پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شباهتها و تفاوتهای استرایپ و پیپل / سرشاخ تکشاخها
مینا حاجی؛ ماهنامه پرداخت سبز ایران کیش / اگر در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت فعالیت کنید یا صاحب کسبوکاری باشید که به نوعی به راهکارهای پرداخت الکترونیک وابسته است، احتمالاً نام «پِیپال» یا همان «پِیپَل» به گوشتان خورده است. پیپل را میتوان بزرگترین واسط پرداخت در دنیا دانست که در نوع خودش نوآوری بزرگی بود و خیلیها را نجات داد. پیپل آنقدر جلو رفت که هیچ کسی فکر نمیکرد هیچ چیز دیگری بتواند جای آن را بگیرد. ولی حالا نام «استرایپ» در مقابل پیپل قرار گرفته است و صحنه رقابت را برای غول پرداختهای اینترنتی دنیا تنگ کرده است؛ اما این دو، یعنی استرایپ و پیپل با هم چه تفاوتهایی دارند؟
بیش از 200 راهکار پرداخت برای پذیرندگان آنلاین در جهان وجود دارد که دو نمونه از بزرگترینهای آنها استرایپ و پیپل هستند و هر دو یک سرویس مشابه را ارائه میدهند، ایجاد توانایی برای کسبوکارها در پذیرش پرداختهای آنلاین؛ اما این دو، کارهای بیشتری نیز انجام میدهند.
.
لشکر 15هزار نفری در برابر تیم 400 نفری
هر دو از ارزشمندترین شرکتهای واسط پرداخت در دنیا هستند؛ پیپل در سال 1998 یعنی هفده سال پیش تأسیس شد درصورتیکه استرایپ در سال 2011 یعنی 6 سال پیش تأسیس شد بااینحال بزرگترین رقیب پیپل محسوب میشود.
با آنکه استرایپ سرعت رشد خیلی بیشتری نسبت به پیپل داشته و سروصدای زیادی در دنیای وب به پا کرده است، ولی در حال حاضر با 410 کارمند در یک سوله کوچک در سانفرانسیسکوی آمریکا مستقر شده است؛ درحالیکه پیپل با 15800 کارمند در سراسر دنیا از سن خوزه، تگزاس، نبراسکا و آریزونا گرفته تا لوکزامبورگ، سنگاپور، هند و بسیاری از شهرها و کشورهای دیگر دنیا دفتر دایر دارد.
.
شباهتهای پیپل و استرایپ
اما کاری که هر دو میکنند این است که بهعنوان درگاه واسط پرداخت، پرداختهای آنلاین فروشگاهها و کسبوکارهای آنلاین را چه روی بستر وب و چه روی بستر موبایل مدیریت میکنند. همچنین هر دو میتوانند به شکل خوبی با وبسایت مشتری همگرا شوند و از قابلاعتمادترینها هستند؛ مخصوصاً در حوزه پذیرش پرداختهای موبایلی. در کنار اینها هر دو امکان پذیرش پرداختها بدون گشایش یک حساب پذیرنده در بانک را به پذیرنده میدهند.
.
هزینههای کارمزدی استرایپ و پیپل
در خصوص هزینهها نیز هم استرایپ و هم پیپل، هزینه دریافت میکنند. واضحتر بخواهیم بگوییم هم استرایپ و هم پیپل برای پرداختهای آنلاین درون یک کشور 2.9 درصد از مبلغ هر تراکنش بهعلاوه مبلغ ثابت 30 سنت به ازای هر تراکنش دریافت میکنند؛ یعنی برای یک تراکنش 100 دلاری مجموعاً 3 دلار و 20 سنت هزینه دریافت میکنند که شامل 30 سنت ثابت و 2 دلار و 90 سنت از صد دلار است.
البته ناگفته نماند که پیپل از پذیرندگان پر تراکنش خود یعنی پذیرندگانی که ماهانه مبلغی بیشتر از 5 هزار دلار تراکنش دارند، به شکل توافقی حاضر است مبلغ درصد خود را تا 2.2 درصد از مبلغ تراکنش نیز کاهش دهد. در عوض در پرداختهای بینالمللی درصدش تا 3.9 درصد از مبلغ تراکنش افزایش مییابد. اینها در حالی است که استرایپ تنها هزینهای که دریافت میکند همان 2.9 درصد مبلغ تراکنش به علاوه 30 سنت ثابت است، فرقی نمیکند تراکنش داخلی باشد یا بینالمللی، کارت مشتری ویزا باشد یا آمریکن اکسپرس. در کنار اینها، استرایپ هم برای پذیرندگان پرتراکنش خود تخفیفهایی در نظر میگیرد پذیرندگانی که در ماه بیشتر از هشتاد هزار دلار یا بیش از ده هزار تراکنش را پردازش کنند، کارمزدهای کمتری را برای آنها در نظر میگیرد.
