راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد شرکت حرکت اول در سال ۱۳۹۹ / سهم ۴۰ درصدی حرکت اول از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر

شرکت حرکت اول به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول در کسب‌وکارهای نوپا، گزارش عملکرد و دستاوردهای سال ۱۳۹۹ خود را منتشر کرد. در این گزارش به خوبی دیده می‌شود که حرکت اول در سالی که گذشت چه تحولات ساختاری را آغاز کرد. تغییر ساختار سازمان برای ورود موثرتر به حوزه سرمایه‌گذاری، شکل‌گیری تیم‌های حرفه‌ای و فرایندهای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی که در حال حاضر به رهبران یا بازیگران اصلی حوزه فعالیتی‌شان تبدیل شده‌اند.

شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول به‌عنوان هلدینگ سرمایه‌گذاری جسورانه گروه همراه اول، در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. این شرکت در راستای ماموریت خود که توانمندسازی اکوسیستم نوآوری در نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر است، با بررسی بیش از ۲۵۰ طرح کسب‌وکار تنها در سال ۹۹ و با بودجه‌ای بیش از دو هزار میلیارد ریال از کسب‌وکارهایی ازجمله «همراه مکانیک»، «پینکت»، «جاجیگا»، «آلا» و «آدرس» در سطح داخلی و کسب‌وکار «دیجی‌شی» در سطح بین‌المللی حمایت کرده است و قصد دارد سرمایه‌گذاری‌اش را به خارج از مرزهای کشور هم توسعه دهد.

در ادامه مروری می‌کنیم به گزارش عملکردی این شرکت در سال ۱۳۹۹. فایل پی‌دی‌اف کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود و مطالعه کنید.


دستاوردهای عملکردی


این شرکت عهده‌دار ۷۷ درصد از سرمایه‌گذاری‌های مربوط به استارت‌آپ‌ها در سطح میانی و بالاتر در کشور است و توانسته در ۴۰ درصد از مجموع حجم سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپی کشور شرکت کند. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز قصد دارد با بودجه‌ای بیشتر از سال گذشته، به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های پرپتانسیل ادامه دهد.


برنامه‌های پیش روی حرکت اول


از برنامه‌های حرکت اول، ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زنجیره ارزش داده، فناوری‌های نوظهور و ساختارشکن، هوش مصنوعی و اکوسیستم داده به عنوان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش صنعت فناوری است و همچنین با ورود به بخش شتابدهی و پشتیبانی از کسب‌وکارهای مراحل بذری و کشت، همکاری با هاب‌های اصفهان و شیراز و هاب بهشتی با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی را انجام خواهد داد. با آغاز سرمایه‌گذاری هاب‌ها، نقش حرکت اول در اکوسیستم نوآوری و در حمایت از استارت‌آپ‌ها پررنگ‌تر خواهد شد.


میزان سرمایه و سهامداران


شرکت حرکت اول در سال ۱۳۹۷ در قالب شرکت سهامی خاص با ۱۰ میلیون تومان سرمایه ثبت‌شده فعالیتش را آغاز کرد. طبق مصوبه کمیته فراتر از کسب‌وکار اصلی همراه اول، در سال ۱۳۹۹ حرکت اول به‌عنوان هلدینگ سرمایه‌گذاری درحوزه فراتر از کسب‌وکار اصلی، جز شرکت‌های لایه اول همراه اول قرار گرفت.


اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر


سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان و همچنین در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا روندی افزایشی دارد.

علاوه بر اینکه حجم و تعداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران رشد قابل ملاحظه‌ای را در طول زمان نشان می‌دهد، سهم ایران از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارای روندی افزایشی است به طوری که از یک درصد در سال ۲۰۱۵ به حدود یازده درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در این راستا سهم شرکت حرکت اول از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کشور به طور تقریبی ۴۰ درصد بوده است.


توزیع تعداد طرح‌های دریافت‌شده در سالی که گذشت


حرکت اول به منظور تحقق رویای «ایرانی خلاق و فناور» حمایت از اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال را در دستور کار قرار داده و با بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های هفتگانه، در جهت دستیابی به اهداف گروه همراه اول گام برمی‌دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.