پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
انریکو لوچینتی: برای دیجیتالی شدن باید در چهار حوزه تخصصی سرمایهگذاری کنید
انریکو لوچینتی رئیس بخش بانکداری حوزه اروپای شرکت مکنزی جزو سخنرانان بخش اول اولین روز از هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت بود که درباره موضوع «بانکداری دیجیتال در ایران» در سالن اصلی سخنرانی کرد.
لوچینتی در ابتدای صحبتهایش از روندهای دیجیتالی شدن در بازار دنیا گفت و به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر چیزی نزدیک به 60 تا 70 درصد پروسههای سنتی در بازار، دیجیتالی شده است و این دیجیتالی شدن بین 30 تا 40 درصد هزینهها را کاهش میدهد.
لوچینتی خاطر نشان کرد که نفوذ دیجیتال در کشورهای آسیایی سهم ۳۵ درصدی به خود گرفته و این موضوع در کشورهای اسکاندیناویایی ۹۵ درصد است که در هر دو منطقه بیشترین سهم آن به بانکداری موبایل نسبت داده میشود و با ترویج گوشیهای هوشمند تعامل خوبی میان مشتریان و بانکها بوجود آمده است.
او در ادامه گفت که مکنزی در حال حاضر به 5 روند برای دیجیتالی شدن بانکها رسیده است که این 5 روند عبارتاند از رباتی شدن، پرداختهای دیجیتال، دسترسی دادهها، فینتکها و شعب و در ادامه برای هر بخش توضیحاتی ارائه داد.
به گفته لوچینتی تا 60 درصد فعالیتهای بانکی دیجیتال، اتوماسیونسازی میشود و به این ترتیب 30 میلیون کاربر وجود خواهند داشت که باید رویه خودشان را تغییر دهند.
لوچینتی در قسمتی از صحبتهایش هم به موضوع فینتکها اشاره کرد و گفت که فینتکها 15 درصد تجارت جهانی را تشکیل میدهند و از بخش پرداخت شروع به کار کردهاند و به بخشهای دیگر بازار هم وارد شدند.
برای این قسمت لوچینتی گفت که کشور چین بهترین مثالی است که میتوان درباره نفوذ و ورود فینتکها زد و شرکتهای واتساپ و علیبابا و غیره را بهعنوان بهترین مثال و نمونه موفق از فینتکهای پرقدرت معرفی کرد.
رئیس بخش بانکداری حوزه اروپای شرکت مکنزی به از بین رفتن دستگاههای پوز در بازار اشاره کرد و اینکه به جای این دستگاهها، بانکها پلتفرمهایی را جایگزین میکنند که منطبق با رویههای آنها است و به این ترتیب میتوانند فعالیتهایشان و همینطور ارائه خدماتشان به مشتریان را پیش ببرند.
لوچینتی در سخنرانی خودش در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، فرصت را مناسب دید تا به این موضوع اشاره کند که در اروپا شعب بانکی تا 50 درصد کاهش پیدا کردهاند و نقش شعب در آینده بسیار متفاوت خواهد بود.
جمعبندی صحبتهای لوچینتی از این قرار بود که: «بانکها باید تصمیم بگیرند که کجا و به چه صورتی میخواهند بازی خودشان را در خصوص دیجیتالی شدن ارائه دهند، آیا میخواهند با بانکهای دیگر شریک شوند؟ آیا باید یک بانک چندکاناله شوند؟ آیا باید تخصصیتر شوند؟ و دیگر سوالات مشابه.»
او همچنین به این موضوع اشاره کرد که: «برای دیجیتالی شدن باید سرمایه خودتان را در 4 حوزه بخش سازمانی، استعدادها، آیتی و داده قرار بدهید.»
شرکت مکنزی یک شرکت مشاوره مدیریت جهانی است که برای ارزیابی تصمیمات مدیریتی در بخشهای دولتی و خصوصی تحلیلهای کمی و کیفی انجام میدهد. جیمز اُ مکنزی را بهعنوان اولین موسس شرکت در سال 1926 و ماروین بوئر را موسس مکنزی مدرن در سال 1939 میشناسند.
لوچینتی در ابتدای صحبتهایش هم گفت که این شرکت دارای ۲ هزار شریک از ۸۰ کشور مختلف جهان است که در حوزه مشاوره در امور بانکداری فعالیت دارد.
دامنیک بارتن در حال حاضر مدیر عامل مکنزی است و جالب است بدانید که تعداد مدیران ارشد اجرایی شرکتهای فرچون 500 که از کارکنان سابق مکنزی بودهاند، از هر شرکت دیگری بیشتر است.