راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با نسل جدید فروشگاه‌های هوشمند و بدون کارمند Bingobox در چین آشنا شوید

یک استارت‌آپ چینی دست‌به‌کار شده است و چند فروشگاه بدون کارمند را در چین راه‌اندازی کرد که در این فروشگاه‌ها، مشتریان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود، در فروشگاه را باز کنند و پرداخت خریدهایشان را انجام دهند.

اواخر سال گذشته بود که شرکت آمازون از مفهوم فروشگاه‌های اتوماتیک Amazon Go خود رونمایی کرد، اما چند ماه اعلام کرد که بازگشایی این فروشگاه‌ها را به تعویق انداخته است.

اما یک استارت‌آپ چینی فروشگاه‌های کوچکی به نام بینگوباکس (Bingobox) را در چین راه‌اندازی کرد که بدون کارمند است و مشتریان همه کارهایشان، حتی از باز کردن در فروشگاه گرفته را می‌توانند با تلفن‌های همراهشان انجام دهند.

 

برای ورود کافی است که فرد کد QR کنار در را با تلفن همراهش اسکن کند و از طریق اپلیکیشن ثبت‌نام خود را انجام دهد. ظاهرا یک دستگاه تشخیص چهره، کاربر ثبت‌نام‌شده را شناسایی می‌کند و پس از آن، در فروشگاه برای فرد موردنظر باز می‌شود. برای مقابله با افرادی هم که مجوز ورود ندارند، هنگام ورود به فروشگاه، آژیری به صدا در‌می‌آید.

با اینکه فروشگاه‌های بینگوباکس بسیار بسیار کوچک هستند، اما مواد غذایی بسیاری ازجمله غذاها و میوه‌های تازه در آن قرار داده شده است.

خریدار برای خرید فقط کافی است تا بارکد محصول موردنظرش را اسکن کند و با تلفن همراهش و از طریق برنامه وی‌چت یا کیف پول همراه علی‌پی، پرداخت خریدهایش را انجام دهد.

هنگام خروج از فروشگاه هم، دوربینی قرار داده شده است تا بررسی کند که مشتری تنها کالاهایی را که پولش را پرداخت کرده با خود همراه دارد.

با اینکه این فروشگاه بدون کارمند است؛ اما برای رفاه حال مشتری، یک خط پشتیبانی از مشتری انسانی، از طریق لینک ویدئو در دسترس خریداران خواهد بود.

 

فروشگاه‌های بینگوباکس متحرک هستند و می‌توان آن‌ها در هر نقطه‌ای از سطح شهر قرار داد.

تنها یک نیروی انسانی نیاز است که مواد غذایی موجود در فروشگاه را بررسی کند و درصورت نیاز قفسه‌های خالی‌شده را دوباره پر کند که البته این کار به گفته این استارت‌آپ، ظرف 20 دقیقه انجام می‌شود و برای اداره کردن 40 فروشگاه بینگوباکس، تنها به 4 نیروی انسانی نیاز است.

استارت‌آپ بینگوباکس توانسته در سری A تأمین مالی، مبلغ 15 میلیون دلار به کمک شرکت‌های GGV Capital و Ventech China به‌دست آورد.

این استارت‌آپ قصد دارد تا پایان سال، تعداد فروشگاه‌های خود را به پنج هزار فروشگاه برساند.

منبع: TechinAsia

1 دیدگاه
  1. saeeddehghan می‌گوید

    معلوم نیست چند میلیون سال دیگه این حرکتو بشه توی ایران اجرا کرد
    هرچند اگر هم بشه ، باز مردم راهی برای دزدی ازش رو پیدا میکنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.