راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به همکاری بانک ملی و توسن‌تکنو درخصوص نصب دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت در ایران

ماهنامه عصر تراکنش / تمام فناوری‌ها و نوآوری‌های بانکی سعی بر این دارند که حضور افراد در شعب را کمتر کنند و تا جای ممکن امکان انجام همه کارها را در خارج از شعب میسر سازند تا نه دیگر با شلوغی‌ها و در صف ماندن‌های داخل شعبه بانک روبه‌رو شویم و نه نگران تمام شدن ساعات اداری و نه دچار عصبانیت‌های اضافه‌ای شویم که ثمره خیابان‌ها و اتوبان‌های شلوغ و پرهیاهو است.

دستگاه‌های خودپرداز توانستند تا حدی این مسئولیت را برعهده بگیرند و بخشی از فعالیت‌ها را به بیرون از شعبه بانک هدایت کنند. اکنون در کنار این دستگاه‌های خودپرداز، نسل جدیدتری به نام دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت یا همان ATM Recycler قرار گرفته‌اند که علاوه بر داشتن تمام توانمندی‌های موجود در دستگاه خودپرداز، قابلیت دریافت اسکناس مشتری را نیز دارند تا پس از کنترل و شناسایی صد درصد، اسکناس‌های سالم و غیرجعلی را دریافت و ضمن واریز آنی پول به حساب کارت مشتری، به چرخه پرداخت وجه منتقل کنند.

این دستگاه نسل جدید، ویژگی‌های به‌روزشده و مزیت‌های برتری نسبت به دستگاه‌های خودپرداز معمولی دارند که در نهایت باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی نظام بانکی و صرفه‌جویی سالانه ناشی از مدیریت پول نقد (کاهش هزینه‌های پول‌گذاری) می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تاریخچه خودپرداز در دنیا

در کانادا به آن Automated Bank Machine می‌گویند و از مخفف ای‌بی‌ام استفاده می‌کنند. در متن مستند ثبت اختراع آن در آمریکا از اصطلاح Automated Teller Machine استفاده شده است. بسیاری آن را مخفف Automatic Teller Machine می‌شمارند. نام‌های دیگر آن Cash Machine، Cashpoint و Cashline هستند. در برخی از اسناد در بریتانیا، استرالیا، آفریقای شمالی و سریلانکا با نام Hole in the Wall نیز بدان اشاره شده است. ایده ارائه خدمات بانکداری خرد به‌صورت سلف‌سرویس همزمان در ژاپن، سوئد، بریتانیا و آمریکا مطرح شد. لوتر جرج سیمجیان دستگاهی را ساخت که بانکوگراف نامیده می‌شد. درخواست ثبت اختراع یکصد‌وسی‌ودومین اختراع او در ۳۰ ژوئن ۱۹۶۰ ارائه شد و در ۲۶ فوریه ۱۹۶۳ گواهینامه ثبت این اختراع به او داده شد.

[/mks_pullquote]

 

در ادامه شما را با تعدادی از این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها آشنا می‌کنیم؛ ارائه خدمات بهینه به مشتریان بانک‌ها، جذب سریع‌تر نقدینگی و ورود آنی پول به سیستم بانکی، کاهش نرخ تمام‌شده پول در سیستم بانکی، حذف هزینه‌های پول‌رسانی و افزایش ضرایب ایمنی، ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی مشتریان برای استفاده از خدمات بانکی به‌صورت شبانه‌روزی، افزایش قابل ‌توجه تراکنش دستگاه به‌دلیل حذف زمان پول‌گذاری در دستگاه، اشغال فضای کمتر با وجود ارائه سرویس و خدمات بیشتر، صرفه‌جویی در استفاده از نیروی انسانی، ایجاد انگیزه در میان کسبه و صاحبان وجوه نقد برای افتتاح حساب در بانک.

اگر یک‌ بار درباره هزینه عملیاتی پس از توسعه شبکه خودپردازی که دارید، فکر کرده باشید و آمار آن را درآورده باشید، حتما متوجه شده‌اید که حدود 40 درصد از هزینه‌های عملیاتی خودپردازها در سراسر جهان به بخش مدیریت پول نقد که همان پول‌گذاری و پول‌رسانی است، مربوط می‌شود و در ایران هزینه پول تا 47 درصد از هزینه عملیاتی خودپرداز را دربر می‌گیرد، در حالی‌ که با دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت، هزینه عملیاتی خودپرداز پایین می‌آید و نرخ بازگشت سرمایه هم سرعت بیشتری می‌گیرد.

