راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری با طعم اعتماد / گفتگو با احسان جهانی مدیرعامل کارپینو در حاشیه الکامپ

این روزها در حوزه توسعه حمل‌ونقل و مسافرت‌های درون‌شهری، راه‌حل‌هایی در قالب اپلیکیشن ارائه شده‌اند که افراد با استفاده از آن‌ها دیگر نیازی به تماس‌های پیاپی و پشت خط ماندن و یا انتظار طولانی‌مدت برای استفاده از تاکسی نداشته و تنها با استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی می‌توانند در اسرع وقت به مقصد موردنظر خود برسند.

یکی از اپلیکیشن‌های فعال که در راستای خدمات حمل‌ونقلی فعالیت خود را با گرفتن مجوز از شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی آغاز کرده، «کارپینو» است. برای آشنایی بیشتر با این اپلیکیشن، مصاحبه‌ای با احسان جهانی مدیر کارپینو انجام شد که در آن سؤال‌هایی در مورد ایده کارپینو، چالش‌ها، مزایا و مکان‌های تحت پوشش آن به شرح زیر مطرح شد.

 

خورسند: ایده و علت نام‌گذاری کارپینو چیست و از کجا آمده است؟

جهانی: کارپینو یک اپلیکیشن درخواست تاکسی است که توسط یک تیم توانمند و متخصص ایرانی راه‌اندازی شده و به صورتی است که مسافر در آن علاوه بر درخواست راننده نزدیک پیرامون خود، امکان انتخاب راننده متناسب با نوع خودرو و امتیاز کسب‌شده هر راننده را دارد. کارپینو از واژه‌های اصلی Car و Pin ایجاد شده است و به معنای خودرو و پین کردن آن است و برای بهتر بیان شدن توسط مردم و سادگی تلفظ، کارپینو را انتخاب کرده‌ایم.

 

خورسند: چالش‌ها و موانع موجود در راستای طراحی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی اپلیکیشن؟

جهانی: یکی از موضوعات بسیار مهم از ابتدای راه‌اندازی این اپلیکیشن، دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح بود که با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، تمامی مجوزهای موردنیاز از مجموعه‌های مرتبط ازجمله معاونت حمل‌ونقل ترافیک، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سایر نهادهای ذی‌ربط دریافت شد.

با توجه به راه‌اندازی این سامانه با تاکسی‌های رسمی شهر، عده‌ای برچسب دولتی بودن و قدیمی بودن را برای این اپلیکیشن عنوان کردند. این در صورتی است که این مجموعه به‌عنوان یک مجموعه کاملاً خصوصی با جذب افراد نخبه و خبره در حوزه‌های تخصصی، سعی در مدرن‌سازی شبکه حمل‌ونقل کشور دارد و هیچ‌یک از نهادهای دولتی در این مجموعه، سهام یا دخالتی ندارند. این مدرن‌سازی با در نظر گرفتن پیشرفت فناوری، رضایت مردم و اصول نوین مشتری مداری برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

یکی از چالش‌های پیش رو، ایستادگی رانندگان تاکسی برای ورود به چنین ساختاری است که با تبیین اهداف کارپینو برای رانندگان در جهت ارتقای جایگاه آنان، این چالش تا حد قابل‌توجهی مرتفع شده است.

 

خورسند: آیا شهرداری یا تاکسیرانی در کارپینو سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شما وابسته به آن‌ها هستید؟

جهانی: همان‌طور که پیش‌تر عرض کردم این مجموعه به‌عنوان یک مجموعه استارت‌آپ توسط جمعی از جوانان نخبه و خلاق ایرانی تشکیل شده است و به هیچ صورتی وابستگی به تاکسیرانی و شهرداری ندارد و هیچ سرمایه‌ای از طرف تاکسیرانی و شهرداری در کارپینو تزریق نشده است. این شایعه از جایی آمده است که ما برای شروع کار منتظر دریافت مجوز از تاکسیرانی شدیم. ما تنها مجوز خود را از تاکسیرانی دریافت کردیم؛ مانند این است که بگوییم چون همراه اول و ایرانسل از سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات مجوز دریافت کرده‌اند، وابسته آن‌ها هستند. سرمایه‌گذاران و سهامداران ما هیچ ارتباطی با تاکسیرانی یا شهرداری ندارند. البته همکاری و تعامل میان کارپینو و تاکسیرانی برقرار است.

