راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان افتتاح حساب غیر حضوری در بانک صنعت و معدن به زودی فراهم می‌شود

رونمايی از شش طرح و خدمت فناورانه و زيرساختی بانک صنعت و معدن با حضور محمود واعظی رئيس دفتر رئيس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوری و جمعی از استانداران و مدیران ارشد دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن، در اين مراسم كه از طریق سیستم ویدئو کنفرانس روز دوشنبه چهارم اسفندماه در محل سالن همايش‌های اين بانک برگزار شد، ساختمان‌های جديد سرپرستی اين بانک در استان‌های كرمان، خراسان جنوبی و اسكله اختصاصی شركت بازرگانی خدمات بندری ايران به صورت ارتباط مجازی با مديران استانی اين بانک و مديرعامل شركت صنايع شيميايی ايران افتتاح و همچنين از سه محصول جديد اين بانک در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات الكترونيكی بانكی رونمايی شد.

اولین محصول جدید، طرح احراز هویت غیرحضوری است كه از طریق تلفن همراه هوشمند و با تطابق اطلاعات کد ملی و مالکیت شماره تلفن همراه از طریق سامانه‌های وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود و بانک صنعت و معدن در حال حاضر تعریف مشتری و افتتاح حساب را به عنوان اقدامات پایه برای شناسایی و تسهیل انواع عملیات بانکی مرتبط با حساب‌ها فراهم کرده است.

دومين محصول فناورانه اين بانک، اعتبارسنجی اصالت نشانی مشتريان است. به منظور رفاه حال مشتریان در خصوص اخذ مکرر نشانی محل سکونت یا فعالیت کاری آنها برای ارائه خدمات بانکی مختلف در مقاطع زمانی متفاوت و در قالب فرم‌های متعدد و همچنین پیشگیری از ریسک‌های مترتب بر عدم اصالت‌سنجی نشانی‌ها، بانک صنعت و معدن اقدام به راه اندازی طرحی تحت عنوان «اعتبارسنجی اصالت نشانی» مشتريان کرده است. در اين طرح اطلاعات محل سكونت، محل كار و فعاليت اقتصادی اعلامی توسط متقاضيان اعتباری (متقاضيان تسهيلات بانكی، ضامنين و …) و مشتريان، قبل از پرداخت تسهيلات يا ارائه خدمات بانكی، بررسی و اعتبارسنجی می‌شود. پس از درج اطلاعات مشتری در سامانه، به طور خودكار نامه‌ای با فرمت استاندارد و از پيش تعيين شده به نشانی ثبت‌شده ارسال می‌شود و پس از احراز هويت مشتری توسط مامور پست، به او تحويل داده می‌شود تا كد تأييديه دريافتی را از طريق يكی از كانال‌های ارتباطی اعلام کند.

سومین محصول، ايجاد مركز عمليات امنيت (SOC) است اين مركز، شامل مجموعه‌ای از ابزارها، فرآيندها و عوامل انسانی است كه به صورت پيوسته، وقايع امنيتی توليد شده توسط تجهيزات را برای شناسايی رخدادهای امنيتی رصد و ديدگاهی جامع نسبت به وضعيت امنيت سازمان ايجاد می‌کند.

دكتر واعظی در حاشيه اين مراسم، ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای بانک صنعت و معدن در دوران دولت تدبير و اميد اظهار داشت: «در اين بانک شاهد يك تحول عظيم هستيم به طوری كه در تمام زمينه‌ها پيشگام است. این بانک با تمركزی كه روی توسعه بخش معدنی به خصوص در دو استان كرمان و خراسان جنوبی داشته، امروز پروژه‌های ساختمانی جديدی نيز برای افتتاح داشتند و استان بوشهر كه پروژه اسكله تخصصی شركت خدمات بندری آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت، نقش مؤثری در استفاده از ظرفيت‌های اين استان‌ها در رشد و توسعه همه جانبه كشور دارد.

