راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به فعالیت‌های رایان پارسی؛ از ارائه سوئیچ پرداخت ایرانی تا پرداخت‌یاری

موسسین رایان پارسی، مزیت های رقابتی این شرکت را کیفیت بالا، قیمت مناسب و چابکی می‌دانند. درواقع به گفته خودشان یکی از دلایلی که امروز این شرکت توانسته در سه پی‌اس‌پی کشور حضور داشته باشد، همین 3 عامل است.

احتمالا خیلی‌ها مواجهه‌شان با نام «رایان پارسی» برای اولین بار، به یازدهم شهریور ماه 1397 و جلسه آغاز رسمی فعالیت‌ شرکت‌های پرداخت‌یار در ساختمان شاپرک بر می‌گردد. در آن جلسه 6 مجموعه به عنوان اولین پرداختیارهایی که موفق به اخذ تفاهم‌نامه پرداختیاری از طرف شاپرک شده بودند معرفی شدند که یکی از آن 6 مجموعه، شرکت اندیشه هوشمند رایان پارسی به مدیرعاملی ایمان اسدی بود.

تقریبا 2 ماه بعد از این خبر بود که در آبان ماه همان سال، مدیرعامل رایان پارسی، از ورود اولین محموله از محصولات سانیارد الکترونیک، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ابزارهای پذیرش توسط این شرکت خبر داد. در ادامه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ بود که رایان پارسی پس از ارزیابی‌های کمیته تعیین صلاحیت شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان به واسطه سوئیچ بانکی و پرداختی خود با نام تجاری «داریو» و سامانه مدیریت و نظارت بر صادرات نفت کشور به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی پیوست.

دی ماه امسال یعنی سال 1399 بود که این شرکت با اعلام سرفصل‌های جدید فعالیت در شبکه پرداخت و همکاری با شرکت‌های پرداخت نوین آرین، فن‌آوا کارت و تجارت الکترونیک پارسیان، خبر از رونمایی سوئیچ «داریو پلاس» خود داد. هر چند تمام این خبرها مربوط به 3 سال گذشته از فعالیت‌های رایان پارسی است، ولی نکته جالب توجه این است که رایان پارسی از 1387 در حوزه راهکارهای نرم‌افزاری فعالیت داشته ولی بی‌سروصدا مسیر خودش را طی کرده بود و در طول 3 سال گذشته با وجود اینکه خبرهایی از این شرکت شنیدیم ولی باز هم هیچ وقت خودش را در مرکز توجه قرار نداده بود و به نظر می‎‌رسد با تمرکز روی توسعه زیرساخت‌ها و محصولاتش، حالا برای سال 1400 و دهه پیش رو خیز بلندی برداشته است.

در ظاهر به نظر می‌رسد رایان پارسی پرداخت‌یاری بیش نیست، ولی وقتی در جنس فعالیت‌های این شرکت عمیق می‌شویم، متوجه می‌شویم فراتر از یک پرداخت‌یار است. همه این‌ها بهانه خوبی برای گفت‌وگو با موسسین و مدیران ارشد رایان پارسی بود تا ببینیم شرکت اندیشه هوشمند رایان پارسی دقیقا چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. چه خدمات و محصولاتی را تا به حال عرضه کرده و چه برنامه‌هایی برای آينده کسب‌وکارش دارد. بنیان‌گذاران شرکت یعنی ایمان اسدی در سمت مدیرعامل و حسین طالب‌زاده رئیس هیئت‌مدیره رایان پارسی پاسخ این سوالات را برای ما تشریح کردند.


سوئیچ بانکی و پرداخت صد درصد ایرانی


ایمان اسدی، مدیرعامل رایان پارسی

بر خلاف تصورمان، پرداخت‎یاری اولین بخشی نیست که مدیران رایان پارسی در مصاحبه‌شان به معرفی آن می‌پردازند، بلکه تاکید بر بخش تولید نرم‌افزار و مخصوصا سوئیچی است که تولید کرده‌اند و تاکید چند برابر روی صد درصد ایرانی بودن سوئیچشان.

