راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاه گشتاسبی: به پرداخت ملت از تک بانکی بودن خارج می‌شود / تیک‌آف به‌پرداخت برای بورس

رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت در جلسه معارفه این شرکت به فعالان بورس، کارگزاران و خبرنگاران، خبر از خروج شرکت به‌پرداخت ملت از تک بانکی بودن داد و از توانایی‌ها و قابلیت‌های به پرداخت ملت و برنامه‌های آتی این شرکت گفت.

جلسه معارفه شرکت به پرداخت ملت به فعالان بورس، کارگزاران و خبرنگاران با حضور هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت، علیرضا لگزایی عضو هیئت‌مدیره بانک ملت، رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت، جمعی از مدیران ارشد بانک ملت و شرکت‌های زیرمجموعه این بانک، کارگزاران بورس، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها، شنبه ۲۱ اسفندماه در ساختمان مرکزی بانک ملت برگزار شد.

این مراسم با صحبت‌های هاد اخلاقی، درباره تجربه و سابقه فعالیت‌های بانک ملت در نظام بانکی و استفاده از آخرین دستاوردهای آی‌تی برای ارائه خدمات جدید و بهتر شروع شد.

اخلاقی، در ابتدای صحبت‌هایش از توسعه ابزارهای نوین پرداخت به ویژه پایانه‌های فروشگاهی در اوایل دهه ۸۰ گفت و توضیح داد: «با توجه به همت جمعی نظام بانکی در یک دوره ۱۰ ساله، بانک‌ها توانستند به صورت گسترده استفاده از ابزارهای نوین بانکداری الکترونیک را در داخل کشور ترویج دهند که این موضوع مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت و بخش زیادی از هزینه‌های مالی تبادلات کاهش یافت.»

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به این موضوع که امروز انجام فعالیت‌های بانکی بدون ابزارهای نوین بانکداری، قابل تصور نیست، گفت: «بانک ملت هم همزمان با این تغییرات، همواره در تلاش بوده تا به‌عنوان یک بانک تأثیرگذار و پیشرو، خود را مطرح کند و از آخرین دستاوردهای عرصه بانکداری برای ارائه خدمات به مردم، استفاده کند.»

.

ارایه سهم 10 درصدی به بازار

بانک ملت، با توجه به الزامات قانون پیش‌آمده مبنی بر اینکه بانک‌هایی که مالک صددرصدی سهام مجموعه‌های PSP هستند، می‌بایست به واگذاری ظرفیت‌ها اقدام کنند، در تلاش است تا بخشی از سهم خود را در اختیار سایر سرمایه‌گذاران قرار دهد.

این واگذاری می‌تواند از چند منظر حائز اهمیت باشد. طبق گفته‌های اخلاقی، با این کار و کسب سرمایه بیشتر، می‌توان ظرفیت‌های بیشتری از این مجموعه‌ها را از بالقوه به بالفعل درآورد. عایدی دیگر این اقدام به قول اخلاقی، افزایش کارایی این مجموعه‌ها خواهد بود.

مدیرعامل بانک ملت برای توضیح بیشتر گفت: «وقتی تمرکز سهامداری در اختیار یک مجموعه خاصی باشد، ممکن است به دلیل عدم وجود نگاه‌ها و انگیزه‌های متفاوت در حوزه سهامداران، این مجموعه نتواند آن‌چنان‌که بایدوشاید، از ظرفیت‌های خودش استفاده کند. لذا تصور ما این است که با واگذار کردن بخشی از سهام این مجموعه ما می‌توانیم از چند جهت به توسعه این حوزه کسب‌وکار در نظام اقتصادی کشور کمک کنیم و هم اینکه برای خود بانک هم ظرفیتی ایجاد می‌شود و دل‌مشغولی‌های بانک هم برای مدیریت این بخش‌ها هم کمتر خواهد شد.»

طبق توضیحات اخلاقی، بانک ملت در تلاش است تا این سیاست را با جدیت پیگیری کند و اولین اقدامش را هم با شرکت به پرداخت ملت و ارائه سهم 10 درصدی به بازار شروع کرده تا بتواند شرکای تجاری دیگری را برای این حوزه جذب کند.

هادی اخلاقی در این مراسم اظهار امیدواری کرد که بانک ملت در تداوم این مسیر، سهام دیگر مجموعه‌های زیر مالکیت خود را نیز عرضه کند تا از این طریق امکانات آن‌ها در اختیار سایر سرمایه گذاران نیز قرار بگیرد در ادامه گفت: «مجموعه‌های برون مرزی نیز به محض آگاهی از تصمیم بانک ملت برای عرضه سهام شرکت به پرداخت، برای خرید این سهام، اعلام آمادگی کردند.»

.

تغییر در استراتژی‌های کلان بانک ملت

پس از صحبت‌های هادی اخلاقی، نوبت به علیرضا لگزایی قائم‌مقام مدیرعامل بانک ملت رسید که توضیحاتی در خصوص استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان بانک ملت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کند.

