راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داستان‌ تکراری خالی بودن دستگاه‌های خودپرداز در آستانه نوروز / محدودیت سقف برداشت در خدمت کارت به کارت

همه‌ساله در روزهای پایانی سال و همینطور در ایام اربعین، سقف برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها افزایش داشت و به 500 هزار تومان در روز می‌رسید. با شیوع ویروس کرونا در کشور، چند روزی سقف برداشت وجه از خودپردازها به مبلغ 500 هزار تومان افزایش یافت که بلافاصله به دلیل اینکه خود اسکناس از عوامل انتقال ویروس کرونا است، میزان برداشت وجه به 200 هزار تومان در روز بازگشت. در روزهای پایانی سال گذشته هم خبری از برداشت وجه 500 هزار تومانی از خودپردازها نبود.

امسال هم کرونا با ماست و به همین خاطر خبری از افزایش سقف برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نبود. اگر این کار به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عیدی ندادن‌ها و رد و بدل نشدن اسکناس از این دست به آن دست انجام شده، باید گفت که نتیجه‌ای کاملا برعکس داشته است.

مشاهده‌ها حاکی از صف‌های طولانی جلوی خودپردازها به خاطر برداشت پول نقد از دستگاه است. به این خاطر که میزان سقف برداشت از هر کارت بانکی در روز بیشتر از 200 هزار تومان نیست و آن چیزی هم که در کیف پول مردم زیاد پیدا می‌شود کارت بانکی است، هر کسی با داشتن چندین کارت در دست، در صف خودپردازها ایستاده تا زمانی که نوبتش شد، با قرار دادن کارت‌های بانکی مختلفی که در دست دارد، 200 هزار تومان، 200 هزار تومان از دستگاه پول بردارد. حالا بماند که این وسط عده‌ای هم قبل از برداشت وجه از کارتشان، بایستی ابتدا کارت به کارت می‌کردند و سپس پول را از دستگاه برداشت می‌کردند.

این کارها نه تنها فرهنگسازی و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را نداشت بلکه فقط این وسط انواع و اقسام کارمزدهای کارت به کارت و برداشت وجهی بود که با هر تراکنش حساب می‌شد. تازه فحش‌هایی که مردم می‌دادند بابت معطل شدن در صف‌های بی خود و بی جهتی که ایجاد شده بود، بماند.

حالا جدای از صف‌های طولانی، بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز هیچ پولی هم داخلشان نبود و مردم باید در به در دنبال دستگاهی می‌گشتند که حداقل به جان خریدن ایستادن در صف‌های طولانی برایشان عایدی داشته باشد. البته به نظر می‌رسد عایدی اصلی بیشتر برای شبکه شتاب و شاپرک است که کارمزدهای این حجم از تراکنش‌ها در این روزها توانسته به خوبی چشم و دلشان را روشن کند.

با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی جدید و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، حجم تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و یکی از مهمترین نیازهایی که مردم در این روزها دارند، دسترسی به پول نقد است. خالی بودن دستگاه‌های خودپرداز به عنوان تامین‌کننده وجه نقد برای مردم یعنی عملا هیچ کسی نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد. شواهد نشان می‌دهد که افراد برای دریافت پول نقد از خودپرداز بعضا مجبور بوده‌اند به چندین دستگاه مختلف مراجعه کنند تا شاید درون یکی از این دستگاه‌ها پولی پیدا شود. خالی بودن چندین مورد دستگاه خودپرداز بانکی که یکی از اصلی‌ترین کارکردهایش دریافت پول نقد از آن است، اتفاق عجیبی است و عجیب‌تر آنکه در روزهای پایانی سال که نیاز به پول نقد چندین برابر می‌شود، شبکه بانکی هیچ تدبیری برای این موضوع نکرده است.

آواره شدن مردم برای انجام یک کار ساده بانکی، عصبانی شدنشان به خاطر معطلی‌های بی‌مورد و بعضا نتیجه نگرفتن از چند دستگاه خودپرداز و صف‌هایی که جلوی خودپردازها تشکیل شده بود نشان می‌دهد مدیریت اسکناس به هیچ عنوان مطابق با اوضاع و احوال روزهای پایانی سال در کشور انجام نشده است و از شبکه بانکی انتظارات بیشتری برای مدیریت ابتدایی‌ترین نیاز بانکی افراد و شیوه درست انجام آن وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.