رایان پارسی از سال ۱۳۸۷ در حوزه تولید و توسعه نرم‌افزارهای خاص و پرداخت الکترونیک فعالیت می‌کند و به گفته مدیرانش، از همان ابتدا در حوزه سامانه‌های سوئیچ بانکی و پرداخت فعالیت داشته است. پس از مدتی وارد حوزه USSD شد و در سال‌های 93-94 زیرسوئیچی را در شرکت فن‌آوا کارت راه‌اندازی کرد. در سال ۹۵ هم رایان پارسی توانست تراکنش‌های CP را روی دستگاه‌های کارتخوان به مشتریانش ارائه دهد که به گفته اسدی، آن زمان بزرگترین مشتری‌شان بانک شهر بوده است. بعد از مدتی رایان پارسی سعی کرد تا سوئیچ بانکی خودش را، که هم خودشان به عنوان بهره‌بردار و هم مشتری از آن راضی بود، به شرکت‌های PSP نیز ارائه کنند تا مورد استفاده قرار بگیرد.

اسدی سوئیچ‌های بانکی و پرداختی رایان پارسی را با تاکید محصولی صد درصد ایرانی و دانش‌بنیان می‌داند که در همین کشور توسعه یافته‌اند. او در خصوص اهمیت استفاده از چنین محصولاتی که تولید داخل هستند، می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌ها از نرم‌افزارهای خارجی استفاده می‌کردند و به لحاظ پشتیبانی، شخصی‌سازی و مهمتر از همه به لحاظ حفظ محرمانگی ملی دچار مشکل یا چالش شدند. تا جایی که می‌دانم پایه و بیس اغلب سوئیچ‌ها در کشور تا به امروز چندان ایرانی نبوده است. واقعا از بانک‌ها و شرکت‌ها همینجا می‌خواهم به این محصول بومی اعتماد کنند چراکه علاوه بر رفع چالش‌هایی که اشاره کردم، بدون شک از لحاظ هزینه‌ای به نفعشان خواهد بود. ما یک شرکت ایرانی هستیم که در این حوزه تلاش می‌کنیم و همه چیز هم در رابطه با سابقه، فعالیت و ماهیت ما مشخص و معلوم است. باید این اعتماد به ما توسط سازمان‌های بزرگ مالی کشور شکل بگیرد تا ما هم نتایج خوبی بگیریم. ما به عنوان یک شرکت ایرانی که جوانان این کشور در آن فعالیت می‌کنند، تنها توقعمان این است وقتی چنین کالاهایی داریم، سازمان‌های بزرگ ایرانی به چنین کالاهایی میدان دهند و حداقل یک بار آنها را تست کنند. ما حمایت مالی نمی‌خواهیم، ما ادعا می‌کنیم محصولمان توان رقابت با نمونه‌های صاحب‌نام بین‌المللی را دارد و فقط باید یکبار توسط هر مشتری بزرگ تست شوند. خوب است که خود شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها بخواهند به این کالاها اعتماد و از آنها استفاده کنند.»

پردازش بالای دو میلیارد تراکنش در بستر پرداختی کشور، بیش از ۵۰۰ هزار پذیرنده تعریف‌شده روی سوئیچ‌های رایان پارسی و بالای ۱۰ سال حیات این کسب‌‌وکار و ارائه خدمت و سرویس به سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی، به گفته مدیرعامل شرکت حاکی از آن است که رایان پارسی توانسته از بسیاری از فیلترها رد شود، گزینش شود و در بسیاری جاها مورد پالایش و بررسی قرار بگیرد و با قدرت به مسیر خود ادامه دهد.

رایان پارسی توانست در سال ۹۷ پس از انجام موفق تمام آزمون‌های فنی و امنیتی، تفاهم‌نامه‌ای با شاپرک به عنوان نهاد حاکمیتی حوزه پرداخت الکترونیک امضا کند تا به عنوان یکی از نخستین شرکت‌های پرداخت‌یار که صلاحیت آن به تایید بانک‌ مرکزی و شرکت شاپرک رسیده است، دامنه فعالیت‌های خود را در حوزه پرداخت الکترونیک گسترش دهد.

حسین طالب‌زاده رئیس هیئت‌مدیره رایان پارسی معتقد است که تمرکز رایان پارسی در حوزه پرداخت بیشتر بر «خلق» بوده است و به گفته خودشان چندان به دنبال بازاریابی و فعالیت‌های B2C نبوده‌اند و بیشتر در حوزه B2B کار کرده‌اند. در حوزه دستگاه‌های کارتخوان و سوئیچ، هم بانک‌ها و هم شرکت‌های PSP جزو مشتریان رایان پارسی به شمار می‌آیند و در این میان طالب‌زاده به شرکت‌های فن‌آوا کارت و پرداخت نوین آرین اشاره کرد که از رایان پارسی، سوئیچ خریداری کرده و در حال استفاده هستند.

