راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسترکارت، مکزیکوسیتی شهری که پول نقد در آن پادشاهی می‌کند را هدف گرفته

مکزیکوسیتی هم دارد در حوزه حمل‌ونقل عمومی بدون پول نقد، به جمع دیگر شهرهای بزرگ دنیا اضافه می‌شود؛ یا حداقل این همان چیزی است که مسترکارت آرزویش را دارد تا بتواند در این شهر عملیاتی کند.

ماه نوامبر سال جاری، شرکت مسترکارت، کارت‌های غیرتماسی را برای شبکه حمل‌ونقل متروی این شهر ارائه خواهد کرد و به این ترتیب، مسافران می‌توانند پرداخت‌های Tap and go را با استفاده از کارت‌های متصل به حساب بانکی‌شان انجام دهند.

درواقع این اقدام مسترکارت، از طرفی هم برای جذب میلیون‌ها تراکنش نقدی است که روزانه در این شهر انجام می‌شود و از طرف دیگر، کمک به دولت برای ترویج و ارتقای مشارکت‌های گسترده‌تر در سیستم مالی است.

سر راه این کار مشکلاتی هم وجود دارد. اول از همه باید گفت که بخش زیادی از ساکنین این شهر، هیچ‌گونه حساب بانکی ندارند. از طرف دیگر، این موضوع را هم باید در نظر گرفت که تعداد زیادی از کسب‌وکارها در شهر مکزیکوسیتی، معاملاتشان را فقط با پول نقد پیش می‌برند.

بلیت متروی مکزیکوسیتی، با سوبسیدی که به آن تعلق می‌گیرد، چیزی حدود 5 پزو، معادل 05 دلار درمی‌آید که آن را جزو ارزان‌ترین بلیت‌ها قرار می‌دهد. مسافران برای سفرهای خود هم می‌توانند بلیت‌های کاغذی خریداری کنند و هم می‌توانند کارت‌های قابل شارژ تهیه کنند. اما به‌هرحال برای داشتن هر کدام از این‌ها باید شخصا توی صف بایستند و به‌صورت نقدی و از باجه‌های بلیت، اقدام به خریدشان کنند.

به گفته مسترکارت، نرم‌افزارهای به‌کاررفته در گیت‌های مترو مکزیکوسیتی نیز به‌روزرسانی خواهند شد تا به این ترتیب، کارت ریدرهای نصب‌شده روی این گیت‌ها بتوانند کارت‌های نقدی را از کارت‌های قابل شارژ تشخیص دهند.

کارت مشابه چنین کاری را هم با همکاری سیستم اتوبوس‌رانی سریع کلمبیا انجام داده است که طی آن 1.5 میلیون کارت برای سیستم حمل‌ونقد آن کشور صادر کرد و قصد دارد تا در همین زمینه، به 16 شهر دیگر در آمریکای لاتین نیز ورود پیدا کند.

قرار است که کارت‌های نقدی و کارت‌های از پیش پرداخت‌شده تا اواسط سال 2018 در مکزیکوسیتی راه‌اندازی شود. از طرف دیگر، مقامات این شهر نیز اظهار امیدواری کرده‌اند که با انجام این اقدامات بتوانند میلیون‌ها نفری را که هیچ حساب بانکی ندارند، برای ورود به اقتصاد رسمی این شهر، ترغیب کنند

البته جالب است بدانید که جورج گاوینیو آمبریز، مدیر بخش متروی مکزیکوسیتی گفته است که این شهر، حتی یک سنت هم بابت انجام این کار به مسترکارت پول نمی‌دهد.

منبعBloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.