واعظی در صحبت‌هایش با اشاره به ايجاد شفافيت و افزايش سرعت سيستم‌های اطلاعاتی و بانكداری، توضیح داد: «استفاده از تمام مزيت‌هايی كه قدرت خدمات‌دهی بانک‌ها را تقويت می‌كند، يک الزام است و بانک صنعت و معدن با تكيه بر نيروی انسانی متخصص و ظرفيت‌های تجربی و علمی خود در اين مسير گام‌های موفقی برداشته است.»

رئيس دفتر ریاست جمهوری در ادامه تأكيد كرد: «در شرايطی از اين طرح‌های مهم و پراهميت رونمايی می‌كنيم كه کشور سه سال بسیار سخت را گذراند که برای دولت، نظام، بخش خصوصی و بانک‌ها و از همه مهم‌تر مردم، سال پر مشقتی بود؛ کسانی که این جنگ اقتصادی را برای کشورمان طراحی کردند، هدفشان سه ماهه بود تا با حجم زیاد فشار ظرف سه ماه مردم را در مقابل نظام و حکومت بسیج کنند.»

واعظی در ادامه تصريح كرد: «دولت جدید آمریکا تمدید تحریم‌ها را پس گرفت که برای ایران اقدام مهمی است و شرایط امروز ایران با چند ماه قبل کاملا متفاوت شده است. من مطمئن هستم مسیری که داریم می‌رویم ممکن است گرفتاری‌هايی داشته باشد اما هدف‌گذاری ما این است که تحریم‌های برجامی به اضافه ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود بر ایران اعمال کرده بود، برداشته شود و من خوشبین هستم که این اتفاق می‌افتد.»

او با بیان اینکه آمریکا به دنبال مذاکره است و چارچوبی برای این امر تعیین شده، بیان کرد: «در برجام براساس تعهدات پای تعهدات خود ایستادیم درحالی که با نقض تعهد از سوی آمریکا تعهدات خود را کاهش دادیم اما پای تعهدات خود ایستادیم. امروز می‌توانیم از برجام برای برداشت همه تحريم‌ها استفاده کنیم. در سال ۱۴۰۰ شرایط بسیار متفاوت از امسال است به گونه‌ای که روابط خارجی، صادرات، روابط بانکی و تجاری تغییر خواهد کرد البته نظام ما دشمنانی هم دارد تا نگذارند آمریکا به برجام برگردد و ديديم در این یک هفته گذشته، هم در داخل کشور و هم رسانه‌های خارجی چه قدر تبلیغ کردند که پنجم اسفند روزی است که عملا برجام به هم می‌خورد.»

واعظی در صحبت‌هایش به اینکه آنها مکانیزم نظارت و شفافیت را قبول دارند اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد این توانایی در کشور ما است که با وجود سختی‌ها و مشکلات بزرگ راه‌حل پیدا کنیم. موضوع برداشتن تحریم یک بحث است و مساله FATF یک بحث دیگر، FATF و دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، برای دولت بسیار مهم است و با تحریم‌ها نمی‌توانستیم با دنیا معامله کنیم، اما وقتی تحریم‌ها برداشته شود ما نمی‌توانیم خود تحریمی داشته باشیم و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بتواند یک تصمیم درستی بگیرد تا فشار از بانک‌ها، بخش خصوصی و اقتصاد برداشته شود.»

سرپرست نهاد رياست جمهوری در پایان صحبت‌هایش به گزارش‌های دریافتی از جانب بانک‌ها اشاره کرد و توضیح داد: «گزارش‌ها بیانگر این است که خوب توانستند در شرایط سخت خود را وفق دهند و شرایط را مدیریت کنند. خوشبختانه امسال این پنجاه و دومین برنامه استانی است که با وجود محدودیت برگزاری سفرهای استانی برگزار کردیم. کرونا برای اقتصاد همه کشورها محدودیت ایجاد کرده است ولی ما با این وجود پروژه‌های زیادی را به بهره‌برداری رسانده‌ایم که نشان از همت بانک‌ها و بخش خصوصی دارد. همه دارند تلاش می‌کنند تا اقتصاد کشور روی پای خودش بایستد و ما اگر دست به دست هم نمی‌دادیم امروز نمی‌توانستیم با افتخار در مقابل آمریکا حرف بزنیم. از پنجم اسفند ماه قانون مجلس اجرا می‌شود و ایران به پروتکل الحاقی از این زمان به بعد متعهد نخواهد بود.»