 

خورسند: مزایا و تفاوت‌های کارپینو با سایر اپلیکیشن‌های مشابه موجود چیست؟

جهانی: اولین مزیت ما این است که تمام خودروهای ما تاکسی‌های مجوز دار هستند. همین قابلیت تاکسی ‌بودن مزایای بسیاری را در مقابل دیگر اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. جالب است بدانید در اپلیکیشن کارپینو هیچ راننده‌ای مجرد نیست و ازآنجاکه تمامی رانندگان از فیلترهای بسیار پیچیده‌ای بر جذب در سیستم تاکسیرانی عبور خواهند کرد بالطبع حرفه‌ای بودن رانندگان، سلامتی آنان به لحاظ جسمی و روانی و آشنا بودن رانندگان تاکسی به شهر مزیت‌های قابل‌توجهی را در پی خواهد داشت.

احسان جهانی مدیرعامل کارپینو
احسان جهانی مدیرعامل کارپینو

مزیت دیگر ما این است که برای سفر خودروهایمان به طرح ترافیک و زوج و فرد، نیازی به خرید طرح ترافیک نیست و تمام تاکسی‌ها می‌توانند بدون دریافت مجوز در این دو طرح وارد شوند. همین موضوع باعث شده است که سفر به محدوده طرح ترافیک در کارپینو ارزان‌تر از رقبا باشد.

از سوی دیگر همین اجازه ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد سبب می‌شود که برخی از سفرها در کارپینو بسیار سریع‌تر به انجام برسد.

ما قابلیت‌هایی در بحث امنیت و ایمنی سفر داریم. نکته اول بیمه مسافران است. بیمه شخص ثالث تاکسی پوشش بیمه تمام مسافران را بر عهده می‌گیرد درحالی‌که خودروهای شخصی درصورتی‌که با تصادف یا حادثه‌ای روبرو شوند که مسافران آسیب ببینند، به خاطر کاربری شخصی ثبت‌شده برای خودرو و عدم نسبت شخصی مسافر با راننده، بیمه هیچ تعهدی در مقابل مسافر ندارد. به همین دلیل ایمنی و اطمینان سفر با ما بیشتر از اپلیکیشن‌های مشابه است.

از سوی دیگر فردی که تمام مشخصات و هویتش در تاکسیرانی و کارپینو ثبت شده و سابقه در حمل‌ونقل شهری دارد بسیار قابل‌اعتمادتر از فردی است که شغل اصلی او حمل‌ونقل نیست و اگر خدای‌نکرده، تخلفی از سوی رانندگان تاکسی رخ بدهد، بسیار راحت‌تر می‌توان پیگیری قانونی کرد. این پیگیری هم از سوی تاکسیرانی و هم از سوی دستگاه قضایی می‌تواند صورت بگیرد. مزیت دیگری که ما در اپلیکیشن خود داریم، انتخاب راننده از لیست است. اپلیکیشن‌های موجود درزمینه درخواست ماشین و تاکسی، تنها نزدیک‌ترین راننده و خودرو را به مسافر معرفی می‌کنند؛ اما در اپلیکیشن کارپینو ما علاوه بر اجازه درخواست نزدیک‌ترین تاکسی، افراد می‌توانند سرویس تاکسی درخواستی خود را از میان لیست رانندگان نزدیک انتخاب کنند. در این لیست اطلاعات راننده، مدل تاکسی، تعداد سفر و نمره راننده به کاربر ارائه می‌شود تا خودش برای درخواست تاکسی موردنظر تصمیم بگیرد.

 

خورسند: کارپینو چه مناطقی را پوشش می‌دهد؟

جهانی: در حال حاضر کارپینو تنها در شهر تهران خدمت‌رسانی می‌کند. شهر مشهد نیز در مرحله تست قرار دارد و به‌زودی خدمت‌رسانی به مسافران در این شهر آغاز خواهد شد. دیگر مراکز استان‌ها نیز در ادامه تحت پوشش خدمات‌رسانی کارپینو قرار خواهد گرفت که تاکنون با تاکسیرانی برخی از شهرها صحبت شده است.

 

خورسند: نحوه شناسایی و ثبت‌نام و شرایط رانندگان در کارپینو چگونه است؟

جهانی: کلیه تاکسی‌های بی‌سیم و گردشی سطح شهر می‌توانند با مراجعه به دفاتر شرکت در شهر تهران و مشهد درخواست عضویت در ناوگان کارپینو داشته باشند. در آنجا همکاران ما در ابتدا خودروی متقاضی را بررسی کرده، سپس مصاحبه‌ای با رانندگان در جهت همسو بودن آنان با الگوهای رفتاری مجموعه از قبیل ظاهر مناسب، برخورد شایسته با مسافران و سایر جنبه‌های مرتبط به انجام می‌رسد و در صورت تأمین استانداردهای موردنظر، ثبت‌نام و نصب نرم‌افزار در تلفن همراه آن‌ها انجام خواهد شد.

