راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیح کریمیان مفهوم گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی را بررسی کرد / بستر ایجاد برند کارفرمایی، خلق معناست

مسیح کریمیان، مشاور منابع انسانی در سخنرانی خود مفهوم «گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی» را تشریح کرد و اشاره کرد که Engegment در بخش منابع انسانی در سازمان‌ها وضعیت خوبی ندارد.

او در این رویداد، ارائه خود را با جمله Employee Engagement is dead به معنای «دلبستگی شغلی مرده است» آغاز کرد و گفت:‌ «Engegment یا دلبستگی شغلی می‌تواند منجر به ایجاد برند شود.»

این مشاور منابع انسانی درباره Engegment گفت: « Engementبه دو سطح میکرو و ماکرو تقسیم می‌شود. میکرو یک حال خوب در کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، اما در سطح ماکرو علاقه و دلبستگی بلندمدت فرد به سازمان یا برند وجود دارد. در برند کارفرمایی ما حال خوب برای بلندمدت را مد نظر قرار می‌دهیم و از مفهوم گیمیفیکیشن استفاده می‌کنیم.»


هدف گیمیفیکیشن افزایش دلبستگی شغلی است


کریمیان ادامه داد: «گیمیفیکیشن در دو سطح میکرو و ماکرو می‌تواند روی دلبستگی شغلی مؤثر باشد. در واقع هدف گیمیفیکیشن، افزایش دلبستگی شغلی با مخاطبان است و اگر بتواند در بلندمدت این را رقم بزند، دلبستگی شغلی موفقیت‌آمیز بوده است.»

به گفته او، بازی مجموعه‌ای از انتخابات معنادار است. در واقع اتفاقاتی می‌‌افتد و ما انتخاب‌هایی انجام می‌دهیم که این انتخاب‌ها در انتها معنایی را منتقل می‌کند. انتخاب‌ها همان سطح میکرو است و معنایی که منتقل می‌شود ماکرو است. این اتفاق را گیمیفیکیشن می‌تواند رقم بزند. خیلی وقت‌ها برای انتخاب‌های خود تلاش می‌کنیم اما برای آن معنا، برنامه‌ای نداریم. برای مثال بعد از ایونت‌ها و برنامه‌ها و… چه معنایی باید خلق شود؟ من فکر می‌‌‌کنم بستر ایجاد برند کارفرمایی، خلق معناست.

کریمیان در ادامه گفت:‌ «بازی قوانینی دارد و ما اگر بتوانیم همه این موارد را ایجاد کنیم، هنری که گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی یا حوزه منابع انسانی دارد و می‌تواند تأثیر‌گذار باشد، پیوند نتایج بازی به نتایجی از بیرون از بازی است.»

او با اشاره به کارهایی که گیمیفیکیشن می‌تواند انجام دهد، افزود: «انگیزه و مشارکت کارکنان، هویت و ارزش‌های سازمانی، یادگیری و توسعه و نیز تقویت ارتباطات درون‌سازمانی از مواردی هستند که گیمیفیکیشن می‌تواند انجام دهد. مواردی که پیش‌تر گفته شد تک‌به‌تک اثرگذار و مهم هستند و برای تقویت برند کارفرمایی به دنبال ترکیب آنها هستیم.»

مسیح کریمیان با اشاره به اینکه گیمیفیکیشن در برند کارفرمایی چگونه محقق می‌شود گفت: «در برنامه‌های پاداش و تشویق، سناریوهای چالش‌برانگیز، سیستم پیشرفت (گام‌به‌گام)، ارتباط و تعامل افراد، آموزش مهارت‌ها و همچنین ارائه بازخورد از مکانیسم‌هایی هستند که گیمیفیکیشن می‌تواند آنها را تسهیل کرده و در ادامه برند کارفرمایی را تقویت کند.»

این مشاور منابع انسانی در ادامه با تشریح یک نمونه بین‌المللی به بررسی گیمیفیکیشن در آن برند پرداخت و با اشاره به فعالیت‌هایی که برند پپسی برای تقویت برند کارفرمایی خود داشته، گفت: «چهار اپلیکیشن؛ PepsiCo Ignite، PepsiCo Go، PepsiCo Wellness Program، PepsiCo Leadership Academy در ساخت برند کارفرمایی پپسی بسیار مؤثر هستند. در PepsiCo Go چالش‌ها و مسابقاتی درون سازمان تعریف می‌شود که افراد در زمان‌های مختلف در این چالش‌ها شرکت می‌کنند و امتیازاتی را به دست می‌آورند و بعد وصل می‌شوند به PepsiCo Ignite که آموزش مهارت‌های توسعه فردی به افراد است. در ادامه به افراد در PepsiCo Leadership Academy مهارت‌های مدیریتی و رهبری آموزش داده می‌شود. افراد با شرکت در این چالش‌ها مهارت‌هایی را در مسیر توسعه شغلی و فردی خود به دست می‌آورند.»


پیاده‌سازی on boarding در همکاران‌سیستم


مسیح کریمیان اظهار داشت: «در همکاران‌سیستم ما مسیر on boarding را پیاده‌سازی کردیم. برندی طراحی شده به نام ding که مسیر شش‌ماهه on boarding در همکاران‌سیستم است. ding up مسیر سه‌ماهه اول مجموعه برای آموزش و منتورینگ است. Ding day رویداد خوش‌آمدگویی است و ding path مسیر ماه چهارم تا ششم است که ترکیبی از آموزش و مشارکت کارکنان است و در پایان ماه ششم ding launch را داریم که رویدادی است از آنچه به دست آمده و افراد مروری بر آموزش‌ها و تجربیات خود خواهند داشت. این مسیر شش‌ماهه ترکیبی از سیستم امتیازدهی، کارگاه‌ها، بازی‌ها، گفت‌و‌گوها و ملاقات‌هاست که در نهایت به مرحله نهایی در on boarding ختم شده است.»

به گفته او، این مسیر شش‌ماهه چند وقتی است که در همکاران‌سیستم آغاز شده و با کمک‌ تیم‌های مختلف چندین سری از آن در حال اجراست.

این مشاور منابع انسانی در انتها سه فیدبک از افرادی که در این مسیر شرکت کرده‌اند قرائت کرد و یادآور شد که یک تغییر می‌تواند تا حد زیادی روی برند کارفرمایی مؤثر واقع شود. او در پایان ارائه خود را به «مهدی اعتماد سعید» که تسهیل‌کننده بازی است تقدیم کرد.

ویدئو کامل سخنرانی مسیح کریمیان، مشاور منابع انسانی در رویداد برندکافرمایی را از این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.