راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برت کینگ از نقش فناوری زنجیره بلوک در آینده بانکداری می‌گوید

کوین‌تلگراف در رویداد مانی 2020 با برت کینگ نویسنده و سخنران در صنعت مالی مصاحبه‌ای انجام داده است و در خصوص آینده بانکداری و اینکه فناوری زنجیره بلوک چه کاری می‌تواند با او صحبت کرده است.

برت کینگ بنیان‌گذار اپلیکیشن بانکداری موبایلی موون است و با شرکت دیلویت و رادیو برکینگ بنک همکاری می‌کند.

کینگ در سخنرانی که در رویداد مانی 2020 انجام داد بیشتر بر این موضوع تمرکز کرد که حاکمیت بانک‌ها در حال افول است و ما بیشتر عصر جدیدی از فناوری‌های مالی را شاهد خواهیم بود که دیگر در آن جایی برای بانک‌ها نخواهد بود.

.

چرا فکر می‌کنید که سیستم بانکی در آینده کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و چه آینده‌ای پیش‌ رو است؟

بسیاری از نوآوری‌های پیشرو در حوزه سرویس‌های مالی هستند که در لایه‌هایی از فناوری و تکنولوژی اتفاق می‌افتند که بانک‌ها هیچ اطلاعی از آن‌ها ندارند. تاریخ این موضوع را به‌خوبی اثبات کرده است. به نمونه‌هایی از تجربه‌های ساختارشکن در حوزه سرویس‌های مالی که تاکنون رخ داده، نگاه کنید.

ما الان با فناوری‌های جدیدی در این حوزه روبرو هستیم، مانند زنجیره بلوک، هوش مصنوعی، تغییر در مدیریت هویت، تغییر در شیوه انتقال پول. باید گفت که تقریبا تمام این تجاربی که در بخش سرویس‌های مالی اتفاق می‌افتد هیچ ارتباطی با بانک‌ها ندارد و همین موضوع یک چالش اساسی است.

حالا دیگر شما می‌توانید بگویید که بانک‌ها پشت صحنه قرار گرفته‌اند. اکنون دیگر سریع‌ترین سازمان‌های رو به رشدی که در سطح جهانی دیده می‌شوند بانک‌ها نیستند، بلکه فین‌تک‌ها هستند، فین‌تک‌هایی مانند اپل‌پی یا علی‌پی.

زمانی که شما به راه‌های اصلی که در آینده به سرویس‌های مالی منتهی خواهند شد نگاه کنید کاملا متوجه می‌شوید که این راه‌ها به طور کلی از بانک‌ها فاصله گرفتند.

.

یعنی اینکه دیگر بانک‌ها جلودار این صنعت نیستند؟

موضوع مهم و اصلی این است که آیا شما می‌توانید از معماری و زیرساخت بانک‌ها برای پشتیبانی و استفاده از از دنیای بانکداری مبتنی‌بر تکنولوژی بهره ببرید؟ باز هم می‌گویم که مشکل، زیرساختی است که در سیستم بانکداری کنونی وجود دارد که دیگر پاسخ‌گوی تغییرات و نیازهای ما نیست

به نظرم اگر به 12، 13 سال بعد، یعنی سال 2030، نگاه کنید، چیزی حدود دو میلیارد نفر را می‌بینید که از سرویس‌های روزمره بانکی استفاده می‌کنند که هیچ ارتباطی هم به بانک‌ها ندارد و در دنیایی که زندگی خواهند کرد که به کمک فناوری، قابلیت‌های مالی غیربانکی به افراد ارائه خواهد شد.

یعنی بانک‌ها دیگر هیچ نقشی نخواهند داشت؟

نه. آن‌ها هیچ دخالتی در ارائه این سرویس‌ها نخواهند داشت. بانک‌ها دیگر نقش‌های مشارکتی خواهند داشت مانند رابطه‌ای که علی‌پی با یک بانک برقرار می‌کند تا برایش سرمایه جذب کند. این کار بانک‌ها را به یک زیرساخت برتر تبدیل نمی‌کند.

.

به نظر شما آیا فناوری زنجیره بلوک می‌تواند نقش یک جایگزین را برای بانک‌ها ایفا کند؟

زنجیره بلوک همان شاه‌کلید است. یک مثال می‌زنم. من خیلی درباره اینترنت اشیا و تکنولوژی‌هایی که در آن دخیل هستند صحبت کردم و اینکه چطور وسایل متصل می‌توانند بازار را به دست بگیرند. اما چطور می‌شود به این دستگاه‌ها یک حساب بانکی اختصاص داد؟ آن‌ها که هیچ کارت شناسایی و ابزاری برای تشخیص هویت ندارند.

اینجا زنجیره بلوک می‌تواند به‌عنوان راهی برای امکان انجام چنین کارهایی استفاده شود که سیستم‌های سنتی قابلیت انجام آن را ندارند.

.

در چنین مواردی می‌توان گفت که امکان ارائه هویت به چنین چیزهایی از کاربردهای فناوری زنجیره بلوک است؟

درست است.

.

به‌عنوان سؤال آخر می‌خواهم بدانم که به نظر شما عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده (ICO) در حال حاضر روند رو به رشدی است؟

در مورد پدیده ICO باید بگویم که کاملا طبیعی است که ما بخواهیم به‎دنبال راه‌هایی برای ایجاد ساختارهای مالکیت یا پاداش‌دهی باشیم و مسلما چنین راه‌هایی فراتر از بازارهای سرمایه سنتی و بازار بورس خواهد رفت. زمانی که شما زنجیره بلوک و ICOها را در اختیار داشته باشید، می‌توانید مالکیت و مشارکت‌های جغرافیایی داشته باشید که هیچ کدام از این‌ها در بازارهای سنتی تعریف نشده‌اند.حالا سؤال اینجا است که چرا شما باید مالکیت کسب‌وکار زنجیره بلوک را در مرزها محدود کنید؟

چرا باید این فناوری در یک بازار خاص مانند IPO در ایالات متحده یا بازار هنگ‌کنگ باشد. چنین چیزی کاملا بی‌معنی است. درواقع ما به چیزی شبیه به بازار سهام نیاز داریم که به کرادفاندینگ متصل باشد و بتوان به وسیله یک IP به آن دسترسی جهانی داشت.

این دقیقا همان کاری است که ICO انجام می‌دهد. بنابراین من فکر می‌کنم که این یکفرایند پیشرفت طبیعی درباره ایجاد مالکیت در لایه IP برای کسب‌وکارها است.

البته که چنین اتفاقی بدون چالش‌های مختلف نخواهد اما فکر می‌کنم که تا 20 یا 30 سال آینده این روند سیر تکاملیبسیار جالبی خواهد داشت.

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.