البته رایان پارسی تنها به همین پی‌اس‌پی‌ها بسنده نکرده است و به گفته طالب‌زاده جزو برنامه‌های آتی شرکت این است که سوئیچ کاملا ایرانی‌شان را، با نام تجاری داریو، به دیگر شرکت‌های پرداختی و بانک‌ها در کشور توسعه دهند. رئیس هیئت‌مدیره رایان پارسی در رابطه با داریو توضیح می‌دهد: «داریو نام تجاری محصول دانش‌بنیان ما است و دو ورژن هم دارد یکی با نام «داریو» و دیگری با نام «داریو پلاس» که روی داریو پلاس سرویس‌های ارزش افزوده هم ارائه می‌کنیم.»

حسین طالب‌زاده رئیس هیئت‌مدیره رایان پارسی

ورود نرم‌افزاری به حوزه صادرات نفت ایران


در کنار حوزه‌های بانکی و پرداختی، رایان پارسی در حوزه نرم‌افزارها و راهکارهای صنعتی و صادرات نفت کشور هم وارد شده است. در این بخش از نرم‌افزاری استفاده می‌شود که به گفته اسدی توسط رایان پارسی توسعه یافته است.

او ورود به این حوزه را به مراتب بزرگتر و حساس‌تر از حوزه پرداخت می‌داند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «ما نرم‌افزاری را توسعه دادیم که هم مدیریت صادرات نفت ایران را انجام می‌دهد، هم کنترل می‌کند و هم گزارش‌های لازمه را می‌دهد. استفاده‌کننده این محصول وزارت نفت، شرکت نفت ملی ایران و شرکت پایانه‌های نفتی هستند. شرکت پایانه‌های نفتی در شرکت نفت ملی ایران، وظیفه صادرات نفت را دارد که در خارک، عسلویه و نکا پایانه دارند و در آن پایانه‌ها سخت‌افزارهایی وجود دارد که آن سخت‌افزارها با این نرم‌افزارهای ما مدیریت و کنترل می‌شوند. نرم‌افزار ما به نوعی نرم‌افزار عملیاتی محسوب می‌شود.»


ادعای رایان پارسی در کیوآر


رایان پارسی در حوزه اپلیکیشن هم فعالیت کرده و قرار است به‌زودی مگا اپلیکیشنی در بازار راه‌اندازی کند و اسدی توضیحات بیشتر را منوط به پیشرفت‌های بعدی کار در آینده می‌کند.

کیف پول از دیگر حوزه‌هایی است که رایان پارسی اقدمات قابل توجهی در آن انجام داده است و قصد راه‌اندازی کیف پول خود را هم دارد. به پیرو فعالیت در حوزه کیف‌پول، حوزه کیوآر ازجمله حوزه‌هایی است که به گفته اسدی، این شرکت سابقه فعالیت بسیاری در آن دارد و او مطمئن است آنها اولین شرکتی بودند که در سال 1397 از دستگاهی در ایران رونمایی کردند که کیوآرهای داینامیک را تولید می‌کرد و به سوئیچ متصل بود. به گفته او شرکت‌های رقیب از کاری که آنها انجام دادند، حتی نمونه سخت‌افزاری، الگوبرداری کردند. رایان پارسی هم در ادامه برای اثبات نوین بودنش در این حوزه، نسل جدیدتری از دستگاه قبلی‌شان را وارد بازار کرد که تولیدکننده و ریدر کدهای کیوآر هستند.

اسدی درباره ادعای رایان پارسی در حوزه کیوآر می‌گوید: «اتفاقا در این حوزه خیلی مدعی هستیم که به مشتری خوب سرویس بدهیم. چون ما از گذشته روی کیوآر کار کردیم. حتی کارتخوان‌های بانک شهر اولین کارتخوان‌هایی در ایران بودند که در سال 91-92 کیوآر داشتند که میزبان آنها در سوییچمان بوده و هستیم.»

حسین طالب‌زاده رئیس هیئت‌مدیره شرکت در ادامه فعالیت‌های رایان پارسی به موضوع Open API اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما یک سرویس Open API هم آماده کردیم که تمام سرویس‌های یکپارچه پرداخت را ارائه می‌دهد. دیدگاه‌های ما به سمت تولید سرویس و بهره‌برداری از آن سرویس است. تا به حال هم همین بوده و به‌قدری سرویس خوب وجود داشته که مشتری آمده است و چندان به سمت بازاریابی نرفته‌ایم.»


