راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی تأثیر پیوند تکنولوژی و سرویس‌های مالی / روی موج فین‌تک

ندا لهردی؛ دنیای تکنولوژی هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و به‌این‌ترتیب مرزهای بیشتری را در حوزه‌های مختلف دیگر درمی‌نوردد. در واقع تکنولوژی و ابزارهایش این روزها نقش کاتالیزور را برای انجام فرآیندها و امور متفاوت بازی می‌کند و به همین دلیل هر روز کاربردهای جدیدی از آن در صنایع مختلف شناسایی می‌شود و مورداستفاده قرار می‌گیرد. استارت‌آپ‌ها شاید محصولی واقعی و مشهود از پیوند تکنولوژی با حوزه‌ها و صنایع دیگر هستند. این شرکت‌های نوپا و کوچک با استفاده از تکنولوژی و نوآوری‌هایش، خدمات و سرویس‌های متنوعی را ارائه می‌کنند. با این اوصاف است که حالا با وجود استارت‌آپ‌هایی که هر روز هم به تعدادشان اضافه می‌شود، صنعتی جدید به نام «فین‌تک» (FinTech یا Financial Technology) شکل گرفته است. در واقع استارت‌آپ‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی حالا آمده‌اند تا سیستم‌ها و شرکت‌های مالی و بانکی سنتی را به چالش بکشند. آن‌ها سعی دارند، فرآیندهای انجام امور مالی را ساده‌تر از گذشته بکنند. حالا تیم تحقیقاتی BI Intelligence به بررسی دنیای فین‌تک و تجارت الکترونیک و البته پیش‌بینی روندهای آینده آن پرداخته است.

.

تجربه جدید پرداخت‌های موبایلی

در سال 2015 و با عرضه سرویس‌های اندروید پی و سامسونگ پی که تجربه کاربری هر دو شباهت زیادی با اپل پی داشت، آینده پرداخت‌های موبایلی شکل گرفت. با این حال اما تراکنش‌های موبایلی به‌تازگی راه افتاده و استفاده از آن‌ها شروع شده است. حالا شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل و سامسونگ سعی دارند با محصولات جدیدشان تجربه‌های تازه‌ای از پرداخت موبایلی را برای کاربران سراسر دنیا فراهم کنند. کارشناسان انتظار دارند که در سال 2016 این شرکت‌های بزرگ با تأکید بر وفاداری، کارت‌های پرداخت فروشگاهی و کوپن‌های خرید، روی ایجاد تجربه تجاری جدید از طریق محصولات پرداخت موبایلی خودشان تمرکز کنند. احتمالاً بخشی از تجربه شامل اجزا و تجهیزاتی برای داخل فروشگاه‌ها است که با استفاده از چراغ‌هایی پیشنهادهای مختلف خرید را به گوشی موبایل مشتریان بفرستند. چنین اکوسیستم‌هایی می‌توانند عامل کلیدی در پذیرش و به‌کارگیری پرداخت‌های موبایلی باشد. پیشنهادها و پاداش‌ها بهترین انگیزه‌هایی هستند که می‌توانند افراد را به استفاده از پرداخت‌های موبایلی تشویق و ترغیب کنند.

.

رواج اپلیکیشن‌های سفارش موبایلی

این روزها رستوران‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های سریع یا QSR ها هر روز بیشتر می‌شوند. این رستوران‌ها در حال معرفی پلت‌فرم‌های سفارش دیجیتالی برای افزایش تبلیغات، تعداد سفارش‌ها، تشویق مشتریان به وفاداری و در نهایت فروش خود هستند. به‌عنوان نمونه متوسط تعداد سفارش‌های رستوران Taco Bell از طریق اپلیکیشن موبایلش تا 20 درصد بیشتر از تعداد سفارش‌ها در فروشگاه‌هایش است. کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای Starbucks هم اخیراً پلت‌فرم سفارش موبایل خود را معرفی کرده است که حسابی هم موردتوجه مشتریان آن قرار گرفته است. دیگر رستوران‌های QSR هم به دنبال بهبود فروش و سود خود از این راه هستند و حالا 80 درصد از بهترین رستوران‌های جهان شیوه‌های جدید سفارش موبایلی را تست و آزمایش می‌کنند تا در نهایت بهترین آن‌ها را برای خودشان انتخاب کنند. رستوران‌ها برای حداکثر سود از سیستم‌های سفارش موبایلی احتمالاً با ارائه برنامه‌های مختلف وفاداری و پاداش برای مشتریان، خرید و سفارش آن‌ها را افزایش می‌دهند. این کمپین‌ها و برنامه‌ها در ترکیب با امکانات خوب پلت‌فرم‌های سفارش موبایلی می‌توانند علاوه بر رشد میزان سفارش مشتریان، تعداد مشتریان و وفاداری آن‌ها را هم افزایش بدهند.

.

