راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیرمحصول سامانه بانکداری شرکتی هوشمند فرابوم مطرح شد / مدیریت امور مالی کسب‌وکار به سبک جریان

مدیران کسب‌و‌کارها برای مدیریت منابع، رهگیری پرداخت‌های مشتریان و همچنین تسویه با ذینفعان مجبور به پیشبرد عملیات بانکی خود در بانک‌های مختلف هستند. سامانه مدیریت مالی هوشمند فرابوم که با نام تجاری «جریان» عرضه شده، پلتفرمی مبتنی بر بانکداری‌باز است که امکان انتقال وجه هوشمند، تسویه لحظه‌ای، پرداخت قبوض دسته‌ای و… را برای شرکت‌ها در زمان کوتاه و با هزینه کم امکان‌پذیر می‌کند.

«راه‌ پرداخت» در گفت‌و‌گویی با علیرضا دشت‌بیاض، مدیرمحصول سامانه بانکداری شرکتی هوشمند فرابوم به بررسی ابعاد مختلف محصول جدید فرابوم پرداخته است. مدیرمحصول جریان معتقد است امروزه امکان مدیریت داده‌های مالی در هر بانک به صورت جداگانه وجود دارد، اما آنچه یک سامانه نرم‌افزاری بانکداری شرکتی را ارزشمند می‌کند، امکان دسترسی به تمام حساب‌های بانکی در یک پلتفرم واحد است.


تسهیل در عین امنیت


دشت‌بیاض با اشاره به وضعیت کنونی فرایندهای پرداخت گفت: «برای مدیران ارشد هر کسب‌وکاری تسلط بر آخرین وضعیت منابع پولی و مالی‌شان که در بانک‌های مختلف ذخیره شده، بسیار مهم است؛ در حالی که آنها برای انجام عملیات‌های بانکی خود در بانک‌های مختلف و امکان مدیریت هم‌زمان خود با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. اینکه این مدیران ابزاری در اختیار داشته باشند که بتوانند آخرین وضعیت حساب‌های بانکی‌شان در بانک‌های مختلف را در عین حفظ امنیت آنها مدیریت کنند، دغدغه‌ای بود که در فرابوم نیز مطرح شد.»

دشت‌بیاض همچنین اضافه کرد: «در حال حاضر بعضی از بانک‌ها که تمرکز ویژه‌ای بر حوزه بانکداری شرکتی داشته‌اند، خدمات خاصی را به مشتریان حقوقی خود مانند تسهیل مدیریت منابع درون‌بانکی ارائه کرده‌اند. اما وقتی صحبت از فعالیت‌های مالی بین‌بانکی می‌شود، نمی‌توانیم از بانک‌ها انتظار داشته باشیم به دنبال راحت کردن فرایندهای مالی برای همه کسب‌وکارها باشند.»

مدیرمحصول «جریان»، راه‌حل این دغدغه را در سامانه بانکداری شرکتی فرابوم می‌داند؛ سامانه‌ای که امکان مدیریت عملیات مالی چندبانکی را برای مدیرانی که علاقه دارند فعالیت‌های مالی خود را در بستر فناوری ساده کنند فراهم می‌کند.


بانکداری شرکتی چیست؟


مدیرمحصول سامانه بانکداری شرکتی هوشمند فرابوم در تعریف بانکداری شرکتی ادامه داد: «از نگاه بانک، بانکداری شرکتی نحوه تعامل و ارائه خدمات بانکی به مشتریان حقوقی بانک است. اما در فرابوم از نگاه صاحب یک کسب‌وکار به موضوع عملیات بانکی می‌پردازیم. کسب‌وکارها در تعامل با ذینفعان‌شان شامل تأمین‌کنندگان و مشتریان‌ و همچنین مدیریت پرداخت‌های ایشان و تسویه با ذینفنعان مجبور به انجام عملیات بانکی در بانک‌های مختلف هستند.»


کنترل چرخه مالی به شیوه سنتی ناممکن است


دشت‌بیاض با اشاره به اینکه در دنیای دیجیتالی امروز، کنترل چرخه مالی به شیوه سنتی بسیار سخت و زمان‌بر است، ادامه داد: «این ماجرا در طول شبانه‌روز بارها و بارها تکرار می‌شود. در چنین شرایطی و با توجه‌ به سرعت تغییرات فضای کسب‌و‌کارها و نیازهای مشتریان، بیراه نیست اگر بگوییم که کنترل و پایش چرخه مالی در کسب‌وکارها به شیوه‌های سنتی در دنیای امروز عملاً ممکن نیست یا بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود؛ بنابراین باید به دنبال راه چاره‌ای برای حل این مشکل بود.»

