راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازدید تیم کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از کارخانه نوآوری آمپر / از ایده تا استارتاپ با حمایت و مشاوره آمپر

نوزدهم مهرماه، مدیرعامل و مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به همراه جمعی از مدیران و خبرنگاران این مجموعه از کارخانه نوآوری آمپر بازدید کردند. کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر با هدف جذب نیروی انسانی نخبه، شکل‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و فناور و تقویت اکوسیستم نوآوری، در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی هلدینگ رایزکو ایجاد شده و درحال حاضر به حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های نو در سه حوزه اصلی مختلف می‌پردازد.

به گزارش «راه پرداخت»، روز چهارشنبه نوزدهم مهرماه، مدیرعامل و مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به همراه جمعی از مدیران و خبرنگاران این مجموعه از کارخانه نوآوری آمپر بازدید کردند.

پرویز کرمی، مدیرعامل کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر در ابتدای معرفی این مجموعه در خصوص دلایل و اهداف ایجاد آن توضیح داد: «کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر برای تجمیع کلیه حوزه‌های نوآوری هلدینگ رایزکو در یک مجموعه با هدف جذب، توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی نخبه، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و در نهایت کارآفرینی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایجاد شده است.»

کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر دارای هفت نهاد مختلف است که هر کدام در بخش‌های مختلف ساختمان قرار دارند. واحد ارزیابی، سرمایه‌گذاری، فضای کار اشتراکی، کمیته پژوهش و آینده‌پژوهی، استارتاپ‌استودیو، شتاب‌دهی و آکادمی آموزشی این هفت واحد را تشکیل می‌دهند.

طبق توضیحات مدیرعامل کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر جزئیات هر کدام از بخش‌های مختلف این کارخانه نوآوری به شرح زیر است:

شتاب‌دهی

بخش شتاب‌دهی کارخانه نوآوری آمپر شامل سه شتاب‌دهنده در سه حوزه حمل‌ونقل و خودرو، مواد، دارو و سلامت و صنایع نرم و خلاق است.

شتاب‌دهنده آمپر درایو فعال در حوزه حمل‌ونقل و خودرو:

  • خودرو
  • هوشمندسازی خودرو و حمل‌ونقل
  • صنایع نرم و خلاق

شتاب‌دهنده آمپرلایف فعال در حوزه مواد، دارو و سلامت:

  • مواد هوشمند و ویژه پلیمری
  • دارو و تجهیزات پیشگیری و درمان
  • خدمات پزشکی
  • سلامت و تندرستی
  • توسعه پایدار

شتاب‌دهنده آمپرچنج فعال در حوزه صنایع نرم و خلاق:

  • رسانه دیداری و شنیداری
  • AR & VR
  • AI & IOT
  • بلاکچین
  • نوآوری‌های اجتماعی و گردشگری
  • سبک زندگی
  • تبلیغات بازاریابی

واحد سرمایه‌گذاری:

  • کمیته سرمایه‌گذاری
  • سبد سرمایه‌گذاری خطرپذیر
  • سبد سرمایه‌گذاری خصوصی

فضای کار اشتراکی:

  • بال شمالی
  • بال جنوبی

کمیته پژوهش و آینده‌پژوهی:

  • خودرو
  • مواد پلیمری و هوشمند
  • تجهیزات پزشکی
  • بازارهای نوین

بعد از بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر و آشنایی با آخرین نوآوری‌ها و محصولات تولیدی در بخش‌های مختلف این مجموعه در نشستی که با حضور اعضای دو مجموعه برگزار شد به بررسی تفصیلی جزئیات دستاوردها و برنامه‌های آتی دو مجموعه پرداخته شد. طبق توضیحات کرمی، تبدیل‌شدن به قطب اصلی و تأثیرگذار در طراحی و توسعه و مشارکت در سیاست‌گذاری خودرو و سیستم‌های اصلی خودرو در بخش خصوصی یکی از اهداف راهبردی و اصلی کارخانه نوآوری آمپر برای سال 1402 است.

طبق توضیحات او درآمدزایی برای آمپردرایو جهت استقلال مالی و توانمندسازی استارتاپ‌های این حوزه و تکمیل زنجیره فنی چهار حوزه اصلی در هلدینگ رایزکو جهت دستیابی به توانمندی ذخیره‌سازی انرژی، مدیریت حرارتی، ADAS و چراغ از دیگر اهداف راهبردی آمپر در سال 1402 هستند.

تکمیل شبکه ارتباطی با دانشگاه‌های برتر و مراکز علمی و پژوهشی، گسترش کسب‌وکار خدمات مهندسی و خودرویی QEM، توسعه دانش و نیازمندی‌های فنی جهت دستیابی به فول‌سرویس ساپلایر در چهار حوزه اصلی، توسعه خدمات مهندسی خودرویی در خارج از کشور، ارائه مقالات پژوهشی داخلی و خارجی و توسعه حداقل یک کسب‌وکار جدید در حوزه حمل‌ونقل / خودروی غیر QEM نیز از اهم برنامه‌ها و اقدامات این کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر هستند.