 

خورسند: آیا در برنامه‌های آینده تغییر و تحولی برای توسعه اپلیکیشن در نظر گرفته شده است؟

جهانی: در حال حاضر کارپینو ازنظر نوع خدمات تفاوت‌های ویژه‌ای با رقبا دارد. مسافرین محترم می‌توانند در کارپینو درخواست خودروهای عمومی، تشریفات، بانوان و ون داشته باشند که سرویس ون مختص به کارپینو است. علاوه بر آن امکان انتخاب راننده از لیست رانندگان پیرامونی مسافر وجود دارد، به‌گونه‌ای که به‌جای تخصیص راننده به مسافر توسط نرم‌افزار، خود مسافر می‌تواند از بین گزینه‌های ممکن، اقدام به انتخاب راننده نماید. در فاز توسعه اقدام به ارائه خدمات بیشتری خواهیم کرد که نمونه آن خدمات سازمانی است که در مرحله راه‌اندازی قرار دارد. همکاران ما در مجموعه کارپینو در حال طراحی خدماتی هستند که بتواند قبل، حین و بعد از سفر، نیازهای بیشتری از مسافر را تأمین کند و رضایتمندی بالاتری را فراهم آورد. توسعه خدمات در سایر شهرهای کشور نیز در دست اقدام است و به‌زودی در بسیاری از شهرهای کشور آماده خدمت‌رسانی خواهیم بود. مردم شریف ایران شایسته بهترین‌ها هستند و ما در کارپینو در تلاش هستیم که با بهره‌گیری از دانش و تخصص روز و تجارب داخلی و جهانی، بتوانیم خدماتی را طراحی و عرضه کنیم که در شأن شهروندان عزیز باشد.

6 دیدگاه
  1. مهدی حیدری می‌گوید

    من راننده تاکسی مهدی حیدری هستم و در کارپینو هم فعالیت دارم ای عزیزی که فکر میکنی اینها دارند از رانندها سو استفاده میکنند اشتباه اینجاست اسنپ وتپسی و….. باه برده داری میکنند ولی کارپینو برای ما راننده ها قدم برداشت تا یه جورهاییاز بلا تکلیفی در بیاییم درسته اسنپ از زمانی که پلیس مسافر برهای شهرستانیها را جریمه وبه پارکینگ هدایت میکرد اسنپ برای برده داری استارت زد واینها را جذب کرد و جیب خود را از رانندهای ناراضی پر کرد حالا ن اپلیکشن
    راه اومدین چی میگین این کرایها از گور اسنپ زد بیرون که مردم هم استقبال کردند تا اسنپ تپسی راه بیفتند ولی کارپینو اول با تاکسیرانی مشورت وا

  2. مهدی حیدری می‌گوید

    کارپینو خوبه منتهی کرایها من هم قبول دارم کمه ولی مسافان راضی هستند اضافی بدهند تا با تاکسی بروند

  3. فرشاد وفادار می‌گوید

    ممنون بسیارعالی به امیدبهترشدن روزبه‌روز کارپینو و برگشت حرمت وجایگاه واقعی به رانندگان تاکسی

  4. فرامرز احمدپور می‌گوید

    سلام فرامرز احمدپور هستم راننده کارپینو وممنونم از زحمات شما دوستان در کارپینو اگر بتوانید اشکالات سرو را سرعتر انجام دهید بهتر است در کل بگفته مسافرانی که سوار ماشین بنده شده اند کار پینو باید خلیلی زودتر شروع میکرد با تشکر

  5. محمد دانافر می‌گوید

    ضمن سلا م و تشکر از راه اندازی کارپینو خواهشمندم همانطور که تلفنی به راهنمای پشتیبانی عرض نمودم اگر نسبت به نشان دادن موقعیت مسافر نسبت به راننده در صفحه موقعیت ( گوگل مپ ) اقدام شود خیلی عالی میشود . با تشکر محمد دانافر

  6. کوروش ترکمان می‌گوید

    با سلام خدمت تمامی مسعولین راه اندازی وپرسنل زحمتکش وبا ادب کارپینو . بنده کورش ترکمان راننده هستم با سلام جداگانه به همگی شما رانندگان گرامی وهمکاران عزیز وزحمتکش شما را به آن عرق جبینی که هنگام کار بر صورت پر مهرتان مینشیند قسم میدم که ما همه مدیون خانوادگان تاکسیران هستیم که عضو این مجموعه شویم که خود.خانواده.و.مسافرین عزیز را یاری بخشیم. با سپاس از همگی خدا یار همگی باد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.