راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش‌های پیش رو در تعامل بانک‌‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک

در طی چند سال گذشته، تکنولوژی وارد حوزه بانکداری شده و توسعه روزافزون داشته است. بروز اختلال در عملکرد، یکی از جنبه‌های نامطلوب در تکنولوژی است و دامن‌گیر بانک‌ها نیز شده است. راهکار این مشکل، تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک است. در سطح دنیا، بانک‌ها در حال یادگیری این روش هستند؛ اما این تعامل دوجانبه، آن‌قدرها که فکرش را می‌کنیم، ساده نیست…

پیچیدگی‌های موجود در تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک

آمار تعامل بانک با استارت‌آپ‌های فین‌تک در حال افزایش است. این دو گروه، بدگمانی نسبت به یکدیگر را کنار گذاشته و به فکر سود دوجانبه از تعامل با یکدیگر هستند. با این‌ حال، تفاوت در تاریخ، فرهنگ، اولویت‌ها و انتظارات، این همکاری را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

موسسه بزرگ حسابداری PwC، یک نظرسنجی در زمینه‌ی تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک انجام داده است. طبق این نظرسنجی، 82 درصد از بانک‌ها، مؤسسات بیمه و دارایی‌ها قصد دارند که در طی 3 تا 5 سال آینده، مشارکت با فینتک را افزایش دهند.

استیو دیویس (Steve Davies) عضو PwC و رئیس حوزه فینتک است. او می‌گوید:

 بانک‌ها، فینتک را روشی متفاوت درزمینهٔ ریسک‌پذیری و ایجاد تحول می‌دانند.

بر طبق سخنان آقای دیویس، «همه بانک‌ها در اروپا» در حال راه‌اندازی مرکز رشد یا شتاب‌دهنده برای فینتک هستند. آن‌ها به سود حاصل از این تکنولوژی، امید دارند. آن‌ها همچنین امید دارند که با مشارکت نهادهایی مانند اینوویت فایننس (Innovate Finance) با فینتکهایی آشنا شوند که به حل چالش‌های کسب‌وکارشان کمک می‌کند.

کریس اسکینر (Chris Skinner) تحلیلگر بانکداری دیجیتال است. به گفته او، تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک بدون انگیزه و بی‌ثبات بوده‌است. او اعتقاد دارد که همکاری‌های اخیر در مواردی همچون کمک به مشتری در افزایش موجودی حساب و یا انتخاب تأمین‌کننده انرژی ارزان‌‌تر متمرکز بوده؛ درحالی‌که این همکاری، باید باهدف تغییر سیستم مالی، از پایین به بالا انجام گیرد. به عقیده وی:

تعاملات اخیر، فقط در راستای اصلاح ناکارآمدی سیستم مالی فعلی، ارتباط بهتر با مشتری و شناخت او، بهبود فرآیندها، کاهش هزینه‌ها و کسب رضایت مشتری بوده‌اند.

حوزه دیگری در این‌ ارتباط وجود دارد که هدفش تلاش برای بازتولید سیستم بانکی است. بانک‌ها در حال تلاش برای افزودن تکنولوژی های جدید به ساختار فعلی خود هستند. ازجمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به دفترکل توزیع‌ شده و بلاکچین اشاره کرد؛ اما حقیقت غیر از این است؛ شرکت‌های زیادی اعلام کرده‌اند که می‌توانند خدمات مالی را با استفاده از تکنولوژی، بازتولید کنند.

فعالان حوزه فینتک که تا به امروز فقط به فکر رفع اختلالات بودند، وقتی بدانند که می‌توانند خدماتشان را توسعه دهند، بسیار خوشحال خواهند شد.

پروفسور مارکوس زاچاریادیس (Markos Zachariadis) مدرس مدرسه کسب‌وکار  وارویک (Warwick)، می‌گوید:

 اغلب کسانی که در حوزه فینتک فعالیت می‌کنند، شبیه بچه‌ها هستند. آن‌ها در ابتدا فکر می‌کردند که می‌توانند دنیا را به دست بگیرند، اما اصول سخت‌گیرانه و غیرقابل تغییر بانکداری، آن‌ها را از هدفشان دور نگه داشته است.

سنت‌شکنی‌ در تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک

بانک‌ها تمایل چندانی به همکاری با گروه‌های جوان ندارند. استیو دیویس عضو PwC می‌گوید: اکثر بانک‌های بریتانیا، از ریسک کردن فراری‌اند. دیدگاه فینتک بر این است که من چیز جدیدی را می‌سازم و پس ‌از آن، قانون و مقررات مربوطه را در نظر می‌گیرم. بانک دقیقاً در نقطه مقابل این ادعا است و می‌گوید: فعالیت موردنظر، ابتدا باید از چهارچوب‌های مقرراتی عبور کند و سپس اقدامات لازم برای انجام آن، شروع شود.

