راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک می‌تواند عامل بحران مالی بعدی در بانکداری باشد

به گفته یک مشاور مدیریت ریسک، اگر قانون‌گذاری در سراسر صنعت هماهنگ و متناسب با هم نباشد، فین‌تک این پتانسیل را دارد که بحران مالی بعدی را به وجود آورد.

بخش بانکداری در نقطه و مرحله حساسی قرار دارد و در آستانه تغییر و تحولات دیجیتالی سریع و اساسی است. استفاده از فناوری‌های دیجیتال در صنعت بانکداری می‌تواند موجب افزایش فاصله میان آرمان‌های کسب‌وکاری و واقعیت عملیاتی شود؛ چراکه چشم‌انداز دیجیتال جدید اغلب با سیستم‌های قدیمی بانک‌ها سازگار نیست و ظهور و رشد بازیگران فین‌تک‌ غیربانکی هم سرویس‌ها و خدمات را از دسترس رگولاتورها خارج می‌کند.

به گفته اسکات وینسنت مدیرعامل مرکز مشاوره مدیریت ریسک پارکر فیتزجرالد:

«ممکن است بجران مالی بعدی از بخش فناوری ظاهر شود. عدم وقوع چنین اتفاقی و حفظ ثبات مالی، مستلزم هماهنگی استانداردهای فناوری و تناسب و هماهنگی میان رگولاتوری در سراسر صنعت بانکی است.»

وینسنت می‌گوید که هرچه مدل‌های عملیاتی بازنگری شوند، امکان بروز فرصت‌های جدید هم ایجاد خواهد شد اما سازوکارهایی که باعث ظهور، تشدید و گسترش ریسک‌ها می‌شوند، منجر به خطرات غیرمالی جدیدی می‌شود که این خطرها شامل حملات و تهدیدهای سایبری به داده‌ها و امنیت مشتری است.گزارش فیزجرالد نشان می‌دهد که هرچه قوانین و مقررات بیشتر و بیشتر بر لایه‌های قدیمی سوار باشند، ممکن است نقاط ضعف یا آسیب‌پذیری بیشتری هم برای بانک‌ها به وجود آید.

قانون PSD2 که از ژانویه سال آینده به اجرا در می‌آید، بانک‌ها را مجبور می‌کند تا داده‌های مشتری را در اختیار اشخاص واسط قرار دهند. در عین حال، مقررات حفاظت از داده‌های عمومی که سال آینده عملیاتی می‌شود هم جریمه‌های سنگینی، تا 4 درصد از درآمد کل شرکت‌ها را، برای شرکت‌های خطاکار اعمال می‌کند.

به گزارش از اکسنچر، مؤسسات مالی در سال 2،015 حدود 6,4 میلیارد دلار هزینه صرف برنامه‌های مرتبط با داده خودشان انجام دادند که انتظار می‌رود این مقدار تا سال 2019 به 16 میلیارد دلار برسد.

مقررات سفت و سختی که از زمان بحران مالی بر بانک‌ها اعمال شد درست است که منجر به ثبات مالی شد اما بانک‌ها را از دنبال کردن راه‌های جدید رشد و افزایش درآمد غافل کرد.

زمانی که بازیگران فین‌تکی وارد میدان شدند، رشد درآمد در بخش بانکی کمتر از 3 درصد کاهش پیدا کرد. عملکرد مالی ضعیف نه‌تنها بر سهامداران و بازار تأثیرگذار خواهد بود بلکه آسیبش دامن‌گیر کاربر نهایی نیز خواهد بود.

بر اساس گزارش فیتزجرالد، داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل، هوش مصنوعی، کلود و زنجیره بلوک بخش‌های مهم و کلیدی است که باید در آینده رویشان متمرکز بود.

منبع:  CITYA.M

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.