راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گوگل به‌زودی سیستم پرداخت UPI خود را در هند راه‌اندازی می‌کند

گوگل، فیس‌بوک، واتس‌اپ و اوبر ازجمله شرکت‌هایی هستند که به دنبال راه‌اندازی سیستم رابط پرداخت یکپارچه (UPI) در بازار هند هستند؛ سیستمی که به‌طور قطع می‌تواند چهره پرداخت‌های دیجیتال در کشور را تغییر اساسی دهد.

احتمالا طی 45 روز آینده، شرکت گوگل راهکار پرداختی خود را که در آن از سیستم رابط پرداخت یکپارچه استفاده شده است را راه‌اندازی می‌کند و در حال حاضر هم در انتظار دریافت تأییدیه از Reserve Bank of India است.

NPCI (شرکت ملی پرداخت کشور هند) احتمالا چندین وام‌دهنده را وارد می‌کند تا اسپانسر بانک‌ها برای سیستم UPI گوگل شوند و به این ترتیب مانع از ایجاد انحصار هم شود.

تحت قوانین RBI، از آنجایی که شرکت‌های غیربانکی نمی‌توانند سرمایه مشتری را نزد خود ذخیره کنند، باید برای ارائه سرویس‌های UPI با یک بانک جهانی وارد همکاری شوند.

سخنگوی Google India می‌گوید: «ما همیشه به دنبال راهی بودیم تا امکان پرداخت از طریق دستگاه موبایل را برای افراد راحت‌تر کنیم.»

 

اوبر و واتس‌اپ هم وارد بازی شده‌اند

شرکت اوبر همچنان درحال بررسی استفاده از سرویس UPI برای پرداخت کرایه‌های خود است و واتس‌اپ هم هنوز درگیر انجام برخی آزمایش‌های موردنظر NCPI است.

یکی از سخنگوهای شرکت اوبر اعلام کرده است که این شرکت درحال انجام کارهای لازم برای اطمینان پیدا کردن از امکان ارائه پرداخت‌های UPI به مشتریان است.

 

منفعت UPI برای شرکت‌ها

به نظر می‌رسد که این موضوع، موقعیت برد بردی را هم برای NPCI و هم برای این شرکت‌های تکنولوژی فراهم کند. NPCI امیدوار است تا با اضافه کردن یازده میلیارد تراکنش دیجیتال، جدای از 25 میلیارد تراکنشی که دولت قصد دارد تا سال 2018 به آن دست یابد، مشارکت و همکاری در حوزه پرداخت‌های دیجیتالی دولت داشته باشد.

به گزارش RBI، ماه گذشته حدود 10.2 میلیون تراکنش UPI به ارزش 3.070 روپیه انجام شد، درحالی که این آمار در دوماه پیش، یعنی در ماه می، 9.2 میلیون تراکنش به ارزش 2.770 روپیه بوده است.

NPCI قصد دارد تا ارزش متوسط هر تراکنش را که در حال حاضر 2700 تا 3000 روپیه است را کاهش دهد. تنها راه حلی که وجود دارد این است که مشتریان بیشتری، UPI را به‌عنوان شیوه انجام تراکنش منتخب خود انتخاب کنند.

شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک، با ورود به حوزه پرداخت‌های کشور هند، دسترسی بیشتری به داده‌های کاربران پیدا می‌کنند. شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان با تعامل با مشتری گره خورده است می‎بایست از گزینه «پرداخت» به‌عنوان یک استراتژی جانبی برای تحکیم کردن روابطشان با مشتری استفاده کنند.

ماه گذشته Hike Messenger، نخستین اپلیکیشنی بود که روی شبکه UPI فعالیتش را آغاز کرد. این اپلیکیشن هندی، بیش از صد میلیون کاربر دارد.

منبع: BloombergQuint

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.