها نشان داده که حدود 40 درصد از کاربران فعال حوزه اینترنت در برزیل از خدمات دو یا چند شرکت در حوزه فین‌تک استفاده می‌کنند.

در دو سال گذشته، تعداد استارت‌آپ‌های فین‌تک در برزیل شش برابر شده و این موضوع ضرورت قانونمند کردن فعالیت‌های این شرکت‌ها را برجسته کرده است.در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده نیز وضعیت به همین منوال است.

حجم تجارت ارزهای دیجیتال در برزیل در شش‌ماهه دوم سال 2015 از حجم تجارت طلا پیشی گرفته است و مجموع حجم تجاری بیت‌کوین در تبادلات ارزی برزیل، حدود هفت درصد از فعالیت تجاری طلا بیشتر بوده است. فعالیت‌ها در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده صرفا به تجارت و خریدوفروش این ارزها در برزیل محدود نمی‌شود. بسیاری از موسسات بانکداری و مالی در حال حاضر روی فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌های مالی در برزیل، بانکو برادسکو، خود را برای اجرای آزمایشی یک کیف پول دیجیتال و مبتنی بر بلاک‌چین جدید آماده می‌کند. این کیف پول را استارت‌آپ ای‌ولت ایجاد کرده است که بخشی از برنامه بانک به‌شمار می‌رود. یک موسسه دیگر به نام بی‌بی‌وا (BBVA Brazil) در پلتفرم ارزی کوین‌بیس سرمایه‌گذاری کرده است و این روند با شتاب بیشتر در سال گذشته نیز دنبال شده است.

برزیل یکی از بالاترین نرخ‌های پذیرش فین‌تک در جهان را دارد و حدود 74 درصد از مشتریان بانک‌ها خودشان را با سرویس‌هایی که از سوی کسب‌وکارهای فین‌تک ارائه می‌شود، تطبیق داده‌اند. با این حال مشکلاتی هم برای گسترش فین‌تک در کشور برزیل وجود دارد؛ تنها نیمی از جمعیت این کشور کاربر اینترنت هستند و چیزی در حدود 55 میلیون نفر از بزرگسالان این کشور هیچ حساب بانکی ندارند. با این حال ضریب نفوذ تلفن همراه در این کشور 115 درصد گزارش شده است که این موضوع می‌تواند بستر مناسبی برای کسب‌وکارهای فین‌تک تلقی شود.

حدود 72 درصد از استارت‌آپ‌های فین‌تک از سرمایه‌گذارانی که در این حوزه مایل به فعالیت هستند، سرمایه جذب کرده‌اند که 14 درصد از آنها میزان جذب سرمایه‌شان بیش از شش میلیون دلار بوده است. یک نمونه موفق در زمینه جذب سرمایه در برزیل، استارت‌آپ «نوبانک» است که از سال 2013 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون توانسته بیش از 180 میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد که از این منظر در برزیل رکورددار محسوب می‌شود.

در گزارشی که در ماه مه 2017 توسط گلدمن ساکس منتشر شده، این پیش‌بینی صورت گرفته که کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک تا 10 سال آینده بتوانند درآمد خود را به بیش از 24 میلیارد دلار در سال برسانند.

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف برزیل

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”گویا بولسو“]
استارت‌آپ گویا بولسو توسط بنیامین گلیسون و تیاگو آلوارز در سال 2012 تاسیس شد و به کاربرانش کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنند و در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی‌شان به آنها کمک می‌کند. در واقع گویابولسو اپلیکیشنی برای مدیریت مالی شخصی است که با بیش از یک میلیون دانلود از پیشروان فین‌تک در برزیل محسوب می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”نیبو“]

نیبو در سال 2012 راه‌اندازی شد. این استارت‌آپ به حسابداران و کسب‌وکارهای کوچک این امکان را می‌دهد که امور مالی خود را کنترل و مدیریت کنند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کونت ازول“]
استارت‌آپ کونت ازول در سال 2011 در سانتاکاترینا تاسیس شده و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک را قادر می‌سازد تا وضعیت سهام، فروش و امور مالی خود را کنترل کنند، همچنین امکان ارسال فاکتورهای الکترونیکی در این اپلیکیشن فراهم است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بایدو“]
بایدو اولین استارت‌آپ برزیلی است که در حوزه بیمه تاسیس شده است. این استارت‌آپ به مشتریانش کمک می‌کند تا با جست‌وجوی هوشمندانه و مقایسه شرایط شرکت‌های مختلف بیمه‌ای بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. این استارت‌آپ در حال حاضر حدود 600 هزار مشتری دارد و خدمات خود را به‌صورت کاملا آنلاین ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”پاگار“]

استارت‌آپ پاگار در سال 2013 در سائوپائولو تاسیس شده و تلاش می‌کند تا پذیرش انواع روش‌های پرداخت در اینترنت را برای کسب‌وکارهای آنلاین آسان کند.