به گفته مدیرمحصول جریان، نرم‌افزارهای بانکداری شرکتی هوشمند برای حل این چالش بهترین راه‌حل هستند. دشت‌بیاض در توضیح اینکه دسترسی به اطلاعات بانکی در این سامانه چگونه اتفاق می‌افتد، ادامه داد: «زیرساخت لازم برای راه‌اندازی این نرم‌افزار، دسترسی به داده‌های بانکی از طریق بانکداری باز است. به این معنا که اطلاعات حساب‌های بانکی از بستر بانکداری باز در دسترس سامانه قرار می‌گیرد و به این ترتیب قابلیت ایجاد پلتفرمی که امکان مدیریت حساب‌های بانکی  را در یک پنجره واحد داشته باشد، به‌ وجود می‌‌آید.»


بانکداری شرکتی هوشمند چه مزایایی دارد؟


دشت‌بیاض در تشریح ویژگی‌های لازم یک سامانه‌ برای مدیریت منابع بانکی، پرداخت‌ و تسویه وجوه گفت: «با سامانه بانکداری شرکتی در وهله اول می‌توانید تمام حساب‌های بانکی کسب‌وکار خود را در بانک‌های مختلف تحت یک پنجره‌ واحد زیر نظر داشته باشید. لطفاً به‌سادگی از کنار این جمله عبور نکنید. واقعیت این است که امروزه امکان مدیریت داده‌های مالی در هر بانک به صورت جداگانه وجود دارد؛ اما آنچه یک سامانه نرم‌افزاری بانکداری شرکتی را ارزشمند می‌کند، امکان دسترسی به تمام حساب‌های بانکی در یک پلتفرم واحد است. از طرفی قابلیت انجام پرداخت‌های بانکی و تسویه با ذینفعان را هم ساده می‌کند و روال اجرایی دقیقاً منطبق با کسب‌وکار شما خواهد شد.»

دشت‌بیاض در ادامه به مهم‌ترین مزایای سامانه جریان اشاره کرد و گفت: «دسترسی لحظه‌ای و آنی به حساب‌های بانکی در بانک‌های مختلف، رصد یکپارچه واریزها و برداشت‌ها از حساب‌های بانکی، شفافیت داده‌های مالی کسب‌وکارها، پیگیری ساده و سریع‌تر حساب‌های بانکی، تسریع فرآیند‌های حسابداری و حسابرسی شرکت‌ها و کاهش هزینه‌های مدیریت حساب‌های بانکی برای کسب‌وکارها از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که واحدهای مالی در کسب‌وکارها به محض استفاده از این سامانه با آن روبه‌رو می‌شوند.»


بانکداری شرکتی هوشمند مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟


به گفته مدیرمحصول فرابوم، فرایندهای مالی فشار کاری و البته مسئولیت زیادی را به گردن کسب‌وکارها به‌ویژه  واحدهای مالی می‌گذارد. در هر کسب‌وکاری واحدهای مالی در تعامل دائمی با بانک‌های مختلف‌اند؛ پس قطعاً سامانه جریان به‌عنوان یک پلتفرم مبتنی بر بانکداری باز که نقش واسط بین کسب‌وکارها و بانک‌ها را برای تسهیل فرایندهای مالی برعهده دارد، برای کسب‌وکارها انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

او ادامه داد: «واحدهای مالی علاوه بر مدیریت حساب‌ها باید موجودی هر یک از آنها را نیز به طور دائمی و لحظه‌ای کنترل کنند. از طرفی پرداخت‌های زیاد به صورت روزانه بابت تعهدات متعدد، واحدهای مالی را ملزم به انجام عملیات انتقال وجه دسته‌ای می‌کند. در سامانه جریان امکان انتقال وجه هوشمند، تسویه لحظه‌ای، پرداخت قبوض دسته‌ای و…  برای شرکت‌ها در زمان کوتاه و با هزینه کم امکان‌پذیر شده است.»


ارتقای کیفیت خدمات در گرو هوشمندسازی عملیات مالی کسب‌و‌کارها


دشت‌بیاض در پایان به صاحبان کسب‌و‌کارها توصیه کرد: «اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که نیاز به تعامل دائمی با بانک‌ها دارید، توصیه می‌کنیم استفاده از سامانه بانکداری هوشمند جریان را تجربه کنید تا جریان امور بانکی در محیط کسب‌وکار خود را کنترل کنید. مدیریت هوشمند کسب‌وکار تنها در ارائه خدمات به مشتریان خلاصه نمی‌شود. شما باید ابتدا جریان مالی کسب‌وکار خودتان را هوشمند کنید تا بتوانید کیفیت خدمات به مشتریان را هم ارتقا دهید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.