راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز سه‌شنبه 13 خرداد ۹۹

شاهد روزهایی هستیم که یک روز شاخص بورس قرمز و روز دیگر سبز است. شاخص بورس تهران از بسیاری از اتفاقاتی کوچک و بزرگ تاثیر می‌پذیرد. اولین روزی که فروش ۳۰ درصد سهام عدالت آغاز شد، شاخص بورس پایین آمد. حالا که سه روز از ثبت سفارش گذشته و تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر از ۳۵ میلیون نفری که آزادسازی خود را مستقیم انتخاب کرده‌اند، تقاضای فروش داده‌اند، حال بورس هم خوب شده است. من این مطلب را دیشب یعنی همان شبی که روزنامه‌های امروز چاپ شده‌اند می‌نویسم و از فردای بورس هم بی‌خبر هستم. پس من هم مانند روزنامه‌های امروز هنوز خانه بورس را سبز می‌بینم.

سهام عدالت و ناگفته‌های ۱۳ ساله آن هم هنوز تیتر یک برخی روزنامه‌هاست. برخی روزنامه‌ها از مفت‌خری سهام عدالت مردم نوشته‌اند و برخی دیگر هم به مردم توصیه کرده‌اند که برای فروش سهام عدالت عجله نکنند. موضوع دیگری که روزنامه‌های اقتصادی امروز به آن پرداخته‌اند، پایان نیافتن دلالی خودرو و ایجاد یک ابرنقدینگی است. پس از اینکه مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز را می‌خوانید به خلاصه‌ای از هرکدام از این موارد و چند خبر دیگر می‌پردازیم.

ایران

  • «تورم سازان» اقتصاد ایران / دادجوی توکلی در گفت‌و‌گو با «ایران» الزامات تحقق تورم هدف را تشریح کرد
  • مطلوبیت مالیاتی عامل جذب سرمایه گذار / عباس هشی
  • رشد ۷.۴ درصدی تعداد چک‌های برگشتی
  • پرداخت یارانه نقدی به متولدان جدید مشروط شد
  • با شدت گرفتن جدال ترامپ و شبکه‌های اجتماعی، آیا «پارلر» جایگزین «توئیتر» می‌شود؟
  • واگذاری فضای کار اشتراکی به کارآفرینان حوزه دیجیتال

دنیای اقتصاد

  • تراکنش‌ها دو برابر شد؛ چرخه رکود رو به پایان است؟ / پرواز «شاپرک» در اردیبهشت
  • ابهام تاریخی در اقتصاد جهانی / علی دادپی
  • سهام عدالت کِی نقد می‌شود؟
  • آغازجابه‌جایی در سبدهای بورسی / شرکت‌های سودمحور در جذب نقدینگی پیشی گرفتند
  • سرگشتگی معامله‌گران بازار ارز / سکه با جهش کانالی به صعود طلا پاسخ داد
  • ثبت‌سفارش فروش سهام عدالت در تمام شعب بانک مسکن
  • جزئیات خدمات جدید دولت الکترونیکی

هفت صبح

  • آغاز مسابقه پرداخت سود به سپرده‌های بانکی / نرخ سود بانکی همچنان بر اساس مصوبه تابستان سال ۱۳۹۵ بانک مرکزی مصاحبه می‌شود

خراسان

  • ترکمنچای بانکی برای سهام عدالت

شرق

  • گرگ‌های وال‌استریت در خيابان حافظ / دلالان به دنبال ارزان‌خريدن سهم مردم

شهروند

  • راه دلالی خودرو بسته نشد

آفتاب اقتصادی

  •   اتصال برخط سامانه امتا سرعت ثبت‌نام متقاضیان خودرو را سریعتر کرد

ابرار اقتصادی

  • افت ۵ رتبه‌ای شاخص تاب‌اوری اقتصاد ایران

اسکناس

  • دومینوی چک های برگشتی

تجارت

  • ضرورت نگاه اورژانسی مجلس به اقتصاد
  • حذف چهار صفر از پول ملی نمایشی است

روزنامه شرق امروز از گرگ‌های وال‌استریتی حرف زده است که منتظرند سهام عدالت را ارزان بخرند. این روزنامه در گزارش خود به نقل از عباس هشی، کارشناس مالي آروده است:

الان مدت‌هاست ما در ميان اخبار سلطان قير، سلطان سکه و سلطان خودرو مي‌شنويم، بورس هم سلطان‌هاي خودش را دارد که به دليل اينکه بورس بازاري تخصصي است پشت همين تخصص پنهان شده‌اند و در رسانه‌ها هم ما نامي از آنها نمي‌شنويم و چه فرصتي طلايي‌تر از خريد سهام عدالت از مردمي که به‌دليل تنگناي معيشتي هر لحظه حاضر به فروش سهامشان هستند.
توصيه ما کارشناسان به مشمولان سهام عدالت اين است که ارزش سهامي که امروز براي شما محاسبه شده، ارزش واقعي سهامتان نيست. براي فروش آن دست نگه داريد و اجازه دهيد با گذشت زمان و فروکش‌کردن تب‌وتاب سهام عدالت، ارزش واقعي سهامتان بروز پيدا کند.

