راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیسیون لندتک و شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران / زمینه‌سازی ایجاد اعتبارسنجی صنفی و بازدارندگی تبادل دیتاها

کمیسیون لندتک نظام صنفی رایانه‌ای و  شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این مراسم که امروز، هفتم شهریورماه برگزار شد، محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک مفاد تفاهم‌نامه همکاری و دغدغه‌های شرکت‌های لندتکی را تصریح کرد و خواستار مدل‌سازی اختصاصی برای اعتبارسنجی کاربران لندتک‌ها شد. او همچنین بر این موضوع تأکید داشت که دیتاها به نحوی بازدارنده اعمال شوند.

طبق گفته‌های او، قرار است این تفاهم‌نامه زمینه‌ساز استفاده کسب‌وکارهای عضو کمیسیون لندتک از سرویس‌های شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران باشد و از سمتی دیگر فرایندها و قالب‌های ارائه انواع اطلاعات، زیرساخت‌های اختصاصی برای ارتقای سطح کیفیت ارتباطات فنی را بهبود ببخشد.

از نگاه آزادانی،‌ یکی از اصلی‌ترین خروجی‌های این تفاهم‌نامه اعتبارسنجی صنفی است: «چهارچوب اعتبارسنجی برای تمام صنایع یکسان است و فرایند ثابتی دارد. این امر به این معنی است که پارامترهای منطبق با هر صنعت در نظر گرفته نمی‌شود و اطلاعات هم ممکن است به‌روز نباشد. این فرایند یکی از اصل‌ترین دغدغه‌های لندتک‌هاست و مدل‌ اعتبارسنجی کنونی تمام ابعاد این دغدغه را پوشش نمی‌دهد. برای همین یکی از درخواست‌های رئیس کمیسیون لندتک در این جلسه به این موضوع معطوف بود.


شرکت‌های اعتبارسنجی درون‌حوزه‌ای تأسیس شود


آزادانی توضیح داد که یکی از اصلی‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه این است که شرکت‌های لندتکی بتوانند به‌صورت صنفی با شرکت رتبه‌بندی ایران تعامل داشته باشند و شرایط به نحوی نباشد که هر لندتک برای اعلام دریافت سرویس اعم از اعتبارسنجی صنفی به شرکت رتبه‌بندی اعتباری مراجعه کند. به گفته آزادانی، به‌واسطه این تفاهم‌نامه قرار است چهارچوبی یکسان و منسجم در این راستا شکل بگیرد.

رضا قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران نیز در واکنش به این دغدغه اعلام کرد که اعتبارسنجی صنفی یکی از  برنامه‌هایی است که این شرکت به‌طور جدی دنبال می‌کند: «در حال حاضر همه بانک‌ها مدل اعتبارسنجی داخلی دارند و برخی از آنها این ساختار را به شرکت اعتباری ایران سپرده‌اند. مشابه این مدل را می‌توانیم برای بی‌ان‌پی‌ال‌ها ایجاد کنیم.»

او با تأکید برای اینکه شرکت هرگز خواستار انحصار در این زمینه نبوده، راهکاری دیگر هم ارائه داد. به گفته او، حتی می‌توان برای حوزه‌های گوناگون از جمله بی‌ان‌پی‌ال یک شرکت مجزای اعتبارسنجی ایجاد کرد که با شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران تعامل داشته باشد.


الزام بازدارندگی برای کاربر


یکی دیگر از مفاد این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های مشترک فنی، حقوقی و کسب‌وکاری طرفین جهت تسهیل تصمیم‌سازی برای ذی‌نفعان حوزه لندتک و تنظیم و ارائه پیشنهادهای مشترک به نهادهای تنظیم‌گر بود. بنابر گفته‌های آزادانی، ‌یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی که انتظار داریم در نتیجه تفاهم‌نامه بیفتد، ایجاد بازدارندگی برای کاربر است: «در حال حاضر لندتک‌ها اطلاعات را ارائه می‌دهند، اما سرانجام و مقصد و آثاری مشخص نیست. این‌که دیتا و بدحسابی فرد کجا تأثیر دارد. او همچنین در ادامه جلسه عنوان کرد که انتقال مبتنی بر سرویس باشد نه فایل.

