راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کشورهای پیشرو در پذیرش و به‌کارگیری بانکداری باز کدامند؟

جهان همچنان در حال حرکت به سمت بانکداری باز است و در این میان بازارهایی ازجمله اتحادیه اروپا، بریتانیا و استرالیا با ایجاد و تصویب رگولاتوری‌های مربوطه جزو کشورهای پیشرو در این حوزه محسوب می‌شوند. در گزارشی که ماه سپتامبر و با عنوان «گزارش بانکداری باز 2019» توسط the paypers منتشر شد، بررسی از وضعیت اکوسیستم کنونی بانکداری باز انجام شد.

.

پیشروهای بانکداری باز

براساس یافته‌های این تحقیق، بریتانیا، استرالیا و اتحادیه اروپا جزو کشورهای پیشرو بانکداری باز در دنیا هستند. رگولاتورهای این کشورها شرایطی را فراهم کرده‌اند تا مهاجرت به سمت بانکداری باز را سرعت بخشند و با انجام اصلاحاتی بتوانند داده‌های مالی مصرف‌کنندگان را از مالکیت مطلق بانک‌ها دربیاورند.

توسعه این اکوسیستم که شامل زیرساخت‌ها، رگولاتوری، مجوزهای اشخاص واسط می‌شود، به تدریج آغاز شد اما اکنون سرعت بیشتری به خود گرفته است. در سپتامبر امسال که این گزارش منتشر شد، 143 ارائه‌دهنده قانون‌گذاری‌شده توسط مرجع راهبرد امور مالی بریتانیا قانون‌گذاری وارد حوزه بانکداری باز شدند.

در اتحادیه اروپا نیز دستورالعمل PSD2 به منظور ترویج توسعه خدمات پرداخت امن و نوآورانه موبایلی و قرار دادن داده‌ها در دسترس اشخاص واسط، ارائه شد تا به نوعی اعتباردهی به بانکداری باز در منطقه باشد. در استرالیا هم حداکثر تا اول فوریه سال 2020، تمام بانک‌های بزرگ باید امکان دسترسی به حساب و داده‌های تراکنشی مصرف‌کننده ازجمله کارت‌های اعتباری و نقدی، حساب‌های سپرده و جاری را فراهم کنند. تا اول ژانویه 2021 هم  داده‌های مربوط به وام و اضافه برداشت و امور مالی کسب‌وکاری و اجاره‌نامه‌ها و دارایی‌های افراد و کسب‌وکارها در دسترس قرار خواهند گرفت.

به گفته این گزارش، ژاپن، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، بحرین، برزیل، مکزیک، سنگاپور، مالزی، کانادا و تایلند در خصوص به کار گیری و اجرای بانکداری باز، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. برای مثال سال گذشته مقامات پولی هنگ‌کنگ گزارشی در مورد ای‌پی‌آی باز منتشر کردند که درواقع اولین گامشان در راستای توسعه اکوسیستم بانکداری باز حساب می‌شود.

در سال 2017 هم در ژاپن چندین اصلاحیه در قانون بانکداری این کشور صورت گرفت و از بانک‌ها خواسته شد طی دوسال و با ایجاد ای‌پی‌آی بتوانند با فین‌تک‌ها همکاری و مشارکت داشته باشند. پیش‌بینی‌ها بر این است که تا سال 2020، 110 بانک ژاپنی از ای‌پی‌آی باز استفاده کنند.

کشورهایی مانند سوئیس، هند، اندونزی و چین هم باتوجه به اینکه به تازگی یک سری اقدامات محدود در این زمینه را آغاز کردند، جزو کشورهای «خاستگر» می‌دانند. کشورهایی هم هستند که در این گزارش از آنها با عنوان «مبتدیان» یاد کردند. ایالات متحده، نیوزلند، شیلی، نیجریه، کنیا و رواندا در این دسته جای دارند. با اینکه برخی از این کشورها ممکن است بسیار پیشرفته و رقابتی به نظر برسند اما عدم انجام اقدامات واقعی در چارچوب بانکداری باز یا استانداردهای مشترک به این معنی که این بازارها همچنان راه طولانی در این مسیر پیش رو دارند.

.

بانکداری باز؛ یک روند جهانی

باوجود ناهمگونی در میزان اقتباس و پذیرش بانکداری باز، این روند طوفانی در بانکداری جهانی به وجود آورده است. امروزه بانک‌های سراسر دنیا به نوعی در حال پیاده‌سازی بانکداری باز هستند. به گفته الیور دلوگوش مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آلمانی ارائه‌دهنده پلتفرم ای‌پی‌آی برای بانکداری و بیمه، بیش از 50 کشور هستند که به نوعی ای‌پی‌آی‌های باز در اختیار دارند که بیش از هزار بانک را با یکدیگر پیوند می‌دهد. 87 درصد کل کشورها هم به نوعی درگیر فعالیت‌های بانکداری باز هستند و همین موضوع این فناوری را به یک پدیده واقعا جهانی بدل کرده است.

در بریتانیا، گروه بانکداری لیودز فناوری بانکداری باز را در قالب ارائه‌دهنده خدمات پرداخت حساب (ASPSP) و همینطور ارائه‌دهنده سرویس‌های اطلاعات حساب (AISP) اجرا کرده است. لیودز به عنوان یک ASPSP و AISP مشارکت و همکاری نزدیکی با فین‌تک‌ها دارد و به دنبال استفاده و به‌کارگیری از بانکداری باز است.

گروه بانکداری اسپانیایی BBVA هم در سال 2017 بازار ای‌پی‌آی BBVA را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر 12 ای‌پی‌آی باز در اسپانیا و سه ای‌پی‌آی باز در مکزیک دارد. استاندارد چارترد هم پورتال توسعه‌دهنده بانکداری باز خودش را در سال 2017 راه‌اندازی کرد.

منبع: Fintechnews

1 دیدگاه
  1. نیما می‌گوید

    از خانم دهباشی برای مطالب خوبی که در راه پرداخت منتشر می‌کنند تشکر می‌کنم.
    دم راه پرداختی‌ها گرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.