راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مخترع بیت‌کوین نامزد جایزه‌ی نوبل اقتصاد می‌شود

مخترع بیت‌کوین واحد پولی دیجیتالی یا ارز مجازی، از سوی پروفسور اقتصاد در دانشگاه UCLA به‌عنوان نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل اقتصاد انتخاب شده است. جایزه‌ی نوبل در رشته‌ی علوم اقتصاد، مثل دیگر جوایز نوبل اهمیت ویژه‌ای دارد. برندگان قبلی این جایزه‌، همه افراد سرشناس و مشهور اقتصاد هستند. ظاهراً، قرار است در سال 2016 نام مخترع «بیت‌کوین» هم به لیست برندگان این جایزه اضافه شود. البته، اگر مشخص شود که مخترع بیت‌کوین دقیقاً چه کسی است.

در جامعه‌ی اقتصاددانان، عموماً «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) را به‌عنوان مخترع Bitcoin می‌شناسند. او در سال 2008 مقاله‌ای منتشر کرده بود که این مفهوم را شرح می‌داد و اولین نرم‌افزاری را که پایه‌ی محبوب‌ترین واحد پولی دیجیتالی است، برنامه‌نویسی کرد؛ اما ساتوشی ناکاموتو یک اسم مستعار است و علیرغم تمام تجسس‌ها و جست‌وجوهای دیجیتالی، هیچ‌کس چیزی درباره‌ی ناکاموتو نمی‌داند.

Satoshi-Nakamoto-Bitcoin-Index-way2pay-94-06-07

اما با تمام این اوصاف، وقتی اعضای کمیته‌ی جایزه‌ی نوبل از Bhagwan Chowdhry، پروفسور دانشگاه UCLA، خواستند کسی را به‌عنوان نامزد نوبل اقتصاد معرفی کند، او فقط به ناکاموتو فکر می‌کرد. Chowdhry در Huffington Post نوشته: «اختراع Bitcoin (واحد پولی دیجیتالی) دست کمی از یک انقلاب ندارد. این واحد پولی مزیت‌های بسیاری در مقایسه با پول فیزیکی یا کاغذی دارد. بیت‌کوین بر پایه‌ی کد‌های رمزی نفوذناپذیر قرار دارد و کاملاً امن است؛ می‌توان آن را به میلیون‌ها واحد کوچک‌تر تقسیم کرد؛ می‌توان آن را با امنیت و بلافاصله از شخصی به شخص دیگر در جهان منتقل کرد؛ برای انتقال Bitcoin کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و دیگر نیازی به نظارت دولت‌ها، بانک مرکزی یا دیگر واسطه‌های مالی مثل ویزا، مستر کارد و Paypal نیست. به‌این‌ترتیب تاخیرات زمانی و هزینه‌های انتقال وجه حذف می‌شود.»

صرفه نظر از استفاده‌هایی که دلالان مواد مخدر می‌توانند از Bitcoin ببرند، این اختراع بسیار هوشمندانه و فوق‌العاده مهم است. تاکنون سابقه نداشته که جایزه‌ی نوبل اقتصاد به یک شخص ناشناخته یا گروهی از افراد تعلق گیرد؛ بنابراین، معلوم نیست که اعضای کمیته‌ی جایزه‌ی نوبل درباره‌ی این نامزد چه تصمیمی بگیرند؛ اما در هر صورت، همین‌که درباره‌ی جایزه‌ی نوبل و Bitcoin در کنار هم‌صحبت می‌شود، اهمیت این اختراع را نشان می‌دهد. در ضمن، ساتوشی ناکاموتو یک اسم ژاپنی است.

منبع: Huffington Post / دیجی‌کالا / زهرا غلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.