دكتر حسین مهری مدیرعامل بانک نیز در این مراسم به تسهیلات ارائه‌شده توسط این بانک در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: «در دوران دولت يازدهم و دوازدهم توسط اين بانک در مجموع به 316 طرح بزرگ و زيربنايی مبلغ 227 هزار و 302 ميليارد ريال و بالغ بر 12 ميليارد يورو تسهيلات پرداخت شد. در يازده ماهه امسال، از 22 طرح مهم كه از سوی اين بانک با تسهيلات ارزی به مبلغ 2 ميليارد و 948 ميليون يورو و تسهيلات ريالي 12 هزار و 730 ميليارد ريال تأمين مالی شده است، 14 طرح توسط رئيس جمهور و به ترتيب يک طرح توسط معاون اول رئيس جمهور، دو طرح با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه، يک طرح توسط رئيس بنياد مستضعفان و چهار طرح نيز توسط وزير صنعت، معدن و تجارت مورد بهره‌برداری قرار گرفت و برای 8000 نفر به صورت مستقيم اشتغال ايجاد شد.»

به گفته مهری آنها در سال جهش توليد در برخی شاخص‌های عملكردی مانند وصول مطالبات، گشايش اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه‌های ريالی، رشد بيش از 100 درصد را شاهد بودند اما هدف‌گذاری آنها برای ارتقای تمامی شاخص‌های عملكردی به اين ميزان است.

مهری به واگذاری‌‎های انجام شده اشاره كرد و گفت: «در سال 98 شركت‌های سرمايه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت و سيمان مازندران از شركت‌های بورسی متعلق به بانک، صندوق مالی توسعه تكنولوژی ايران از شركت‌های غير بورسی اين بانک و لاستيک پارس، نخ خمين و كاغذ كارون از شركت‌های غير بورسی مربوط به شركت آتيه دماوند واگذار شدند.»

مديرعامل بانک صنعت و معدن همچنين از ارائه 18 هزار و 412 ميليارد ريال به شركت‌های دانش‌بنيان در 11 ماهه سال 99 خبر داد و گفت: «اين بانک به لحاظ ايجاد فضاها و زيرساخت‌های مورد نياز و درخور شأن مشتريان نيز همواره پيشرو بوده و اكنون با افتتاح ساختمان‌های جديد سرپرستی استان‌های خراسان جنوبی و كرمان، انتظار می‌رود جايگاه خود به عنوان يک بانک توسعه‌ای و تخصصی را ارتقا بخشيده و با ايجاد فضای كاری مناسب‌تر و تلاش و تشريک مساعی کارکنان حاضر در اين مجموعه، همچون گذشته عملکرد مطلوب و مؤثری داشته باشد و مراتب رضايت مشتريان ارزشمند اين بانی را فراهم آورد.»

در این مراسم منصور یوسفی‌نیا معاون برنامه‌ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن، درباره جزئیات سه محصول فناوری این بانک گفت که سومین هدفی که بانک صنعت و معدن در حوزه خدمات فناوران و بانکداری دیجیتال پیگیری می‌کند، این است که موبایل، شعبه مجازی این بانک شود.

یوسفی‌نیا در توضیحات بیشتر گفت: « سامانه اعتبارسنجی اصالت نشانی به ما کمک می‌کند مشتریان خود را به صورت مکانی شناسایی کنیم تا ارزش افزوده ممکن روی آن‌ها اتفاق بیفتد. مرکز عملیات امنیت تضمین تدوام کسب‌وکار بانک است و موجب حفاظت از داده‌های بانک می‌شود و آن مبتنی بر استقرار بانکداری دیجیتال است که‌ به کسب‌و کارها کمک می‌کند.»

منبع ایسنا
1 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    دقیقا امروز سه ساله که هنوز این امکان رو ایجاد نکردن!
    #وعده_توخالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.