تاریخچه سیستم IT کنونی بانک‌ها، به دهه 1970 میلادی برمی‌گردد. این سیستم قدیمی، مشکل‌ساز است. ایوان فلمینگ (Ewen Fleming) رهبر خدمات مالی در Grant Thornton است. به گفته او، بیشتر سیستم‌های بانکی بریتانیا قدیمی بوده و تنها سه ماه یک‌بار، امکان راه‌اندازی مجدد برنامه‌های دیجیتال را دارند. این در حالی است که این راه‌اندازی مجدد باید هرروز انجام شود.

آقای اسکینر می‌گوید:

وجود ساختارهای سیلویی در سازمان‌ها، جناح گیری و عدم وجود مدیران زیرک در حوزه فناوری، از دلایل ایجاد مشکل در تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک هستند. علاوه بر این‌ها، تمایل به حفظ قدرت در بین بانک‌داران، مقابل مشارکت با فین تک را گرفته است. آن‌ها می‌ترسند که کارکنان حوزه فینتک، شغل و قدرتشان را از دستشان بدزدند.

لوکاس زورنر (Lukas Zoerner) بنیان‌گذار استارت‌آپ فینتک مسپو (Mespo)، می‌گوید: «فرآیندهای on-boarding با شرکت‌های جوان، همخوانی ندارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از بانک‌ها، نوعی از تسهیلات را ارائه می‌دهند که دسترسی به اطلاعات سه سال آخر حساب‌ها در آن ضروری است. کمپانی جوانی که فقط 1 سال و نیم از تأسیس آن می‌گذرد، نمی‌تواند در ارائه این نوع از تسهیلات، مشارکت داشته باشد.»

در یک مقاله که توسط مدرسه کسب‌وکار وارمیک (Warwick) منتشر شده، با پروفسور زاچیاریادیس (Zachariadis) و همکارش پینار اوزکان (Pinar Ozcan) مصاحبه شده است. در این مقاله از سرعت اندک تعامل بانک‌ با استارت‌آپ‌های فین‌تک ابراز نگرانی شده و قسمت اعظم آن، بر روی تصویب محصولات و ارائه آن‌ها به بازار متمرکز است.

در بین بانک‌های پیشرو در بریتانیا، گروه بانکی لویید (Lloyds) در حال پذیرش اولیه فینتک و ایجاد فضای باز بانکی است. بارکلیز Barclays)، HSBC) و RBS نیز در مراتب بعدی هستند.

استارت‌آپ دیجیتال مونزو، مجوز بانکداری‌اش را در ماه آوریل دریافت کرده و تعامل بسیار زیادی با حوزه فینتک دارد. مزیت مونزو در آن است که هیچ‌کدام از سیستم‌ها و رویه‌های قدیمی را استفاده نمی‌کند. این سیستم، در سرویس وب آمازون در حال اجراست.

فیل هینسون (Phil Hewinson) کارمند سابق گوگل و فیس‌بوک بوده و از ماه می به‌عنوان رئیس تعاملات در شرکت مونزو شروع به فعالیت کرده است. او می‌گوید: «این بانک از دو راهکار برای همکاری با فینتک استفاده می‌کند. اولین راهکار، توسعه مشارکت‌های عمیق با شرکت‌های خاص و دومین راهکار، ساخت یک API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) است. با پیاده‌سازی این روش‌ها، یک فضای مناسب برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌شود و آن‌ها به‌راحتی می‌توانند محصولات و خدمات جدیدشان را توسعه دهند.»

پروفسور هینستون در رابطه با شرکت‌هایی که در آینده با آن‌ها همکاری خواهد داشت، گفته: «ما به تعداد مهندسان آن شرکت توجه می‌کنیم. اگر بیش از 50 درصد کارکنانش مهندس باشند، نشانگر این است که در تکنولوژی پیشرو هستند.»

پروفسور زاچیاریادیس می‌گوید:

همکاری بین فینتک و مؤسسات مالی، از لحاظ فنی و تکنیکی بسیار پیچیده شده است. اقدام به کاهش پیچیدگی‌ها، از هر دو سوی این رابطه نیاز است. هم بانک‌ها و هم فینتک باید تمهیداتی را در جهت افزایش مشارکت بیاندیشند.

وی به بانک‌ها توصیه می‌کند که نحوه تعامل بهتر را یاد بگیرند، اطلاعاتشان را با پلتفرم‌های همکار به اشتراک بگذارند، بازسازی درون‌سازمانی داشته باشند و سرعت عمل خود را افزایش دهند.

منبع: raconteur.net

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.