اپلیکیشن‌های مدیریتی لازم برای کسب‌وکارهای کوچک

فروش محصولات با ابزارهای موبایل حالا با روند سریع رشد بازار موبایل‌های هوشمند همراه شده و رشد می‌کند. حالا بیش از 40 درصد از کسب‌وکارهای کوچک از ابزارهای موبایل و اپلیکیشن‌ها برای فروش محصولات و خدماتشان بهره می‌گیرند. اطلاعات تجاری قلب این روند هستند. اپلیکیشن‌ها حالا می‌توانند کاربردهای عملی و مفید از این اطلاعات را استخراج کرده و به‌صورت گسترده در اختیار مشتریان قرار بدهند. برای بنگاه‌های تجاری و کسب‌وکارهای کوچکی که از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، این روند به معنای افزایش تعداد مشتریان و میزان تراکنش‌های مالی و درعین‌حال بهره‌وری بیشتر است. برای توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها این روند به معنای موج جدیدی از کارهای پردرآمد و سود است.

.

مشارکت برای بقا

رشد استارت‌آپ‌های مالی و اکوسیستم فین‌تک حالا به تدریج به تهدیدی بزرگ برای مؤسسات و شرکت‌های مالی سنتی تبدیل شده است تا جایی که این شرکت‌های بزرگ و قدیمی برای مقابله با این تهدید و بقای خود در این صنعت ناچار به شراکت با این شرکت‌های کوچک و نوظهور هستند. حالا حتی بانک‌های بزرگ و شناخته‌شده با تهدیدی جدی و مهم از سوی استارت‌آپ‌های غیربانکی اما ارائه‌دهنده سرویس‌های مشابه، روبه‌رو هستند. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که انتخاب‌های محدودی برای واکنش به این تهدیدها وجود دارد که می‌توانند شامل تولید و ارائه محصولات مشابه، خرید استارت‌آپ‌های رقیب یا پیشنهاد مشارکت باشند.

کارشناسان BI Intelligence معتقدند که بانک‌ها استراتژی مشارکت با شرکت‌های کوچک فین‌تک برای بهبود روند ارائه سرویس‌ها و گسترش تعداد مخاطبانشان را ترجیح می‌دهند. این به خاطر آن است که این کار بسیار راحت‌تر از تولید و ارائه محصولات و خدمات مشابه است. استارت‌آپ‌های مالی یا فین‌تک اغلب می‌توانند تمام تلاش‌هایشان را روی ایجاد تجربه‌های کاربری گسترده متمرکز کنند، درحالی‌که بانک‌ها مجبور هستند بر اختلاف نوآوری با سیستم سنتی‌شان غلبه کنند. علاوه بر این‌ها بسیاری از این استارت‌آپ‌ها همچنان تا پیش از آنکه هدف خرید یا مشارکت بانک‌ها قرار بگیرند، چیزهای زیادی برای ارائه دارند. چنین مشارکت‌هایی به بانک‌ها این فرصت را می‌دهد تا قبل از اقدام به خرید یک استارت‌آپ، میزان موفقیتش را تخمین زده و ارزیابی کنند. حالا استراتژی مشارکت با استارت‌آپ‌های مالی به انتخابی کلیدی در صنعت بانکداری تبدیل شده است. اغلب بانک‌ها مانند ING و JPMorgan Chase با وام‌دهندگان دیجیتالی مانند Kabbage و OnDeck مشارکت و همکاری کرده‌اند تا بتوانند خدمات بهتر و سریع‌تری را ارائه دهند.

.

پلت‌فرم‌های اجتماعی؛ عامل کلیدی فروش

استفاده از شبکه‌ها و پلت‌فرم‌های اجتماعی برای فروش حالا به تدریج به بخش مهمی از تجارت تبدیل می‌شود. درست به همین دلیل هم بسیاری از کارشناسان انتظار دارند تا یک سال آینده فیس‌بوک به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان بتواند نقش مهم و کلیدی در صنعت خرده‌فروشی بازی کند. در سال 2015 فیس‌بوک با ایجاد بستر برای برندها و خرده‌فروشی‌ها برای استفاده از پلت‌فرم اجتماعی آن و فروش محصولاتشان، توانست گام مهمی در این راستا بردارد. به‌عنوان‌مثال خریداران آنلاین حالا می‌توانند درخواست بدهند تا روند ارسال سفارش‌هایشان را از طریق Messenger دریافت کنند. مشتریان هم می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن با نماینده یک برند صحبت کنند. علاوه بر این‌ها، فیس‌بوک خدمات حمل‌ونقل را هم با اپلیکیشن Messenger خودش ادغام کرده است تا به‌این‌ترتیب به کاربران این امکان را بدهد تا بتوانند سرویس‌های تاکسی مانند Uber را هم رزرو کنند. تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که فیس‌بوک در آینده‌ای نزدیک امکانات مشابه دیگری را در اختیار کاربرانش در سراسر دنیا قرار خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.