راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون تیم مرکزی منابع انسانی اسنپ عنوان کرد / رضایت، تعلق و تجربه؛ سه موضوعی که در کسب‌و‌کارها باید به آنها پرداخته شود

معاون منابع انسانی تیم مرکزی گروه اسنپ، در سخنرانی خود را در رویداد برند کارفرمایی با این سؤال آغاز کرد که تفاوت رضایت، تعلق و تجربه در چیست؟

بهنام نجاری گفت: «در منابع انسانی سال‌ها به‌دنبال رضایت کارکنان بوده‌ایم، یعنی سعی می‌کردیم فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم که افراد از کار و محل کارشان رضایت داشته باشند، اما به‌مرور که جلوتر رفتیم، متوجه شدیم این موضوع موجب ایجاد فرهنگ توقع می‌شود. در این فرهنگ افراد فکر می‌کنند که هر چیزی که در سازمان وجود دارد باید برای آنها هم باشد، حتی اگر به آن نیازی هم نداشته باشند.»

او با اشاره به تجربه خود در گذشته بیان کرد:‌ «در جلسه پرسش و پاسخ در شرکتی بودم، یکی از مدیران به من گفت چرا به بنده پارکینگ اختصاص داده نشده است؟ این سؤال برای من بسیار عجیب بود، به‌دلیل اینکه در آن شرکت آن‌قدر پارکینگ داشتیم که برای تمامی مدیران و کارشناسان کافی بود. پس از او پرسیدم که آیا ماشین داری؟ و او پاسخ داد خیر.»


رضایت نباید تنها هدف سازمان باشد


او ادامه داد: «این همان فرهنگ توقع است، یعنی اگر تنها هدف‌مان ایجاد رضایت در سازمان باشد، موجب ایجاد توقع می‌شویم و آدم‌ها به‌دنبال این هستند که هرچه در سازمان هست، برای آنها هم اتفاق بیفتد؛ حتی اگر به آن نیازی نداشته باشند. فرهنگ توقع از اینجا نشئت می‌گیرد. ما نمی‌گوییم رضایت بد است، اما نباید هدف سازمان باشد و برنامه‌ریزی سازمان فقط برای جلب رضایت باشد.»

او با اشاره به موضوع تعلق گفت: «تعلق زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به کار و سازمان‌شان اعتقاد قلبی داشته و به اهداف سازمان نیز متعهد باشند.»

معاون منابع انسانی تیم مرکزی گروه اسنپ ادامه داد: «از فضای رضایت گذر کنیم و وارد فضای تعلق شویم. در رضایت افراد می‌گویند که اینجا برای من چه آورده‌ای دارد، اما در تعلق افراد می‌گویند که اینجا برای ما چه چیزی دارد؟ یعنی من به‌عنوان کارمند برای شرکتم چه کاری انجام می‌دهم و شرکتم به‌عنوان محل کارم برای من چه ارزشی ایجاد می‌کند؟ این ارتباط دوطرفه است و تعلق باعث ایجاد یک ارتباط دوطرفه می‌شود.»

نجاری با اشاره به موضوع تجربه افزود: «بعد از آن وارد فضای تجربه می‌شویم، یعنی محل کار را برای کارمندان چگونه طراحی کنیم تا افراد تجربه خوبی داشته باشند که این تجربه حتی می‌تواند در زمان ورود به سازمان، قبل از ورود به سازمان یا حین فعالیت در سازمان اتفاق بیفتد. برای رخ‌دادن این تجربه به تعلق خاطر نیاز است.»


چابکی در فضای منابع انسانی


او ادامه داد: «تعلق خاطر پیش‌نیاز است، اما همه‌چیز نیست. اکسپرینس به معنای محور قرار دادن افراد برای فعالیت‌هاست. ما باید فعالیت‌ها را به گونه‌ای طراحی ‌کنیم که نیاز را برطرف کنند. برای ایجاد این موضوع ما در فضای منابع انسانی وارد یک فضای جدید شدیم به نام Agile یا چابک.»

نجاری ادامه داد: « Agile را خیلی قبل‌تر کسانی که در فضای توسعه محصولات آی‌تی کار می‌کردند، معرفی کردند؛ اما امروز ما در منابع انسانی از آن استفاده می‌کنیم. در منابع انسانی ما فرایند‌هایی داریم که این فرایندها به‌راحتی قابلیت ارزش‌‌گذاری ندارند؛ چراکه چرخه‌های طولانی دارند. نتیجه این چرخه‌ها سریع مشخص نمی‌شوند و آنی اتفاق نمی‌‌افتند؛ به همین دلیل ارزش‌گذاری این فرایندها سخت است.  این یکی از ویژگی‌های کار چابک است.»

او افزود: «چیزی که Agile  در فضای فناوری به ما می‌آموزد، این است که فرایند‌ها را کوچک‌تر کنیم؛ یعنی وقتی می‌خواهیم محصول یا سرویسی در حوزه منابع انسانی ایجاد کنیم، باید این سرویس‌ها و گام‌ها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنیم؛ به این دلیل که هر کدام از این گام‌ها مستقلاً می‌توانند ارزش ایجاد کنند و هر کدام قابل اندازه‌‌گیری هستند.» به گفته نجاری با اجرایی‌شدن Agile  امکان اولویت‌بندی فراهم است و ریسک پایین می‌آید.

او در پایان با ارائه مثالی اجرای فرایند‌های چابک در یک شرکت فناوری‌محور را توضیح داد و یادآور شد که با این روش ریسک را کاهش می‌دهیم و سرویس‌هایی ایجاد می‌کنیم که کاملاً برای افراد ساخته شده‌اند. این همان چیزی است که تجربه نهایی را در سازمان خلق می‌کند.

ویدئو کامل سخنرانی بهنام نجاری، معاون منابع انسانی تیم مرکزی گروه اسنپ در رویداد برندکافرمایی را از این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.