راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیامدهای اجرایی شدن قانون کد مالیاتی پذیرندگان برای پرداخت‌یارها

از دی ماه امسال خبر مربوط به تغییرات مالیاتی در حوزه پرداخت‌یاری اعلام شد و شاپرک از شرکت‌های فعال در این حوزه خواست تا همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. از ۲۵ بهمن ماه نیز قرار بر این شده که ثبت پذیرندگان ترمینال‌ها در سامانه جامع بدون کد مالیاتی امکان‌پذیر نباشد. به عبارت دیگر، در حال حاضر هر متقاضی دریافت ترمینال ابتدا باید به سامانه مودیان مالیاتی مراجعه کرده و پس از وارد کردن اطلاعات، کد رهگیری مالیاتی دریافت کند. سپس کد رهگیری را در فرم تقاضای ترمینال نزد پرداخت‌یار وارد و در نهایت ترمینال فعال دریافت کند.

همچنین براساس صحبت‌هایی که راه پرداخت در اوایل اسفندماه با شاپرک داشت، مدتی بود که از سوی سازمان امور مالیاتی پروتکل وب‌سرویسی سمت شاپرک آمده بود که پیاده‌سازی‌اش مستلزم یکسری هماهنگی‌های دوباره با سازمان امور مالیاتی بود، چراکه این وب‌سرویس نیاز به محیط تست دارد که باید از جانب سازمان امور مالیاتی فراهم شود و به گفته شاپرک، همه کارهای فنی این وب‌سرویس انجام شده و منتظر فراهم شدن محیط تست آن هستند.


تضعیف شدن کسب‌وکار پرداخت‌یارها


کل ماجرا از این قرار است و به نظر می‌رسد که شرکت‌های پرداخت‌یاری از اجرایی شدن قانون کد مالیاتی پذیرندگان ناراضی هستند و به نظرشان این اتفاق می‌تواند به کسب‌وکارهای آنها آسیب وارد کند. عرشیا زارع مدیر روابط‌ عمومی پی‌فا در بیان علت اصلی مخالفت پرداخت‌یارها، به ماهیت شرکت‌های پرداخت‌یاری و کاری انجام می‌دهند اشاره می‌کند و می‌گوید: «پرداخت‌یارها پروسه دریافت درگاه را نسبت به پی‌اس‌پی‌ها آسان‌تر کردند. با اضافه شدن این کد مالیاتی مراحل ثبت‌نام و ارائه درگاه سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است. از نظر مجموعه پی‌فا علت اصلی مخالفت شرکت‌ها همین سخت‌تر شدن پروسه ثبت‌نام است که باعث شده کار ما زیر سوال برود و دیگر آن آسانی قبل وجود نداشته باشد.»

پرداخت‌یارها به همین دلیل نارضایتی خودشان را در این زمینه اعلام کردند و می‌گویند که این قانون می‌تواند کسب‌وکار آنها را تضعیف کند. همانطور که گفته شد پرداخت‌یار واسطه بین پذیرنده و پی‌اس‌پی است و باعث می‌شود تا فرایند ارائه و دریافت درگاه با راحتی و دغدغه کمتری انجام شود. اما به گفته زارع متاسفانه افراد با شنیدن کلمه مالیات می‌ترسند و دیگر سمت پرداخت‌یارها نمی‌آیند. هرچند که پرداخت نکردن مالیات اشتباه است اما مالیات مسئله‌ای است که اصلا طرفدار ندارد.


احتمال افزایش کارت به کارت


موضوع دیگری که در رابطه با این اتفاق وجود دارد، احتمال افزایش فرایند کارت به کارت است. با این قانون جدید، می‌توان انتظار داشت که در آینده افراد با دادن شماره کارت، پول‌هایشان را دریافت کنند و کارت به کارت کردن به نوعی می‌تواند دغدغه مالیاتی آنها را از بین ببرد. زارع با اشاره به فروشندگانی که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام محصولاتشان را به فروش می‌رسانند و برای دریافت هزینه، شماره کارتشان را به خریدار می‌دهند، توضیح داد: «افراد ممکن است پیش خودشان بگویند که اگر تا به امروز کارمزدی پرداخت می‌کردند، به ازایش سرویس و خدمتی هم دریافت می‌کردند که فرایندهایشان را راحت‌تر می‌کرد. اما شاید هیچ دلیلی بابت پرداخت مالیات پیدا نکنند و دقیقا به همین خاطر، ابزاری مانند کارت به کارت توسعه می‌‌یابد.»

هر زمان پای اجرای قانونی، چه درست و چه نادرست، مطرح می‌شود همیشه پای انواع و اقسام شیوه‌های دور زدن آن قانون نیز به میان کشیده می‌شود. در رابطه با این کدهای مالیاتی هم موضوع فرار مالیاتی مطرح است. به همین خاطر از زارع پرسیدیم که آیا عنوان شدن چنین دغدغه‌ای درست است یا خیر. او نیز در پاسخ گفت: «اگر منظور شما این است که پرداخت‌یارها صرفا به این دلیل مخالفت می‌کنند که می‌خواهند رد پول گم شود و فرار مالیاتی شکل دهند، باید بگویم که ما در پی‌فا هیچ وقت چنین قصدی نداشتیم وفعالیت ما همانند باقی پرداخت‌یاران در چهارچوب قوانین پیش می‌رود. ما یک کسب‌وکار در ایران هستیم و موظفیم به قوانین احترام بگذاریم.»


اصل کار درست است، پیاده‌سازی‌اش نه


اما صحبت اصلی زارع درخصوص شیوه اجرای این قانون است که به نظرش درست پیاده‌سازی نمی‌شود. او در توضیح بیشتر گفت: «من به شخصه مخالفتی با این قانون و شناسه مالیاتی ندارم. مالیات، قانون درست و به حقی است و باید پرداخت کرد و فرار مالیاتی زیاد کار درستی نیست؛ اما این فرایند آنطور که باید پیاده‌سازی نشده است. مراحل دریافت کد بسیار سخت است و سرویس کارپسند نیست و کار کردن با آن چالش‌برانگیز است.»

زارع با خاطرنشان کردن اینکه هنوز فضای تست سامانه در اختیار پرداخت‌یاران قرار نگرفته، به نامه آخر شاپرک اشاره کرد که براساس‌ آن، کسی که کد پذیرندگی دارد و کسی که تسویه نهایی با او انجام می‌شود باید یک نفر باشد. او در این باره گفت: «اگر سرویس related merchant را به ما ارائه دهند، ما نیز با این نامه شاپرک موافقیم ولی مسئله این است که مزیت من به عنوان پرداخت‌یار سیستم تسهیم من است. با استفاده از این سیستم، مارکت‌پلیس‌هایی که از درگاه من استفاده می‌کنند دیگر دغدغه حساب و کتاب کردن را ندارند. اما زمانی که گفته می‌شود اطلاعات حساب کسی که کد پذیرندگی به اسمش است و کسی که با او تسویه انجام می‌شود، باید یکی باشد، عملا سرویس تسهیم من از دسترس خارج می‌شود و دیگر نمی‌توانم از آن استفاده کنم.»

مدیر روابط عمومی شرکت پی‌فا معتقد است که پرداخت و دریافت مالیات امری است که باید انجام شود اما اگر پروسه انجامش تسهیل شود قطعا منافع بسیاری هم برای پرداخت‌یارها و دولت و هم برای کاربران خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.