راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بیت‌کوین به محیط زیست آسیب می‌رساند؟

هفته‌نامه شنبه/ آیا بیت‌کوین آن فرشته تمام و کمال دیجیتالی است که فکرش را می‌کردیم. این روزها هم‌زمان با رشد بیت‌کوین انتقادها درباره آن افزایش یافته است. محور یکی از انتقادها مسائل محیط‌زیستی بیت‌کوین است.

آیا این امکان وجود دارد که مصرف انرژی چیزی که هیچ حضور فیزیکی ندارد به‌اندازه مصرف انرژی کل یک کشور باشد؟ خبرها و گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین می‌تواند حتی از بسیاری از کشورهای واقعی دنیا هم مصرف انرژی بیشتری داشته باشد.

افزایش قیمت روزانه بیت‌کوین و ارزشی که در بازار پیدا کرده ، دل و ایمان خیلی‌ها را ربوده و باعث شده افراد بسیاری به سمت این ارز رمزنگاری‌شده هجوم بیاورند و بخواهند سهمی از این طلای دیجیتال داشته باشند. این حجم از شیفتگی و دلدادگی به بیت‌کوین به‌خاطر خبرهای جذابی است که هر ‌روزه از گوشه و کنار شنیده می‌شود و تقریبا موضوع اصلی بسیاری از خبرگزاری‌ها شده است.

با اینکه تمام چیزهای خوب و مثبتی که درباره بیت‌کوین می‌شنوید وجود دارد و هستند کسانی که مهر تأییدی بر این شنیده‌ها بزنند، اما همه این‌ها نیمه پر لیوان را تشکیل می‌دهد و نباید چشمتان را بر روی نیمه دیگر لیوان ببندید.

.

مصرف انرژی برای استخراج بیت‌کوین

فرایند استخراج (Mining) بیت‌کوین فرایند بسیار پر مصرفی است. شاید اینکه فقط بگوییم پر مصرف حق مطلب را ادا نکند اما اگر برای این پرمصرف بودن، معیار و اندازه‌ای بیاوریم بیشتر قابل درک باشد.

وبلاگ دیجیکونومیست (Digiconomist) که یک وبلاگ تجزیه و تحلیلی بیت‌کوین و است میزان مصرف انرژی آن را می‌تواند براساس فرایند استخراج محاسبه کند، ششم ماه دسامبر، حدود یک هفته پیش میزان مصرف انرژی بیت‌کوین را حدود 32.36 ترا وات در ساعت ثبت کرد.

خیلی‌ها برآورد کرده‌اند که این میزان مصرف انرژی بیت‌کوین برابر با کل انرژی مصرفی کشور ایرلند یا نیجریه و یا اروگوئه است.

روزانه حدود 3600 بیت‌کوین جدید طی فرایند استخراج به وجود می‌آیند اما نمی‌دانید که این بیت‌کوین خلق‌شده تا چه حد در مصرف و تخلیه انرژی وحشتناک عمل می‌کند.

می‌توان گفت که در حال حاضر، ارز بیت‌کوین علی‌رغم طرفدارانی که دارد و روزبه‌روز هم بر هواخواهانش اضافه می‌شود، یک فاجعه زیست‌محیطی است و می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی بسیار جدی به وجود آورد.

الکس دو وریز نویسنده مقاله دیجیکونومیست که درباره بیت‌کوین و میزان مصرف انرژی آن است می‌گوید:

«من با مردم درباره بیت‌کوین صحبت می‌کنم و گاهی اوقات به آن‌ها دمویی از میزان مصرف انرژی که این ارز دارد نشان می‌دهم و جوابی که شنیده‌ام این است که واقعا ارز پر مصرفی است.»

اما «پرمصرف» واژه‌ای نیست که بتواند به‌خوبی این حجم از مصرف انرژی را توصیف کند.

میزان انرژی موردنیاز برای استخراج یک بیت‌کوین در هر 10 دقیقه بستگی به تعداد ماینرها دارد نه میزان بیت‌کوین در گردش. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند همزمان که میزان توکن‌های در گردش افزایش پیدا می‌کند، به همان نسبت هم امکان استخراج بیت‌کوین سخت‌تر می‌شود.

بدون توجه به اینکه چه تعداد ماینر در جریان استخراج دخیل هستند، در هر 10 دقیقه فقط یک بیت‌کوین ایجاد می‌شود، به همین دلیل باید گفت که تنها دلیلی که استخراج بیت‌کوین اینقدر پر هزینه و پر مصرف شده این است که تعداد ماینرها افزایش پیدا کرده نه اینکه عرضه بیت‌کوین سخت‌تر شده باشد.

همچنین موضوع دیگری که اینجا مطرح می‌شود این است که افزایش میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین ارتباط مستقیم با افزایش قیمت دیوانه‌وارش دارد، نه به این خاطر که شبکه بیت‌کوین چنین حجمی از انرژی را بطلبد.

تولید ارز آنلاین نیاز به قدرت پردازش محاسباتی بسیار زیادی دارد که این قدرت محاسباتی هم نیازمند مقدار زیادی از مصرف برق است. برای انجام چنین قدرت پردازش محاسباتی، ماینرها به یک سخت‌افزار ویژه‌ای به نام مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) متوسل می‌شوند.

ماینرها تراکنش‌های روی شبکه را تأیید می‌کنند، آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند و به بلوک قبلی پیوند می‌دهند و سپس سعی می‌کنند تا مشکلی به نام اثبات کار را حل کنند. اثبات کار نشان‌دهنده میزان کاری است که برای پیدا کردن یک هش قابل قبول است و می‌شود گفت که کار سختی است.

افزایش قیمت بیت‌کوین انگیزه بسیار خوبی برای ماینرها است تا حتی ASICهای بیشتری نصب کنند و برای به دست آوردن بیت‌کوین، انرژی بیشتری هم مصرف کنند، انرژی که حتی گفته می‌شود تا سال 2020 می‌تواند از انرژی مصرفی کل دنیا هم بیشتر باشد.

با اینکه شاید چنین مسائلی که می‌توان آن‌ها را در دسته معایب بیت‌کوین قرار داد، چیزی از ارزش و اعتبارش در بازار کم نکند و از عشق و علاقه افراد به آن نکاهد و با اینکه حتی راه‌حل‌هایی هم برای رفع چنین مشکلاتی اندیشیده شده باشد، اما باز هم نمی‌توان نادیده گرفت که رسیدن به چنین چیز با ارزشی که فعلا دارد در بازار می‌تازد هزینه‌های زیادی دارد.

بیت‌کوین هم برای اینکه بتواند جایگاهش را حفظ کند باید فکری به حال این مشکل بکند و به راهکارهایی که وجود دارد بیندیشد چون هر ارز رمزنگاری‌شده دیگری که بتواند هم با سرعت بیشتر و هم صرف هزینه کمتر خواسته افراد را برطرف کند می‌تواند به‌سرعت جایگزین بیت‌کوین شود.

در هر صورت باید گفت که بیت‌کوین و مشکلات مرتبط با انرژی‌ ممکن است روزی فراموش شود، اما ارزهای رمزنگاری‌شده در کل برای ماندن آمده‌اند.‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.