رایان پارسی امتحان اعتماد را پس داده است


با تمام اینها مدیران رایان پارسی این شرکت حدودا ۴۰ نفره را یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار می‌دانند که عمده تمرکزش را در حوزه پرداخت قرار داده است و نه وابستگی خاصی به ارگان و وزارت‌خانه‌ای دارد و نه شخص خاصی. مدیرعامل شرکت برای معرفی بهتر و بیشتر شرکت توضیح می‌دهد: «ما سعی کردیم افتخارات متفاوتی هم برای خودمان داشته باشیم؛ عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران هستیم و گواهی شورای عالی انفورماتیک و گواهی کارآفرینی کسب کردیم. همچنین در وندور لیست و وایت‌لیبل‌های سه وزارت‌خانه قرار داریم. از لحاظ اعتمادی که به ما وجود دارد باید بگویم که بلندترین مقامات دولتی شاید به لحاظ امنیتی اجازه ورود به یک سری نقاط را نداشته باشند ولی این اعتماد به ما وجود دارد که در آن نقاط نرم‌افزار ارائه کرده‌ایم.»


کیفیت بالا، قیمت مناسب و چابکی


موسسین رایان پارسی، مزیت های رقابتی این شرکت را کیفیت بالا، قیمت مناسب و چابکی می‌دانند. درواقع به گفته خودشان یکی از دلایلی که امروز این شرکت توانسته در سه پی‌اس‌پی کشور حضور داشته باشد، همین 3 عامل است.

اسدی درباره این مزیت های رقابتی توضیح می‌دهد: «ما از نظر قیمتی سعی می‌کنیم رقابتی‌تر باشیم و قیمت‌هایمان از دیگر رقبا پایین‌تر باشد تا بتوانیم بازارمان را حفظ کنیم البته این قیمت مناسب با وجود داشتن کیفیت یکسان و حتی بالاتر نسبت به رقبا است. از طرف دیگر، چابکی و چالاکی که در مجموعه ما وجود دارد در خیلی از مجموعه‌های دیگر، به خاطر بزرگی‌شان وجود ندارد. فرق ما با شرکت‌های بزرگ همین است که خیلی سریع کاری را انجام می‌دهیم. کاری را که ما در شب عید پارسال برای یکی از PSPها انجام دادیم، اگر یکی از همین شرکت‌های معتبر قرار بود انجام دهد، احتمالا هنوز درگیرش بودند. مهاجرت ۲۵۰ هزار پذیرنده کار آسانی نیست در صورتی که ما در کمتر از 10 روز انجامش دادیم. این به این معنی نیست که شرکت‌های بزرگ دیگر این بازار را باخته‌اند یا می‌بازند بلکه توان آنها حدی است که شاید باید وقت و انرژی روی بازارهای خیلی بزرگ‌تر که در حال حاضر هدف مجموعه‌هایی مثل ما نیست، بگذارند.»


پررنگ نبودن رایان پارسی در حوزه پرداخت‌‌یاری


دلیل پررنگ نبودن فعالیت‌های رایان پارسی در حوزه پرداخت‌یاری به گفته اسدی مشکلات موجود علی الخصوص در حوزه تسویه در سال های اخیر بوده است که در سال جاری ۳۰ درصد روزها فرایند تسویه با مشکل همراه بوده است و آنها هم به همین دلیل و چون نمی‌خواهند سرویس بی‌کیفیتی را در اختیار مشتری قرار دهند چندان در این بخش فعالیت نداشته‌اند.

البته مدیرعامل شرکت در ادامه صحبت‌هایش از رونمایی از پروژه بزرگی گفت که به گفته خودشان می‌تواند آبروی کسب‌وکار پرداخت‌یاری را برای همه بخرد. او در این رابطه گفت: «می‌خواهیم همه بدانند که در پرداخت‌یاری با یک حرکت می‌شود به اندازه یک شرکت پی‌اس‌پی پذیرنده داشت. ما جزو شش شرکت اولی هستیم که به شاپرک رفتیم و تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری را امضا کردیم. البته الان وضعیت پرداخت‌یارها بهتر شده است اما شاپرک باید بیشتر به آنها بها بدهد، زحمت بیشتری بکشد و لطف بیشتری به پرداخت‌یارها کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.