راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرمحصول سامانه آرامش عملکرد این پلتفرم را تشریح کرد / برگزاری ٢٠٠ انتخابات بر بستر بلاکچین با استقبال دو میلیون شرکت‌کننده

پلتفرم آرامش یکی از سامانه‌های شبکه ققنوس است که برای برگزاری انتخابات مختلف بر بستر بلاکچین طراحی شده است. تا به حال حدود ٢٠٠ انتخابات از سازمان‌های مختلف با بیش از دو میلیون شرکت‌کننده توسط پلتفرم آرامش برگزار شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انتخابات سازمان نظام مهندسی و کاردانی ساختمان در سطح ٢٩ استان کشور با نظارت وزارت راه و شهرسازی،‌ انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سطح ۱۷ استان کشور و… اشاره کرد. به گفته مدیرمحصول سامانه آرامش، ارتقای امنیت با استفاده از فناوری امضای دیجیتال در احراز هویت افراد و همچنین توسعه کسب‌وکار به خارج از کشور از اهداف آینده این محصول است. در ادامه با اشکان ساکی‌پور،‌ مدیرمحصول سامانه آرامش گفت‌وگو کرده‌ایم.

اشکان ساکی‌پور دارای مدرک کارشناسی رشته برق و کارشناسی ارشد رشته MBA است و از اوایل تابستان در سمت مدیرمحصول سامانه آرامش با شبکه ققنوس همکاری می‌کند.

فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های قرن بیست‌ویکم یاد می‌شود در سال‌های اخیر در برگزاری انتخابات هم مورد توجه کشورهای مختلف ازجمله آمریکا، روسیه، ژاپن و… قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌ها و شاید ویژگی اصلی فناوری بلاکچین که آن را در امور خطیری مانند انتخابات قابل استفاده می‌کند امنیت بالا و سطح بالای خدشه‌ناپذیر بودن اطلاعات در این فناوری است. پلتفرم آرامش یکی از محصولات شبکه ققنوس است که در حوزه برگزاری انتخابات مختلف بر بستر بلاکچین سرویس‌دهی می‌کند.

اشکان ساکی‌پور، مدیرمحصول سامانه آرامش در ابتدای گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که چرا برای سامانه آرامش اپلیکیشنی طراحی نشده و بر بستر وب سرویس‌دهی می‌کند توضیح داد: «یکی از اهداف طراحی سرویسی برای رأی‌گیری بر بستر بلاکچین، راحتی کاربران است. در صورت ارائه سرویس بر بستر اپلیکیشن همه کاربران مجبور به نصب یک اپلیکیشن می‌شدند که مشکلات و سختی‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کرد و بنابراین ترجیح دادیم بر بستر وب سرویس‌دهی کنیم تا کاربران تنها با کلیک روی یک لینک بتوانند در انتخابات شرکت کنند.»


برگزاری انتخابات سیاسی بر بستر بلاکچین دور از انتظار نیست


طبق توضیحات ساکی‌پور، شبکه ققنوس تا به حال تجربه برگزاری بیش از 200 انتخابات مختلف را با بیش از دو میلیون شرکت‌کننده داشته است. او با اشاره به اینکه سامانه آرامش از شرکت‌های ذیل افتا مجوز ارزیابی دارد، بر اهمیت پایبندی به قوانین در ققنوس تأکید کرد و توضیح داد: «ما مقید هستیم که قوانین رگولاتور را در مجموعه رعایت کنیم و به همین دلیل سازمان‌های مهمی تا به حال برای برگزاری انتخابات خود به ققنوس اعتماد کرده‌اند.»

ساکی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد برگزاری انتخابات سیاسی با سطوح امنیتی بالا با استفاده از فناوری بلاکچین باشیم، توضیح داد: «با توجه به اینکه تا به حال انتخابات مهمی توسط این سامانه برگزار شده، می‌توان گفت که شاهد روند روبه‌رشد اعتماد به فناوری بلاکچین برای برگزاری انتخابات بوده‌ایم و بنابراین جای امیدواری دارد که در آینده نیز شاهد برگزاری انتخابات سیاسی بر بستر بلاکچین در کشور باشیم.»

او با اشاره به اینکه انتخابات کانون کارشناسان دادگستری که برگزاری آن به ققنوس سپرده شده انتخابات مهمی بود، عنوان کرد: «اعتماد کامل رگولاتوری به این فناوری به مرور افزایش می‌یابد و البته مستلزم این است که بسترهای لازم فراهم شود، اما نظر من این است که در آینده نه‌چندان دور انتخابات سیاسی و مهم نیز توسط دولت به دستان این فناوری سپرده خواهد شد.»


تأثیر استفاده از فناوری بلاکچین در بهبود کیفیت انتخابات


ساکی‌پور با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان تهران در بستر سامانه بلاکچینی آرامش بیان کرد: «به‌تازگی انتخابات نظام مهندسی ساختمان تهران را با بیش از 120 هزار شرکت‌کننده برگزار کردیم.» به گفته مدیرمحصول سامانه آرامش، در این انتخابات تعداد رأی‌دهندگان نسبت به دوره‌های قبل برگزاری به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و حدود شش‌برابر شده بود.

