راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقدامات بانک توسعه صادرات ایران در بانکداری دیجیتال از مسیر بانکداری باز

بانک توسعه صادرات ایران به تازگی از اتصال مکانیزه بازار پول و سرمایه بر بستر بانکداری باز این بانک خبر داد و اعلام کرد که این بانک اقدامات مهمی در حوزه بانکداری باز انجام داده است. برای آشنایی با اقدامات انجام‌شده بانک و همینطور آشنایی با پلتفرم بانکداری باز بانک به نام «شاهین» و پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک به نام «هما» مصاحبه‌ای با عشرت عدالت مدیر فناوری اطالاعت و ارتباطات بانک و حمیدرضا توسلی مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان (شرکت تابعه این بانک) انجام شده که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش عصر بانک، مدير فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه هدف بانک‌ها ارائه خدمات مبتنی بر بانکداری دیجیتال است، می‌گوید که یکپارچه‌سازی تراکنش‌ها و استفاده از تجربه کاربری مشتریان در تدوين خدمات از اهداف راهبردی بانک‌ها از جمله بانک توسعه صادرات است. سال ۹۷، وزارت اقتصاد بانک‌ها را مکلف به تهیه سند تحول دیجیتال کرد و در همين راستا بانک توسعه صادرات نیز برای گام برداشتن به سمت اجراي بانکداری دیجیتال و پياده‌سازی تحول ديجيتال، تلاش خود را آغاز کرد و در اولین گام تغییر استراتژی و راهبردهای کلان را در دستور كار خود قرار داد. به گفته عدالت از مهم‌ترین راهبردهای تدوين شده در نقشه راه بانک می‌توان به توسعه محصولات و خدمات متنوع ديجيتالی مالی و غيرمالی، همکاری بین سازمان‌های مختلف در اکوسیستم صادرات کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت فین‌تک‌ها، استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌های ديجيتال اشاره كرد.

عشرت عدالت مدیر فناوری اطالاعت و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران

عدالت با تاکید بر اینکه اجراي بانکداری باز كه يكی از مهمترين انواع بانكداری ديجيتال است، مهم‌ترین راهبرد بانک توسعه صادرات به شمار می‌آید، گفت: «رويكرد MVT   (Minimum Vable Transformation) که به معنی تحقق حداقل تحول است، به عنوان رویکرد اصلی در اجرای این حوزه به صورت عملیاتی و سریع در نظر گرفته شد و در نهایت به عنوان راهکار اجرایی مصوب شد‌.»


نقش شرکت توسعه فناوری اطلاعات در اجرای پروژه بانکداری باز


مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان نیز به تشریح تلاش‌های این شرکت برای پیاده‌سازی خدمات دیجیتال و تسهیل اجرای بانکداری باز در بانک توسعه صادرات پرداخت و توضیح داد: «باتوجه به اینکه Core بانک توسعه صادرات توسط شرکت خدمات انفورماتیک راه‌اندازی شده بود، پلتفرم «شاهین» مورد توجه ویژه قرار گرفت. زیرا از پتانسیل‌های زیربنایی متناسب نسبت به سایر پلتفرم‌ها برخوردار بود. همچنین چون پلتفرم «شاهین» از تنوع API به نسبت خوبی برخودار است، توسعه‌دهنده API وCore  که شرکت خدمات انفورماتیک است، می‌تواند تعاملی بهتر با بانک توسعه صادرات برقرار کند.

به گفته توسلی بانک توسعه صادرات به دلایل مختلفی با سایر بانک‌های کشور متفاوت است. بنابراین استفاده از پلتفرم بانکداری باز «شاهین» برای تحقق بانکداری دیجیتال شرط لازم بود و نه کافی؛ زیرا مشتریان تقاضای دسترسی به خدمات ارزی، توسعه‌ای و مبتنی بر اکوسیستم صادرات را، که خاص این بانک است، داشتند. بنابراین به گفته او تعامل منسجمی بین «هما» و «شاهین» در دستور کار است.