سلامت و تندرستی از حوزه‌های فعالیت یکی از بخش‌هاب شتاب‌دهی آمپر با عنوان آمپرلایف است که براساس توضحات کرمی، اخذ مجوزهای شتاب‌دهی و دانش‌بنیان جهت تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، برگزاری دو رویداد جذب و فراخوان ایده در حوزه خدمات سلامت سالمندان و گیاهان دارویی، تکمیل تیم اجرایی شتاب‌دهنده لایف، سرمایه‌گذاری و هدایت چهار استارتاپ در حوزه‌های تشخیص، امنیت غذایی، تجهیزات پزشکی و گیاهان دارویی، خدمات سلامت بالاخص سالمندان، ایجاد و تکمیل شبکه ارتباطی با دانشگاه‌ها و مراکز سیاست‌گذاری این حوزه از مهم‌ترین برنامه‌های آمپر برای این شتاب‌دهنده است.

مدیرعامل آمپر در توضیح برنامه‌های این مجموعه در حوزه مواد پیشرفته و پلیمر، توسعه پایدار و برنامه‌های 1402 نیز به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکمیل تیم فنی مواد پیشرفته و پلیمر آمپر با دانشجویان و محققان
  • ایجاد بانک خدمات مهندسی پلیمر و مواد و اخذ دو پروژه در سال جاری
  • ایجاد و تکمیل شبکه ارتباطی با دانشگاه‌ها و نفرات اصلی این حوزه
  • تعریف و اجرای دو پروژه در دو حوزه

پرویز کرمی در پایان در گفت‌وگو با خبرنگار راه پرداخت در خصوص حوزه فعالیت استارتاپ‌های کارخانه نوآوری آمپر توضیح داد: «آمپر در سه حوزه مختلف هوشمندسازی، سبک‌سازی خودرو و حمل‌ونقل، سلامت سالمند و امنیت غذایی و صنایع خلاق و فناوری‌های نرم، IT  و IOT فعالیت می‌کند.»

او ادامه داد: «استارتاپ‌هایی که از صفر پرورش پیدا می‌کنند به نوعی در این سه بخش تعرف می‌شوند که عمده این استارتاپ‌ها در حوزه هوشمندسازی و سبک‌سازی و انرژی استوریج و بالطبع در حوزه خودرو هستند.»

کرمی در توضیح هدف نهایی آمپر از جذب استارتاپ‌ها نیز گفت: «اولین و بزرگ‌ترین هدف، مربوط به مسئولیت اجتماعی است که توسط مدیرعامل هلدینگ رایزکو دنبال می‌شود. این مسئولیت در قالب جذب و نگهداشت نیروی انسانی نخبه و ایجاد فضا و محیطی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایده‌های خود را پیاده‌سازی کنند دنبال می‌شود که از این طریق اشتغال‌زایی شده و کسب‌وکار ایجاد می‌شود.

او در خصوص اهداف دیگر آمپر برای ورود به این حوزه نیز توضیح داد: «از طرف دیگر ما روی استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری می کنیم که بتوانند یک چالش و نیاز را در کشور رفع کنند. استارتاپ‌ها بین هشت تا 14 ماه توسط منتورها و سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند و اگر موفق باشند، تبدیل به شرکت شده و در کارخانه مستقر می‌شوند.»

طبق توضیحات کرمی، بخشی از سهام استارتاپ‌ها بعد از ایجاد شدن به کارخانه نوآوری آمپر تعلق می‌گیرد که یکی از خطوط درآمدی این کارخانه محسوب می‌شود.

یکی از مأموریت‌های آمپر که توسط هلدینگ تعریف شد این است که 130 فرد دانشگاهی را پس از گذراندن دوره دکتری جذب کنند. کرمی ضمن بیان این موضوع در توضیح بیشتر به خبرنگار راه پرداخت گفت: «علاوه بر این در طول مسیر ممکن است نیرویی را شناسایی کنیم که توانمند است اما در یکی از 25 کارخانه زیرمجموعه هلدینگ رایزکو مستقر شود.»

مدیرعامل آمپر در توضیح مزایایی که پیوستن و رشد استارتاپ‌ها در آمپر برای آنها به همراه دارد نیز گفت: «ما در مجموعه آمپر در ابتدا کمک می‌کنیم فرد تبدیل به تیم شود و در ادامه تیم به یک کسب‌وکار و محصول تبدیل شود و در این مسیر از مزایای منتور و سرمایه‌گذار و مشاوره در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.»

طبق توضیحات او شرکت‌داری یکی از مشکلات استارتاپ‌ها در شرایط حال حاضر اقتصاد کشور است و به همین دلیل استارتاپ‌ها می‌توانند در مجموعه آمپر از مشاوره‌های متخصصان در حوزه شرکت‌داری هم بهره‌مند شوند.

در کنار موضوعات فیزیکی نظیر مکان، امکانات و مواد اولیه، سرمایه و پول در گردش و حمایت‌های منتورینگ هم از مزایای دیگر آمپر برای استارتاپ‌هاست. کرمی در نهایت توضیح داد: «همچنین استارتاپ‌ها می‌توانند از امکانات هلدینگ رایزکو در فراسوی مرزها استفاده کنند و حتی اگر محصول کسب‌وکارها قابلیت صادرات داشته باشد در بعد صادراتی هم به آنها کمک کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.