او ادامه داد: «استقبال شرکت‌کنندگان و سازمان‌ها از بلاکچین برای برگزاری انتخابات نشان می‌دهد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی و بر بستر بلاکچین که زمینه‌‌ساز اعتماد طرفین است تا چه اندازه می‌تواند در کیفیت انتخابات مختلف تأثیرگذار باشد.»

شبکه قنوس دارای ٢۴ نود و هشت میزبان است که همگی از بانک‌ها و شرکت‌های معتبر کشور هستند. ساکی‌پور با اشاره به این موارد گفت: «به همین دلیل اعتماد به ققنوس بسیار راحت است و از طرفی فناوری ققنوس یعنی ‌خود بلاکچین نیز به نوعی فناوری اعتماد است.»


اعتماد کاربران به فناوری بلاکچین از چالش‌های مهم است


مدیرمحصول سامانه آرامش در خصوص چالش‌های برگزاری انتخابات بر بستر بلاکچین در ایران به تجربه‌های اولیه این سامانه اشاره کرد و توضیح داد: «ما در همان تجربه‌های اول با افرادی سروکار داشتیم که در سنین بالاتر و در واقع از نسل‌های قبل‌تر بودند و مسلماً تجربه کمتری در کار با کامپیوتر و گوشی داشتند و در ضمن پذیرش آنها نسبت به رأی‌گیری الکترونیکی پایین بود. به همین دلیل سامانه انتخاباتی باید به گونه‌ای تعریف می‌شد که همه افراد از کمترین سن تا بالاترین سنین واجد شرایط بتوانند به‌راحتی در آن شرکت کنند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا کاربرد چنین فناوری پیچیده‌ای در ایران مشکل و چالش خاصی به لحاظ فناوری داشته یا خیر، گفت: «چالش‌های تکنولوژیکی خاصی تا به امروز نداشته‌ایم؛ چراکه روند را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که هر نوعی از انتخابات را برگزار کنیم. برای مثال می‌توانیم انتخابات وزن‌دار برگزار کنیم یا به هر شکل ممکنی آن را متناسب با نیاز نهاد درخواست‌دهنده شخصی‌سازی کنیم.»


امنیت بیشتر و هزینه کمتر


به گفته ساکی‌پور فناوری شبکه بلاکچینی ققنوس کاملاً داخلی و برگرفته از شبکه استلار است. او در توضیح چگونگی انجام امور با استفاده از فناوری بلاکچین یا دفتر کل توزیع‌شده و دلیل امنیت بالای آن از ذکر یک مثال استفاده کرد: «فرض کنید می‌خواهيد حسابرسی انجام دهید. شما تک‌دفتری دارید و حسابرس یکسری امور مالی را وارد دفتر می‌کند. اگر شما در دفتر تغییری ایجاد کنید کسی متوجه آن نمی‌شود؛ چراکه تنها یک نسخه از آن دفتر وجود دارد که در اختیار شماست. اما تصور کنید ١٠ نسخه دیگر از آن دفتر هم وجود داشته باشد و تغییر ایجادشده در آنها هم ثبت شود؛ در این صورت ایجاد هرگونه تغییر دیگر آشکار می‌شود.»

او ادامه داد: «٢۴ نود در شبکه ققنوس وجود دارد که بسیار معتمد و از شرکت‌ها و بانک‌های معتبر کشور هستند. ما هر اتفاقی را روی شبکه بلاکچین ذخیره می‌کنیم و روی همه این ٢۴ نقطه ثبت می‌شود. در رأی‌گیری هم همین اتفاق می‌افتد؛ رأی افراد در ٢۴ نقطه مختلف ذخیره می‌شود و حتی اگر تغییری در یکی از این نقاط ایجاد شود بقیه نودها آن را تأیید نمی‌کنند.»

ساکی‌پور در ادامه تأکید کرد که به خاطر همین روند، هک این سیستم غیرممکن است و نمی‌توان در آن تقلب کرد.

طبق توضیحات او، یکی از مزایای دیگر استفاده از بلاکچین در برگزاری انتخابات، هزینه‌های پایین آن نسبت به برگزاری انتخابات فیزیکی است: «هزینه انتخابات بر بستر بلاکچین نسبت به انتخابات فیزیکی بسیار کمتر است و حتی خود سازمان‌ها و شرکت‌ها هنگام آشنایی با این فناوری از اینکه قرار نیست زیرساخت خاصی را برای انتخابات فراهم کنند بسیار متعجب می‌شوند.»


ارتقای امنیت با استفاده از فناوری امضای دیجیتال


مدیرمحصول سامانه‌ آرامش در خصوص اهداف این سامانه برای آینده نیز توضیح داد: «علاوه بر توسعه کسب‌وکار از منظر تعداد مشتریان و حوزه سرویس‌دهی، به صورت جدی در حال ارتقای امنیت شبکه ققنوس هستیم و بنا داریم در این راستا برای بهبود تدابیر امنیتی از فناوری امضای دیجیتال استفاده کنیم. یکی از اهداف مهم‌مان این است که با اضافه کردن امضای دیجیتال افراد به سامانه آرامش، بتوانیم امنیت سامانه را افزایش دهیم و احراز هویت افراد با امضای دیجیتال صورت گیرد. از طرفی همواره به دنبال این هستیم که گستره مشتریان‌مان را افزایش دهیم و به کشورهای خارجی نیز سرویس‌دهی کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.