او در ابتدا از جهانی‌شدن و دیجیتالی شدن و تغییر و تحولاتی که در قوانین و مقررات و ترکیب جمعیتی دنیا رخ می‌دهد گفت و همگی این‌ها را نشانه این دانست که صنعت بانکداری نیز با تغییرات اساسی روبرو است.

نظام بانکی هم باید متناسب با این تغییرات، تحولاتی را در استراتژی‌های خودش ایجاد کند و به گفته لگزایی، با نگاه جدی به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بخش قابل‌توجهی از استراتژی‌های خودش را در محور توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دهد. لگزایی از این مقدمه استفاده کرد تا به تغییراتی که در استراتژی‌های کلان بانک ملت در سال جاری رخ داده اشاره کند.

لگزایی درباره تغییرات ایجادشده در استراتژی‌های بانک ملت گفت: «ازجمله این تغییرات می‌توان به ورود به بازار ICD و مشارکت با فعالان این حوزه، استفاده حداکثری از ظرفیت گروه ملت و مشتریان مجموعه، توسعه حوزه پرداخت با رویکرد نوآورانه و ارائه سرویس‌های جدید، تعامل با اپراتورهای موبایل و متولیان شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت فین‌تک‌ها و شرکت‌های بانک برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه مالی و بانکی و حضور در عرصه ارائه خدمات ترکیبی اشاره کرد.»

به گفته لگزایی بانک ملت بیش از 1600 شعبه و 700 باجه در اختیار دارد. بیش از 30 میلیون مشتری بالفعل دارد. بالغ‌بر 11 درصد سهم از نقدینگی کل کشور را به خود اختصاص داده است. بیش از 18 درصد سهم از بازار بانک‌های تجاری بزرگ را به خود اختصاص داده است و بیش از 22 هزار نفر نیروی انسانی کارآمد دارد.

.

به پرداخت ملت، شریک استراتژیک بانک ملت

لگزایی دیگر ویژگی بانک ملت را شرکت‌های فناوری اطلاعات وابسته به بانک می‌داند که در زیرگروه بهسازان فردا مشغول به فعالیت است. به همین دلیل رابطه میان بانک ملت با شرکت به پرداخت ملت را یک رابطه استراتژیک، عمیق و غیرقابل انقطاع بیان و این شرکت را به‌عنوان شریک استراتژیک بانک معرفی می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره بانک ملت در پایان صحبت‌هایش گفت: «یکی از استراتژی‌های کلیدی بانک ملت، توسعه بانکداری خرد است. محور اصلی توسعه و رونق بانکداری خرد، نظام پرداخت الکترونیک است بنابراین شرکت به پرداخت ملت با ویژگی‌هایی که دارد، یکی از شرکای استراتژیک ما خواهد بود و این شرکت بد توانمندی‌هایی که دارد، در عرصه بین‌الملل هم برنامه بلندپروازانه و قابل تحقق را در دستور کار خود قرار داده است.»

پس از صحبت‌های مدیران ارشد بانک ملت، رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت که قرار است به‌زودی وارد بورس شود، در این جلسه از توانایی‌ها، برنامه‌ها و وضعیت شرکت گفت تا بتواند به بهترین نحو، شرکت به پرداخت ملت را به جمع حاضر در جلسه و فعالان حوزه بورس معرفی کند.

شاه گشتاسبی صحبت‌هایش را با آمارهای جهانی از مرکز  Retail Banking Research شروع کرد و اعداد و ارقامی را در خصوص تراکنش‌های نقدی و غیر نقد در دنیا ارائه کرد.

طبق آماری که گشتاسبی ارائه داد، در حال حاضر کمتر از 70 درصد تراکنش‌ها در جهان تراکنش‌های نقدی است و بیش از 30 درصد تراکنش‌ها غیر نقد است و امید است که تا سال 2022 این نسبت‌ها جابجا شود.

در خصوص پرداخت‌های کارتی در جهان هم باید گفت که با توجه به اینکه تعداد کارت‌ها در دنیا از سال 2015 تا سال 2015 فقط هشت درصد رشد داشته است اما تعداد پرداخت‌های کارتی در جهان در همین بازه، 15 درصد رشد داشته است و بیشترین رشد تراکنش‌ها نیز در منطقه شرق، مرکز اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

متوسط ارزش تراکنش‌ها در جهان هم چیزی حدود 80 دلار و یا 3 میلیون ریال برآورد شده است. شاه گشتاسبی آماری هم از تعداد پایانه‌های فروش در جهان ارائه داد که این تعداد در سال 2015 نسبت به سال 2014، 15 درصد رشد داشته است.

شاه گشتاسبی این اطلاعات آماری را از خارج به داخل کشور کشاند و عنوان کرد که 3.5 درصد تراکنش‌های پرداخت در جهان در ایران صورت گرفته است.

