راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به جایگاه فرشتگان سرمایه‌گذاری در چرخه حیات استارتاپ‌ها

با ابراز تمایل نهادهای دولتی و خصوصی به ورود به فضای کارآفرینی نوآورانه کشور، انتظار این می‌رود که زیست‌بوم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مربوطه آن شکل بهتری به خود بگیرد و آرام‌آرام رشد کند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یک کارآفرین، پس‌ازاینکه مراحل ابتدایی اجرای ایدهٔ تجاری که در ذهن دارد را به موفقیت طی کرد و به این نتیجه رسید که به مدل کسب‌وکار مناسب، تکرارپذیر و گسترش‌پذیری دست یافته است، دسترسی به منابع مالی جهت تأمین سرمایه است. این موضوع به‌ویژه در دنیای به‌شدت رقابتی و سریع امروز بسیار اهمیت دارد چرا که اگر آن کارآفرین نتواند به‌سرعت پیش از اینکه رقبا به خود بیایند، بازارهای هدفش را در اختیار بگیرد، رقبای (محلی و جهانی) به میدان خواهند آمد و محصول زحمات او را درو خواهند کرد.

دسترسی به این نوع سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپای ایران بسیار محدود است. از دلایل کلان این موضوع می‌توان به هزینه بالای سرمایه (به دلیل تورم زیاد) و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایمن جایگزین ازجمله سپرده‌های بانکی، مسکن و طلا اشاره کرد. از سوی دیگر دلایل خردی مانند عدم وجود داستان‌های موفق از فرشتگان کسب‌وکار و عدم وجود راهکار مناسب برای خروج از سرمایه‌گذاری نیز وجود دارند که امکان دسترسی به این نوع سرمایه را کاهش می‌دهند.

بنابراین دسته مهمی از بازیگران این زیست‌بوم، مؤسسات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با طرز فکر و پتانسیل تحمل ریسک و خطرپذیری می‌باشند. معمولاً چنین مؤسساتی، روش‌ها و روندهای مشخصی برای ارتباط با کارآفرینان و بررسی تقاضاهای تأمین سرمایه دارند. یکی از شاخصه‌های مهم این مؤسسات، مرحله و مقدار سرمایه‌گذاری است.

فرشتگان کسب‌وکار تاجرین و کارآفرینان ثروتمندی هستند که بخشی از ثروت خود را بر روی استارتاپ‌ها (استارتاپ یک جمع سازمان یا تیم وقتی است که سعی می‌کند جایگاه خود را در بازار بیابد و به یک شرکت با مدل درآمدی تثبیت شده و قطعی تبدیل شود.)، سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر چه سرمایه‌گذاری در این مراحل با ریسک بسیار بالایی همراه است، اما فرشته کسب‌وکار به دلیل سابقه درخشان تجاری‌اش، با تیم کارآفرین نوپا از نزدیک کار می‌کند تا احتمال شکست آن‌ها را کاهش دهد.

با نگاهی به تجربه کشورهای پیشرو در این حوزه، از آنجایی که سرمایه‌گذاری در استارتاپ ها به‌صورت یک فرهنگ در آمده است و برای آن انواع و اقسام روش‌ها و قوانین مدون وجود دارد می‌توان دید که نهادهای حمایتگر دیگری مانند اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاران فرشته با میزان سرمایه‌گذاری محدودتر وجود دارند که حد واسط و پرکنندهٔ این خلأ هستند. این نوع از سرمایه‌گذاران، ضمن مشارکت با کارآفرین، علاوه بر تأمین مالی، مشاوره، راهنمایی، انتقال تجربه و کانال‌های ارتباطی با خود به همراه می‌آورند.

همزمان با نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه –ایران فاینکس 2016، در نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 21 تیرماه در ساعت 16:30 الی 18 فین استارز پیرامون نقش فرشتگان سرمایه‌گذار در توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور و نقش مهمان در جذب سرمایه با حضور رامین کمیلیان (مدیر شبکه فرشتگان سرمایه‌گذاری اوا انجلز)، علی اسلامی بیدگلی (رئیس هیئت‌مدیره شرکت تأمین ارمان اتی) و دکتر حامد ساجدی (مدیرعامل شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگارد) بحث خواهد کرد.

در ایران نیز چند سالی است که این دسته از سرمایه‌گذاری‌اند، اما قوانین حمایتی از آنان، راهکارهای نظارتی بر سرمایه‌گذاران فرشته‌ای و چالش‌های ای نوع سرمایه‌گذاری می‌بایست با شرایط فعلی منطبق باشد. در این میزگرد به این موضوعات نیز پرداخته خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://finstars.iranfinex.ir مراجعه کنید.

منبع: فین استارز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.