عدالت با تاکید بر تلاش برای ارائه سرویس‌های امن‌تر و با سهولت بیشتر به کاربران گفت: «خوشبختانه با همکاری شركت‌های مرتبط و بانک در این مدت ۱۳۹هزار تراکنش، ۱۴۴۰هزار میلیارد ریال جابه‌جایی وجه و ۳۱۹هزار درخواست برای فراخوانی API به ثبت رسید و در حال حاضر تمامي فرايندهای اجرايی صندوق‌ها قابل انجام توسط بستر بانكدرای باز بانک است.»


تفاوت پلتفرم هما و شاهین


مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات در رابطه با تفاوت پلتفرم «شاهین» و «هما» توضیح داد: « هما، پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک توسعه صادرات است و برای تبادل سرویس‌های میان زنجیره‌ای API ها بین اکوسیستم مرتبط بانک، مشتریان و بانک استفاده می‌شود اما پلتفرم شاهین بستر بانکداری باز است و با هما در تعامل منسجم خواهد بود.»

توسلی ادامه داد: «امکان ارائه خدماتی همچون خدمات ارزی، سرویس‌های مکمل بانکی و … باید در بستری متفاوت از شاهین فراهم شود تا در صورت لزوم ارجاعات لازم برای تراکنش‌های خدمات بانکی از آن انجام شود. در واقع برای اینکه مسیر تحول دیجیتال را سپری کنیم، قصد داریم تا خدمات سرویس‌ها را در هما به‌عنوان محصول شرکت فناوری آرمان ارائه کنیم. اگر قرار باشد سرویس‌های متنوع‌تر در حوزه  B2B و B2C ارائه شود، باید یک پلتفرم خدمات بانکداری دیجیتال (هما) ایجاد می‌شد تا هر زمان که قرار بود از خدمات بانکداری دیجیتال استفاده شود، سبد خدمات مبتنی براین ساختار کامل باشد.»

مدير فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات ايران تاکید کرد تمام خدماتی که قرار است از بستر پلتفرم‌های شاهین و هما ارائه شود، در صورت اخذ مجوز از مشتریان صورت می‌گیرد و قطعا استاندارد بین‌المللی PSD2 را برای ارائه خدمات بانکداری باز رعایت خواهند کرد.

حمیدرضا توسلی مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان

برنامه‌های‌ آتی


توسلی با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان گفت: «این شرکت در قالب برنامه‌هایی که بانک در حوزه فناوری اطلاعات به آن سپرده است گام برخواهد داشت. تمرکز اصلی ما ایجاد زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال و توسعه آن در محورهایی همچون بازاریابی سرویس‌ها، بهبود تجربه مشتریان، طراحی سرویس‌های جدید و تکمیل سرویس‌هایی است که بیش از این در قالب سرویس‌های بانک نبوده است. بنابراین تجهیز سرویس‌های فناوری اطلاعاتی بانک با توجه به نگاه مدیران ارشد بانک توسعه صادرات، مهم‌ترین هدف ما خواهد بود.»

عدالت نیز در پایان افزود: «بانک توسعه صادرات برای تحول خود از پیاده‌سازی خدمات بازار سرمایه در پلتفرم بانکداری باز شروع کرده است و قرار است تا این مسیر را توسعه دهد. توسعه محصولات خاص و مشتری محور، سرویس‌های سفارشی‌سازی شده بر اساس نیاز مشتریان خصوصا در حوزه ارزی از دیگر برنامه‌های بانک است. در آينده قصد داریم پس از پیاده‌سازی کامل بانکداری باز به سمت بانکداری هوشمند حرکت کنیم. تا داد‌ه‌هایی که مبتنی بر یادگیری است را پردازش و سرویس‌های ارزش افزوده بیشتری را به مشتریان ارائه کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.