ناگفته نماند پیپل برای درگاههای پرداخت پیشرفته خود ماهانه 5 دلار و برای پرداختهای حرفهای خود ماهانه 30 دلار آبونمان دریافت میکند در عوض یکی از خدماتی که به این دسته از پذیرندگان میدهد این است که مشتریان در زمان پرداخت به وبسایت پیپل ارجاع داده نمیشوند و مشتریان میتوانند بهصورت مستقیم روی سایت پذیرنده پرداخت را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که تمام این هزینهها از پذیرنده یا همان صاحب فروشگاه کسر میشود، نه از خریدار.
.
بزرگترین تفاوت بین استرایپ و پیپل
هرچند موضوع کارمزد و هزینهها بحث مهمی است ولی آن چیزی که بزرگترین تفاوت بین پیپل و استرایپ است تفاوتی است که پذیرندگان یا صاحبان کسبوکار در استفاده از این بسترها احساس میکنند. استفاده از استرایپ و پیپل در انجام پرداختهای اینترنتی یا موبایلی برای مشتریان آسان است اما برای مدیران سایتها، تجربهٔ راهاندازی استرایپ و پیپل بهطور قابلتوجهی متفاوت است.
به زبان ساده بخواهیم بگوییم سرویسهای استرایپ برای توسعهدهندگان طراحی شده است؛ یعنی پیادهسازی سرویسهای استرایپ روی وبسایتها به دانش فنی نیاز دارد و میطلبد که صاحبان کسبوکارها دانش فنی داشته باشند تا بتوانند سرویسهای آن را روی وبسایتشان پیاده کنند و اگر این دانش را ندارند حتماً باید از یک توسعهدهنده کمک بگیرند.
در مقابل پیادهسازی سرویسهای پیپل روی وبسایتها دانش فنی خاصی لازم ندارد و تقریباً تمامی صاحبان کسبوکار میتوانند این کار را بدون دانش فنی انجام دهند. آنقدر ساده است که میگویند همه آن چیزی که لازم است انجام دهید کپی و پیست کردن کد دکمه «همین حالا بخر» پیپل در وبسایت شماست.
البته ناگفته نماند که اصل چیزی که در این خصوص استرایپ را برجسته کرده است و باعث شده بتواند جمع زیادی از مشتریان پیپل را به سمت خود بکشد این است که دست توسعهدهندگان را باز میگذارد تا خواستههایشان را بهراحتی روی سرویسهای استرایپ اعمال کنند و تا جای ممکن درگاه پرداخت را با سرویسهای خودشان یکپارچه کنند. شاید همین منطق هم باعث شده است که پیپل ازلحاظ پشتیبانی قویتر عمل کند درصورتیکه استرایپ ازلحاظ پشتیبانی کمی محدودتر عمل میکند.
.
رقابت سالم
نکته جالب اینکه هیچکدام از این دو، بههیچوجه پذیرندگان خود را از استفاده از بستر پرداخت دیگری منع نمیکنند و بسیاری از فروشندگان از هر دو بستر استفاده میکنند و مشتری نهایی است که هنگام پرداخت تصمیم میگیرد با کدام یک پرداخت را انجام دهد.
.
پاسخ به نیازهای متفاوت
در پایان باید بگوییم که این دو را اصلا شاید نتوان رقیب یکدیگر دانست چراکه هرکدام به گروه خاصی از مشتریان سرویس میدهند و اگر تا پیش از آمدن استرایپ، برخی از پذیرندگان از پیپل سرویس میگرفتند و حالا به سراغ استرایپ رفتهاند به این معنی نیست که استرایپ مشتریان پیپل را جذب کرده است؛ بلکه استرایپ به نیاز دسته خاصی از مشتریان پاسخ داده است که تا پیشازاین پیپل به آن پاسخ نداده بود و احتمالاً همچنان هم برنامهای ندارد در آن حوزه ورود کند.
بهعنوان جمعبندی باید بگویم پذیرندگانی که به دنبال راحتی و سادگی در استفاده از بستر پرداخت و پشتیبانی قوی هستند همچنان پیپل را انتخاب میکنند و در عوض پذیرندگانی که به دنبال کارمزد کمتر و انعطافپذیری بیشتر در توسعه بسترهای موجود هستند، استرایپ را انتخاب میکنند.
یک مطلب قدیمی را در راه پرداخت ببینید: «بررسی تفاوت بین پیپال و وسترن یونیون»