عباس هشی کارشناس مالي

از سوی دیگر درحالی‌که اکثر کارشناسان و مسئولان بورس تاکید دارند سهام عدالت ارزنده است و نباید در فروش آن عجله کرد، برخی مردم که برای فروش 30 درصد سهام عدالت خود مراجعه کرده‌اند، بانک‌ها گفته‌اند ارزش فروش سهام عدالت آنها فقط 450 هزار تومان است! روزنامه اقتصاد برتر در مطلبی کوتاه به این موضوع اشاره کرده است.

روزنامه فرصت امروز درباره این موضوع نوشته که چگونه ثبت نام ۵ میلیون نفر برای خودرو موجب سونامی نقدینگی می‌شود:

نقدینگی در اقتصاد ایران به یک ابرچالش تبدیل شده و طبق آمارهای رسمی، عدد آن به آستانه 2500 هزار میلیارد تومان رسیده است.
عددی که بیانگر انبوهی از پول‌های سرگردان در اقتصاد کشور است که همچون سونامی دائما عمل می کنند و موج‌های بلند آن همیشه بازارهای مختلف را درهم می‌شکند.
سونامی هولناکی که برای چند ماه در بورس تهران، شاخص کل را به رکورد بیش از یک میلیون واحد می‌رساند و روزی بعد از بازار سرمایه خارج شده و سکه را 7 میلیون و 500 هزارتومانی می‌کند و حالا هم به نظر می‌رسد می خواهد سر از بازار نابسامان خودرو دربیاورد.

چند روز پیش بود که شورای نگهبان با طرح حذف چهار صفر مخالفت کرد. حالا روزنامه تعادل به نقل از استیو هانکه، استاد دانشگاه جان هاپکینگز نوشته است که حذف چهار صفر از پول ملی تغییری در واقعیت ایجاد نخواهد کرد و بهتر است به جای آن یک هیات ارزی با پشتوانه طلا ایجاد شود.

گزارش اقتصادی اردیبهشت‌ماه شاپرک منتشر شده و دنیای اقتصاد با تیتر «پرواز شاپرک در اردیبهشت‌ماه» به افزایش قابل توجه مبلغ تراکنش‌های اینترنتی و تراکنش‌ها در پایانه‌های فروش اشاره کرده است، در حالی که مبلغ تراکنش‌ها از طریق موبایل افزایش چندانی نداشته است.

طبق آمار شاپرک مبلغ کل تراکنش‌ها از پایانه‌های فروش در اردیبهشت به ۳۰۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم ۱۵۳ هزار میلیاردی در فروردین امسال افزایشی نزدیک به ۱۰۱ درصدی را نشان می‌دهد.
این در حالی است که مبلغ کل خریدهای موبایلی طی مدت یک ماه فروردین تا اردیبهشت تغییر چندانی نداشته است، اما مبلغ تراکنش‌های اینترنتی با افزایشی ۱۰۰ درصدی از ۷/ ۳۹ هزار میلیارد تومان به ۴/ ۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این افزایش می‌تواند نتیجه از سرگیری کسب‌و‌کارهای کوچک و اینترنتی باشد که با کاهش محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا دوباره فعالیت‌های اقتصادی خود را افزایش داده‌اند.

علی دادپی در یادداشتی در روزنامه اقتصاد ریشه اصلی پیامدهای منفی اقتصادی ویروس کرونا در اختلال در دادوستد اقتصادی دانسته است. او از یک ابهام تاریخی در اقتصاد جهانی حرف زده و در این باره نوشته است:

پیشرفت تکنولوژی و سیستم‌های دیجیتال و شبکه جهانی اینترنت باعث شده است تا نسل‌های جدید، دنیای متفاوتی را تجربه کنند.
آنها همزمان می‌توانند با اقصی نقاط دنیا در تماس باشند و بدون رفتن به مغازه کالای مورد نظر خود را سفارش بدهند. اما هیچ کدام از این پیشرفت‌ها جایگزین عمل دادوستد اقتصادی نشده است.
آنها دادوستد را تسهیل کرده‌اند؛ ولی برایش جانشینی ندارند. هنوز برای آنکه کالایی ارزش داشته باشد، باید کسی آن را بخواهد و حاضر باشد برایش بهایی بپردازد. برای اینکه مبادله‌ای صورت بگیرد باید خریدار و فروشنده بر سر قیمت به توافق برسند.

علی دادپی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.