راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایلیا وکیلی با اشاره به تجربه ابر آروان در طرح‌های توسعه پایدار توضیح داد / بحران خشکسالی به منابع انسانی رسید

ایلیا وکیلی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره «ابر آروان» یکی از سخنرانان رویداد برند کارفرمایی بود که در چهار بخش درباره توسعه پایدار سرمایه انسانی در کشور صحبت کرد. او در سناریویی گذشته ایران تا به امروز را به تصویر کشید و درباره اینکه چگونه و چرا سرمایه‌های خود را از دست دادیم صحبت کرد.


چاره‌ای از بیچارگی


به روایت وکیلی، تصویر ماهواره‌ای ایران در نگاه اول گستره خاکی پهناوری دارد که در کنار آنها رشته‌کوه‌ها و دریاهای نه‌چندان پرشمارشی به چشم می‌خورد. با نگاهی دقیق‌تر به این تصاویر نقاط سبز از جمله روستای مهر مصر هم وجود دارد. بخشی از این سرسبزی‌ها هدیه طبیعت و بخش دیگر میراث ایرانیان گذشته است.

او ادامه داد: «نیاکان ما به پشتوانه تجارب خود، راهکارهایی برای بقا در فلات ایران یافته بودند. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این راهکارها «کاریز» بود که از یک مادرچاه در دامنه کوه به مجموعه‌ای از روستاها و شهرها در کیلومترها دورتر آب منتقل می‌کرد. این راهکار به حدی کارساز بود که تا سال‌ها ایرانیان به فکر توسعه آن بودند. به‌مرور کشاورزی میان ایرانیان رایج شد.»

 وکیلی گفت: «کشاورزی ایرانی برایند چند هزار سال کشاورزی در اقلیم ایران و سرمایه آن هم آب‌وخاک کشور است. در این برهه انسان‌ها به همان میزان که از آب استفاده می‌کردند، برای این عنصر اهمیت قائل بودند و از آن مراقبت می‌کردند.»

او معتقد است ایران در برهه‌ای از تاریخ در اثر یک شوک تاریخی اقلیم باارزش خود را فراموش کرد و در مسیر رؤیای دیگری شدن می‌رود و به حوزه‌هایی مانند انقلاب سفید و خودکفایی گندم و پدیده‌هایی مثل حفر چاه عمیق و سدسازی قدم می‌گذارد. این اقدامات در کوتاه‌مدت رؤیای الگویی از غرب را سیراب  و سراب صنعتی‌شدن را برای ایرانیان پدیدار کرد، اما در بلندمدت خاک ایران را به سمت خشکسالی برد. این خشکسالی به فرونشست زمین، فرسایش خاک و خشک‌شدن قنات‌های چندصدساله منجر شد و ایرانی بدون سرمایه به جا گذاشت.»

وکیلی تصریح کرد که این شرایط بحرانی، مهاجرت را به اجبار تبدیل کرد: «زمانی که زندگی در یک اقلیم ممکن نیست، مهاجرت تنها راهکاری است که برای ما باقی می‌ماند؛ چاره‌ای در عین بیچارگی.»


خشکسالی سرمایه‌های انسانی


 طبق گفته‌های وکیلی، سرمایه نیاکان ما آب‌وخاک بود و سرمایه‌های امروز ما نیرو‌های انسانی هستند: «استعدادهای ما از زهدان فرهنگ ایرانی زاده شده‌اند، اما ما با اعمال دستگاه حفاری کنکور، چاه‌های عمیقی مانند  دانشگاه شریف حفر کردیم و با به تهران آوردن آنها چشمه‌های زیرزمینی گوشه‌وکنار ایران را از این استعدادها خالی کردیم. ما گیاهان را می‌کاریم و هم‌زمان آب صادر می‌کنیم و با سدهایی که برای آبیاری دستوری شرکت‌های خصولتی می‌زنیم، زمین‌های زیادی را خشک و افراد زیادی را به مهاجرت وادار می‌کنیم.»


از هر دو جوان، یک نفر برنامه مهاجرت دارد


بر اساس گفته‌های وکیلی، به استناد نظرسنجی مؤسسه کیوآنالتیکز در سال ۱۴۰۰ از هر سه ایرانی بالای ۱۸ سال یک نفر برنامه مهاجرت دارد. این ارقام نزدیک به دوبرابر میانگین جهانی و حتی بالاتر از میانگین خاورمیانه است. همچنین از هر دو جوان ایرانی زیر ۳۰ سال یک نفر به مهاجرت تمایل دارد و حالا بررسی کنید که این آمار در دو سال اخیر چه میزان افزایش داشته است.


اقدامات ابر آروان برای توسعه پایدار نیروهای انسانی


وکیلی با بیان اینکه مهاجرت یک مشکل نیست، صراحتاً عنوان کرد که راه‌حلی برای آن در نظر ندارد و از نگاه او، مسئله اصلی‌تر توسعه پایدار سرمایه انسانی است. به گفته نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابر آروان، در این راستا ابر آروان دو سال قبل «کاریز» را در قالب مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته است.

او گفت: «این طرح برای آموزش و توانمندسازی نوجوانان و جوانان کم‌برخوردار و آماده‌سازی‌ آنها برای ورود به بازار کار فناوری اطلاعات طراحی شده است. گستره مخاطبان این طرح از کانون‌های اصلاح و تربیت، کودکان کار و نوجوانان مناطق محروم و حاشیه‌ای بوده و دامنه طرح از حاشیه تهران تا بم، کرمانشاه، میناب، کرمان، همدان، گرگان، زاهدان، قشم و مشهد را در بر می‌گیرد.»

او صراحتاً عنوان کرد که بسیاری از  استعدادهای درخشان به دلیل نداشتن فرصت برابر رشد و یادگیری از حضور مؤثر در اجتماع محروم می‌شوند و به بیان بهتر، جامعه از آنها محروم می‌شود و طرح کاریز دقیقاً در راستای پر کردن همین خلأ تدوین شده است.

 ایلیا وکیلی توضیح داد: «امروز افراد زیادی از طریق این طرح به تیم آروان اضافه شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین رویکردهای آروان در این طرح، باقی نگه‌داشتن این استعدادها در اقلیم‌شان است.»

«آروان‌آکادمی» یکی دیگر از اقدامات ابر آوران در راستای مسئولیت اجتماعی است و طبق گفته‌های وکیلی، این آکادمی سعی می‌کند با آموزش رایگان در حوزه‌های فنی، شرایط ورود به بازار کار را برای همه افراد در هر نقطه‌ای از ایران رفع کند: «محتوای آموزشی آروان‌آکادمی به‌گونه‌ای طراحی شده که یادگیری توسعه ابری، نیازی به حضور فیزیکی نداشته باشد.»

ایلیا وکیلی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابر آوران در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد:‌ «از آنجا‌ که مسئله خشکسالی ایران یک مسئله کوتاه‌مدت نیست، به راه‌حل بلندمدتی که فراتر از نسل ماست نیاز دارد. هر یک از ما می‌توانیم بخشی از این راه‌حل توانمندساز باشیم؛ پس شما را به پیوستن به کاریزها دعوت می‌کنم. راه حل ما فرانسلی است؛ درست مثل کاریزی که از نیاکان ما به ما رسیده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.