راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انریکو لوچینتی: برای دیجیتالی شدن باید در چهار حوزه تخصصی سرمایه‌گذاری کنید

انریکو لوچینتی رئیس بخش بانکداری حوزه اروپای شرکت مکنزی جزو سخنرانان بخش اول اولین روز از هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود که درباره موضوع «بانکداری دیجیتال در ایران» در سالن اصلی سخنرانی کرد.

لوچینتی در ابتدای صحبت‌هایش از روندهای دیجیتالی شدن در بازار دنیا گفت و به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر چیزی نزدیک به 60 تا 70 درصد پروسه‌های سنتی در بازار، دیجیتالی شده است و این دیجیتالی شدن بین 30 تا 40 درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

لوچینتی خاطر نشان کرد که نفوذ دیجیتال در کشورهای آسیایی سهم ۳۵ درصدی به خود گرفته و این موضوع در کشورهای اسکاندیناویایی ۹۵ درصد است که در هر دو منطقه بیشترین سهم آن به بانکداری موبایل نسبت داده می‌شود و با ترویج گوشی‌های هوشمند تعامل خوبی میان مشتریان و بانک‌ها بوجود آمده است.

او در ادامه گفت که مکنزی در حال حاضر به 5 روند برای دیجیتالی شدن بانک‌ها رسیده است که این 5 روند عبارت‌اند از رباتی شدن، پرداخت‌های دیجیتال، دسترسی داده‌ها، فین‌تک‌ها و شعب و در ادامه برای هر بخش توضیحاتی ارائه داد.

به گفته لوچینتی تا 60 درصد فعالیت‌های بانکی دیجیتال، اتوماسیون‌سازی می‌شود و به این ترتیب 30 میلیون کاربر وجود خواهند داشت که باید رویه خودشان را تغییر دهند.

لوچینتی در قسمتی از صحبت‌هایش هم به موضوع فین‌تک‌ها اشاره کرد و گفت که فین‌تک‌ها 15 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند و از بخش پرداخت شروع به کار کرده‌اند و به بخش‌های دیگر بازار هم وارد شدند.

برای این قسمت لوچینتی گفت که کشور چین بهترین مثالی است که می‌توان درباره نفوذ و ورود فین‌تک‌ها زد و شرکت‌های واتس‌اپ و علی‌بابا و غیره را به‌عنوان بهترین مثال و نمونه موفق از فین‌تک‌های پرقدرت معرفی کرد.

رئیس بخش بانکداری حوزه اروپای شرکت مکنزی به از بین رفتن دستگاه‌های پوز در بازار اشاره کرد و اینکه به جای این دستگاه‌ها، بانک‌ها پلتفرم‌هایی را جایگزین می‌کنند که منطبق با رویه‌های آن‌ها است و به این ترتیب می‌توانند فعالیت‌هایشان و همینطور ارائه خدماتشان به مشتریان را پیش ببرند.

لوچینتی در سخنرانی خودش در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، فرصت را مناسب دید تا به این موضوع اشاره کند که در اروپا شعب بانکی تا 50 درصد کاهش پیدا کرده‌اند و نقش شعب در آینده بسیار متفاوت خواهد بود.

جمع‌بندی صحبت‌های لوچینتی از این قرار بود که: «بانک‌ها باید تصمیم بگیرند که کجا و به چه صورتی می‌خواهند بازی خودشان را در خصوص دیجیتالی شدن ارائه دهند، آیا می‌خواهند با بانک‌های دیگر شریک شوند؟ آیا باید یک بانک چندکاناله شوند؟ آیا باید تخصصی‌تر شوند؟ و دیگر سوالات مشابه.»

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که: «برای دیجیتالی شدن باید سرمایه خودتان را در 4 حوزه بخش سازمانی، استعدادها، آی‌تی و داده قرار بدهید.»

شرکت مکنزی یک شرکت مشاوره مدیریت جهانی است که برای ارزیابی تصمیمات مدیریتی در بخش‌های دولتی و خصوصی تحلیل‌های کمی و کیفی انجام می‌دهد. جیمز اُ مکنزی را به‌عنوان اولین موسس شرکت در سال 1926 و ماروین بوئر را موسس مکنزی مدرن در سال 1939 می‌شناسند.

لوچینتی در ابتدای صحبت‌هایش هم گفت که این شرکت دارای ۲ هزار شریک از ۸۰ کشور مختلف جهان است که در حوزه مشاوره در امور بانکداری فعالیت دارد.

دامنیک بارتن در حال حاضر مدیر عامل مکنزی است و جالب است بدانید که تعداد مدیران ارشد اجرایی شرکت‌های فرچون 500 که از کارکنان سابق مکنزی بوده‌اند، از هر شرکت دیگری بیشتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.