قاسم‌پور در همین راستا توضیح داد که برای افزایش سرعت، زیرساخت‌هایمان را توسعه داده‌ایم. تجربه موفق آن را در شبکه بانکی نیز داشتیم، در همین مسیر سامانه‌ای را تعریف کرده‌ایم که دیتاها پیش از ورود به سامانه رتبه‌سنجی در سامانه‌ای مجزا پایش شوند. او عنوان کرد که مفهوم اعتبارسنجی یکی از اصلی‌ترین مفاهیمی است که می‌تواند به صنف خرده‌فروشی و تسهیلات خرد کمک شایانی کند.


رتبه‌بندی اعتباری ایران، نهاد بی‌‎طرف لیست سیاه


آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک در پاسخ به سؤال خبرنگار «راه پرداخت» درباره سرانجام لیست سیاه لندتک‌های عضو کمیسیون لندتک، تصریح کرد که در حال حاضر چنین فهرستی وجود ندارد. برخی از شرکت‌ها به‌صورت دوجانبه با یکدیگر همکاری دارند اما انسجامی در این‌باره وجود ندارد: «موضوع مطرح شده و چهارچوبش هم تدوین شده بود. اتفاقاً یکی از مفاد تفاهم‌نامه کمیسیون لندتک با شرکت اعتباری ایران می‌تواند در همین‌باره باشد. شرکت رتبه‌سنجی ایران به‌عنوان نهاد بی‌طرف سرویسی برای لندتک‌ها ایجاد کند.»

 بنابر گفته‌های او، پیش از این قرار بود فینوتک نقش نهاد بی‌طرف را برعهده داشته باشد، اما با تغییرات مدیریتی این مجموعه، طرح با وقفه مواجه شد.


آینده تسهیلات خرد سمت لندتک است نه بانک


در ادامه جلسه رضا قاسم‌پور، مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری ایران، با نگاهی به سیاست‌های این مرکز بیان کرد که رتبه‌بندی اعتباری ایران فقط یک شرکت اعتباری رتبه‌سنجی نیست. این شرکت در واقع بر پایه داده‌محوری و تحلیل‌ آن فعالیت می‌کند و تا به امروز توانسته داده‌های چک، تحولات ارزی، تسهیلات، ناجا و قوه قضائیه را در بانک اطلاعاتی خود گردآوری کند. بنابر گفته‌های او، اطلاعات بیمه‌ای، رفاه ایرانیان، سقف اعتباری چک، بازار خودرو و مسکن به این اطلاعات اضافه خواهد شد.

قاسم‌پور هدف از این توسعه را شفافیت مالی در تمام حوزه‌ها عنوان کرد و توضیح داد: «رتبه‌بندی اعتباری ایران که قرار است از این پس با نام شرکت ملی فعالیتش را ادامه دهد، می‌خواهد ضلع سوم تعاملات و‌ نهاد اعتماد و اعتبار باشد و  اعتماد عناصر اقتصادی از جمله مردم، کسب‌وکارها، بانک‌ها و… را ترمیم کند.»

او با تأکید بر اینکه هدف اصلی شرکت، ایجاد رفتارسازی و فرهنگ‌سازی است توضیح داد: «رسالت شرکت مدیریت اطلاع‌رسانی و برندسازی برای اعتبارسنجی است و نرخ کارمزد ما با ۱۰ سال قبل تفاوتی ندارد. مردم باید از جرائم رانندگی خود هم آگاه باشند و بدانند که همین جرائم کوچک چه تأثیری بر سایر بخش‌های زندگی آنها خواهد داشت.»

قاسم‌پور در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره تفاهم‌نامه همکاری کمیسیون لندتک نظام صنفی رایانه‌ای و  شرکت ملی رتبه‌بندی اعتباری بیان کرد: «با توجه به ظرفیت‌های موجود از اولین روز حضورم در این شرکت به فکر کمک به لندتک‌ها بودم. با اینکه از فضای بانکی آمده‌ام، معتقدم تسهیلات خرد از فضای بانکی خارج شده و‌ آینده اعتبارات خرد در دست لندتک‌هاست. این موضوع تا حدی جدی است که برخی بانک‌ها برای تأمین مالی تسهیلات به لندتک‌ها به ما اعلام آمادگی کرده‌اند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.