با استفاده از دستگاه خودپرداز/خوددریافت (ATM Recycler) و جایگزینی آن با خودپردازهای معمولی، می‌توان بخش قابل ‌توجهی از عملیات روزانه متصدی پشت باجه برای دریافت پول مشتری را کم کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کاهش هزینه با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت

حدود 40 درصد از هزینه‌های عملیاتی خودپردازها در سراسر جهان به بخش مدیریت پول نقد که همان پول‌گذاری و پول‌رسانی است، مربوط می‌شود و در ایران هزینه پول تا 47 درصد از هزینه عملیاتی خودپرداز را دربر می‌گیرد. با استفاده از دستگاه خودپرداز/خوددریافت (ATM Recycler) و جایگزینی آن با خودپردازهای معمولی، می‌توان بخش قابل ‌توجهی از عملیات روزانه متصدی پشت باجه برای دریافت پول مشتری را کم کرد.

[/mks_pullquote]

 

به عبارتی می‌توان بار تراکنش‌های واریز وجه نقد در شعب را به‌شدت کاهش داد. با استفاده از این دستگاه هزینه پول‌گذاری شعب بانک‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و بانک‌ها هم می‌توانند با استفاده از این دستگاه از کاهش هزینه‌ها و افزایش توان تسهیلات‌دهی‌شان بهره‌مند شوند.

از دستگاه خودپرداز/خوددریافت می‌توان به‌عنوان یک صراف و تبدیل ریال به ارز و برعکس و صدور کارت هدیه نیز استفاده کرد که مورد نیاز هتل‌ها، ترمینال‌های هوایی، ریلی و زمینی و سایر مکان‌های توریستی است.

شرکت توسن‌تکنو هم یکی از شرکت‌هایی است که این دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت (ATM Recycler) جزء راهکارهای بانکی آن است و در کنار دیگر محصولاتی مانند دستگاه‌های خودبانک، خوددریافت و پایانه‌های غیرنقدی، این محصول را نیز به‌عنوان نسل جدید دستگاه‌های خودپرداز به مشتریانش ارائه می‌کند تا علاوه بر توسعه سبد محصولی، به فرایند دریافت وجه و چرخه تراکنش‌های مالی روی خودپرداز کمک کند و با چنین راهکارهایی بتواند در صنعت بانکی کشور پیشتاز باشد.

در همین راستا، توسن تکنو در سال 1394 با همکاری شرکت GRG Banking، دستگاه BCR را روانه بازار کرد و در سال 1395 نیز با همکاری شرکت LG دستگاه  ATM Recyclerرا در همین رسته محصول به بازار معرفی و ارائه کرد.

هر دوی این دستگاه‌ها، چه BCR و چه ATM Recycler، ماژول دریافت و پرداخت پول را دارند. در حال حاضر هم حدود 370 دستگاه BCR توسط توسن‌تکنو نصب و راه‌اندازی شده است.

همکاری با بانک ملی ایران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامی است که توسن‌تکنو در خصوص دستگاه خودپرداز/خوددریافت (ATM Recycler) انجام داده است. این همکاری به این شکل است که در فاز اول پروژه، 125 دستگاه ATM Recycler برای این بانک نصب می‌شود و آخرین آمار و ارقام تا زمان نگارش خبر نشان می‌دهد که این شرکت تاکنون توانسته‌ است حدود 102 دستگاه از این تعداد را با موفقیت نصب و عملیاتی کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

همکاری بانک ملی و توسن تکنو

همکاری بانک ملی ایران بزرگترین و مهمترین اقدامی است که توسن تکنو در خصوص دستگاه خودپرداز/خوددریافت انجام داده است.

[/mks_pullquote]

 

یکی از برنامه‌های توسن‌تکنو در سال آینده همین است که بتواند مانند همه جای دنیا، دستگاه‌های خودپرداز/خوددریافت را جایگزین دستگاه‌های خودپرداز معمولی کند.

با توجه به شبکه پشتیبانی گسترده توسن‌تکنو در کل کشور، همکاری با بانک ملی ایران نویدبخش آغاز پروژه‌های نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ATM Recycler برای دیگر بانک‌های مطرح کشور خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.