راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوئدی‌ها بلیت قطار را با چیپ زیرپوستی جایگزین می‌کنند

یک شرکت راه‌آهن در سوئد به مسافرانش این امکان را می‌دهد تا به‌جای بلیت کاغذی، از یک تراشه کاشته‌شده در دستشان استفاده کنند.

با استفاده از این فناوری، شاید دیگر عجله‌ برای خرید بلیت و یا انتظارهای طولانی در صف خرید، جزو خاطرات مبهم سوئدی‌ها باشد و اتفاقاتی که شاید تنها در سری فیلم‌‌های علمی تخیلی می‌دیدیم، حلا دیگر به واقعیت تبدیل شده است.

SJ نخستین شرکت مسافرتی در دنیا است که این امکان را در اختیار مسافرها قرار داده تا به‌جای بلیت کاغذی، تنها دست خود را به مأمور قطار نشان دهند تا مأمور با استفاده از یک اسکنر، داده‌های بلیت که روی یک چیپ زیر پوست دست مسافر جاسازی‌شده را اسکن کند.

در این چیپ از فناوری NFC استفاده شده است و این ویژگی موجب شده تا مسئول بلیت، به‌راحتی و تنها با یک اسکن ساده از دست مسافر، داده‌های ذخیره‌شده روی چیپ را دریافت کند.

همچنین این شرکت ادعا کرده است که حدود 100 نفر از مسافرهایش، برای استفاده از این تراشه ثبت‌نام کرده‌اند. شاید فکر کنید که انجام عمل جراحی برای کارگذاری یک تراشه در دست، کار غیرطبیعی و کم‌طرفداری باشد اما مردم سوئد اینطور فکر نمی‌کنند و شاید برایتان جالب باشد بدانید که حدود 20 هزار نفر از مردم این کشور قبلا این عمل جراحی برای جاسازی تراشه را انجام داده‌اند و حتی کارکنان یکی از شرکت‌ها در سوئد به نام Epicenter هم از این تراشه‌ها برای ورود و خروج و پرداخت غذای خود استفاده می‌کنند.

به گفته شرکت SJ، واکنش‌ها به استفاده از این چیپ‌ها بسیار مثبت بوده است. حتی عکس پروفایل لینکیدن برخی مسافرها هم تصویر زمانی است که مسئول بلیت، دست آن‌ها را برای دریافت کرایه اسکن می‌کند.

البته نگرانی‌هایی هم بابت مسائل امنیتی این چیپ‌ها ذهن افراد را درگیر کرده است که شرکت SJ در این‌باره، اطمینان می‌دهد که جای هیچ نگرانی نیست و طرز کار این تراشه‌ها درست مانند استفاده از کارت‌های اعتباری برای خرید کردن است.


منبع: IBT و Independent

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.