او در ادامه آماری از شاپرک درباره تعداد تراکنش‌های الکترونیکی از سال 1392 تا شش‌ماهه نخست سال 1395 ارائه داد و گفت: «در سال 92، پنج میلیارد تراکنش داشته‌ایم. در سال 94 این مبلغ به 9.9 میلیارد ریال رسید و در شش‌ماهه نخست سال 95 این مبلغ به 5.8 میلیارد رسیده است و اگر به همین منوال پیش رود، ما بیش از 12 میلیارد تراکنش تا پایان سال 95 خواهیم داشت. ازنظر مبلغ تراکنشی هم باید بگویم که در سال 92، شش میلیون میلیارد ریال، در سال 94، 10 میلیون میلیارد ریال و در شش‌ماهه اول سال، مبلغ تراکنش‌ها 6.2 میلیون میلیارد ریال بوده است.»

بحث رسید به سهم بازار شرکت‌های PSP ازنظر تعداد تراکنش‌ها و از اینجا بود که معرفی شرکت به پرداخت ملت شروع شد. به گفته شاه گشتاسبی و بر اساس آمار شاپرک تا آذرماه 1395، شرکت به پرداخت ملت با سهم 23.51 درصدی، در صدر جدول PSPها قرار دارد. از منظر مبلغ تراکنشی و سهم بازار این شرکت‌ها هم بار دیگر به پرداخت ملت با سهم 39.2 درصدی در صدر قرار گرفت.

شرکت به پرداخت ملت، ازنظر تعداد پایانه‌های فروشگاهی نیز، 16 درصد پایانه‌های فعال در شبکه شاپرک را به خود اختصاص داده است. از دیگر افتخارات این شرکت هم می‌توان به کسب رتبه نخست در بین شرکت‌های داخلی ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی در کشور و همچنین کسب رتبه نخست در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در خاورمیانه و کسب رتبه 23 در عرصه بین‌الملل از بین 150 شرکت بزرگ ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در جهان اشاره کرد. (+)

اما بعدازاین اعداد و ارقام، شاه گشتاسبی کمی هم از تاریخچه شرکت گفت که کارش را در سال 1384 به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک فعالیتش را شروع کرد و در حال حاضر سرمایه‌ای به مبلغ 950 میلیارد ریال در اختیار دارد.

حوزه محصولات و سرویس‌هایی که به پرداخت ارائه می‌دهد شامل درگاه‌های پرداخت اینترنتی، کیوسک‌های غیر نقد، پایانه‌های فروشگاهی پرداخت در بستر کدهای دستوری USSD، برنامه موبایلی سکه، پایانه اختصاصی صنوف و در قسمت بانکی، VTMها، خود دریافت، دستگاه خودپرداز، سامانه پاسخ صوتی IVR و پایانه پرداخت بهای سوخت است.

.

خروج به پرداخت ملت از تک بانکی بودن

شرکت به پرداخت ملت، دو سوئیچ در حوزه صادرکنندگی و پذیرندگی دارد و شاه گشتاسبی درباره این دو سوئیچ می‌گوید: «این شرکت دارای دو سوئیچ در زمینه صادرکنندگی و پذیرندگی است که طراحی و تولید این سوئیچ کاملا بومی و در داخل شرکت انجام شده است. سوئیچ صادرکنندگی آن متعلق به بانک ملت و سوئیچ پذیرندگی آن در حوزه PSPگری فعالیت می‌کند. سرویس‌های سوئیچ صادرکنندگی این شرکت به 4500 دستگاه خودپرداز، 100 دستگاه پایانه IVR، پنج هزار پایانه شعبه‌ای و دو هزار پایانه خودپرداز غیر نقد متصل است. در قسمت پذیرندگی هم باید بگویم که سرویس‌دهی به بیش از 850 هزار دستگاه پایانه فروشگاهی، 13 هزار دستگاه پذیرنده پایانه اینترنتی، 2000 پایانه USSD و شش هزار پایانه پرداخت بهای سوخت متصل است.»

مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت، کمی هم از اتفاقاتی که قرار است در آینده نزدیک این شرکت روی دهد گفت و اول‌ازهمه هم به موضوع چند بانکی شدن به پرداخت ملت اشاره کرد.

شاه گشتاسبی در مورد برنامه‌های آتی شرکت گفت: «چون سوئیچ ما بومی است درنتیجه امکان فروش سوئیچ به بانک‌ها و سایر شرکت‌های پرداخت در شرکت به پرداخت ملت وجود دارد. راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه تخفیف در کشور را نیز در دستور کار خود داریم. همچنین افزایش تعداد پایانه فروش در بازار با هدف افزایش 20 درصدی سهم از بازار، توسعه‌های سرویس ارزش‌افزوده بر روی پایانه‌های فروش، توسعه ابزارهای جدید پرداخت در بازار پایانه اختصاصی صنوف، پایانه ام‌پوز، پرداخت از طریق NFC و موبایل و توسعه و ورود به حوزه پرداخت آفلاین، کیف پول الکترونیکی هم از دیگر برنامه‌های پیش روی شرکت به پرداخت ملت است.»

ورود به حوزه خدمات پرداخت الکترونیکی خدمات حمل‌ونقل شهری، تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی، ارائه خدمات به کلیه بانک‌های کشور، همکاری در توسعه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به کشورهای همسایه و تمرکز در حوزه فروش شارژ و درآمدزایی از محل فروش شارژ از دیگر برنامه‌هایی بود که به پرداخت ملت برنامه‌های کلانی برای انجامش دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.