پاگار کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا کارت‌های اعتباری نظیر ویزا، مستر، دینرز، امکس و هایپرکارت را پذیرش کنند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا در ۲۷ اکتبر ۱۹۴۵ در کائتس واقع در ۲۵۰ کیلومتری شهر ریسیف در شمال شرقی برزیل به دنیا آمد. وی فرزند هفتم از هشت فرزند خانواده‌ای فقیر بود. وی از ۱۲سالگی مجبور به کار شد و در خیابان از طریق واکس زدن کفش رهگذران درآمد کسب می‌کرد. در ۱۴سالگی، اولین کار رسمی خود را به‌عنوان تراشکار در یک کارخانه فرآوری مس آغاز کرد.

در ۱۹سالگی در حادثه‌ای که هنگام کار با ماشین پرس رخ داد، یکی از انگشتانش را از دست داد. لولا به‌تدریج وارد مسائل صنفی شد و فعالیت خود را در این عرصه گسترش داد. او سپس به عضویت اتحادیه فلزکاران برزیل درآمد و در سال ۱۹۷۵ ریاست این اتحادیه را عهده‌دار شد. لولا خطیب بسیار ماهری بود و با سخنانش نظرات اعضای اتحادیه فلزکاران را به گوش سیاستمداران برزیلی می‌رساند.

لولا در اعتصاب‌هایی که در سال‌های 1978 تا 1981 در صنایع فلز برزیل رخ داد نیز مشارکت فعالی داشت. او سپس در تاسیس حزب کارگر برزیل نقش بسزایی را ایفا کرد. در سال 1986 نیز پس از عمری تجربه و فعالیت در اتحادیه فلزکاران و حزب کارگر، بخت سیاسی خود را مورد آزمایش قرار داد و  در سال 1986 به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان برزیل انتخاب شد.

او اما نتوانست در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل که در سال 1990 برگزار شد به پیروزی برسد. لولا پس از سه دوره شرکت ناموفق در انتخابات، سرانجام در سال 2002 در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل با وعده انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی به پیروزی رسید. او به‌ویژه متعهد شده بود با سوءتغذیه در برزیل مقابله کند. لولا در سال 2006 نیز در انتخابات برزیل شرکت کرد و با وجود شایعاتی که درباره فساد مالی دولت وی انتشار یافته بود، توانست رقیب سرسخت خود، ژرالدو الکمین را در دور دوم انتخابات پشت سر بگذارد و برای دومین بار مقام ریاست‌جمهوری برزیل را از آن خود کند.

در دوران زمامداری وی، اقتصاد برزیل رشد سریعی یافت و به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان مطرح شد. او همچنین سعی می‌کرد در عرصه‌های بین‌المللی ایفای نقش کند. به‌طور خاص او تلاش‌های زیادی برای حل مساله هسته‌ای ایران و همچنین مساله گرمایش زمین انجام داد. او یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران در برزیل است و محبوبیت خود را پس از دوران ریاست‌جمهوری‌اش نیز حفظ کرده است.

او در سال 2010 از سوی مجله تایم به‌عنوان یکی از یکصد فرد تاثیرگذار جهان شناخته شد. لولا داسیلوا اخیرا با این اتهام که در ازای دریافت یک دستگاه آپارتمان لوکس زمینه عقد قرارداد میان یک گروه پیمانکاری و شرکت پترولئو برازیلیرو، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت این کشور را فراهم کرده است، به 12 سال زندان محکوم شد. در پی این محکومیت او با حمایت صدها نفر از هوادارانش در مقر یک اتحادیه کارگری در شهر سائوپائولو پناه گرفت و از تحویل خود به نیروهای پلیس خودداری کرده بود.

حکم دادگاه از آنجا حائز اهمیت است که وی را از شرکت مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری منع می‌کرد؛ چراکه بر اساس قانون این کشور، فردی که در دادگاه محکوم شده باشد، تا هشت سال نمی‌تواند نامزد انتخابات شود، اما پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره اعلام کرد که خود را به پلیس تحویل خواهد داد.

می‌توان بازداشت وی را یک تحول مهم در انتخابات قریب‌الوقوع برزیل دانست؛ چراکه انتظار می‌رفت با نامزدی داسیلوا در انتخابات، وی بتواند جایگزین میشل تامر، رئیس‌جمهوری کنونی برزیل شود، اما با صدور حکم حبس ۱۲ساله، این شانس برای داسیلوا از بین رفت. البته تیم حقوقی لولا داسیلوا اعلام کرده که همچنان به‌دنبال تغییر حکم صادره است. داسیلوا قرار است در یک اتاق خواب کوچک با یک تخت چوبی، یک میز کوچک و دو پنجره در طبقه چهارم ساختمانی دوران حبس خود را بگذراند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.