راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دسترسی به خدمات درمانی قسطی در دوران تورم 50درصدی حوزه سلامت / کدام لندتک‌ها تسهیلات درمانی ارائه می‌دهند؟

طبق قانون اساسی کشور، بی‌عدالتی در دسترسی به خدمات سلامت و درمان، مصداق نادیده‌ گرفته شدن حقوق شهروندی است. در غیاب این عدالت و کاهش قدرت خرید افراد و سختی دسترسی به خدمات و محصولات درمانی، شاهد شکل‌گیری خدمات قسطی این حوزه توسط لندتک‌ها هستیم، در این گزارش به خدمات و شرایط دریافت اعتبار برای پوشش این هزینه‌ها پرداخته‌ایم. البته تعداد شبکه پذیرندگان حوزه سلامت در لندتک‌ها محدود و لازم است این شرکت‌ها طیف خدمات درمان و سلامت خود را گسترش دهند.

بی‌عدالتی در دسترسی به سلامت و درمان، یک تخلف اخلاقی- اجتماعی و نادیده‌ گرفتن آن یک ظلم اجتماعی است. براساس اصل 43 قانون اساسی کشور، دسترسی به سلامت و درمان رایگان، همگانی و عمومی جزو حقوق شهروندی هر ایرانی است، اما طی دهه‌های اخیر با گران‌ شدن خدمات سلامت و تجاری شدن بخش درمان، دسترسی به این خدمات روز‌به‌روز برای افراد سخت‌تر و در مواردی غیرممکن شده است.

امروز تورم سالانه بهداشت و درمان در ایران به 50.1 درصد رسیده و سهم دهک‌های جامعه از تورم ماهانه شاخص قیمت در این بخش 0.15 درصد برآورد شده است.

گرچه مسئله فقر و در مقابل، کاهش درآمد مردم و نرخ تورم موضوعی نیست که اثباتش نیازمند آمار و مستندات باشد، اما آخرین آمار مرکز آمار کشور از وضعیت تورم در کشور، نشان می‌دهد که قیمت‌های بخش بهداشت و درمان در ایران فقط در مدت یک ماه 1.5 درصد افزایش داشته و تورم نقطه‌به‌نقطه این بخش نسبت به تابستان سال گذشته به عدد 46.3 رسیده است.

آمارهای میدانی و نگاهی به اطلاعیه‌ها و تلاش خیریه‌های وابسته و غیروابسته گواه تأثیر تورم بر دسترسی نامساوی افراد جامعه به خدمات درمان است؛ اثباتی بر اینکه افراد از پس تأمین هزینه‌های درمان خود برنمی‌آیند و به دلیل شرایط اقتصادی، گاه توان پرداخت خرید دارو یا مراجعه به پزشک را هم ندارند.

نقل‌ قول معروفی از محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل در سال 2006 هست که می‌گوید علت فقر فقرا سیستمی است که ما در اطراف آنها ایجاد کرده‌ایم. او که بنیان‌گذار جنبش اعتبار خرد بود، معتقد بود کسب‌وکارهای وام‌دهی اجتماعی مانند پزشکی می‌تواند جهان را به‌ جای بهتر تبدیل کند. 17 سال از آن دوره گذشته و خلاء آن روزهای بنگلادش که به ایجاد مفهوم وام‌دهی منجر شد به جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

به همین موازات نیاز به اعتبار خرد و حضور لندتک‌ها در جامعه تورمی ایران شدت گرفت و امروز حدود 20 شرکت لندتکی و تقریباً پنج شرکت وام‌دهی نوآورانه، با درک این دغدغه و خلأ سعی کردند مراکز درمانی و داروخانه‌ها و به‌ طور کلی حوزه بهداشت و سلامت را در شبکه پذیرندگان خود جای دهند. آنها بدون وثیقه و گاه با وثیقه‌های سبک به افراد وام می‌دهند.

باجت، کیپا، بالون، دیجی‌پی، قسطا، تالی، دارا، تارا، ایزی‌پی، اسنپ، ازکی‌وام، سرویس سلامت حال و داپ‌اپ از شرکت‌های ارائه‌دهنده تسهیلات به دهک‌های متفاوت جامعه بدون قوانین سختگیرانه و مبتنی بر اعتبارسنجی هستند و نیازهای مردم در زمینه دندانپزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، چشم‌پزشکی، شنوایی‌سنجی، طب سنتی، پزشک عمومی، خدمات آزمایشگاه، مرکز درمان پوست و مو، داروخانه و… را پوشش می‌دهند.

در ادامه به بررسی خدمات و میزان اعتباری که هر لندتک به کاربران خود تخصیص می‌دهد پرداخته‌ایم و نگاهی به کسب‌وکارهای وام دهی خرد بخش خصوصی، بدون محدودیت در محل مصرف داشته‌ایم.

نام شرکتنوع خدمتسقف اعتبارمدت زمان باز پرداخت
داپ‌اپ دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، بینایی، شنوایی‌سنجی، طب‌ سنتی، پزشک عمومی، خدمات آزمایشگاه، مرکز درمان پوست و مو، داروخانه50 و 100 میلیون تومان4 الی 24 ماه
حال دندان‌پزشی، جوانسازی و زیبایی، جراحی صورت و بدن، چشم‌پزشکی، فیزیوتراپی، ارتوپد، شنوایی‌سنجی، مشاوره پزشکی50 میلیون‌ تومان6 الی 12
ماه
ازکی‌وامسرویس‌های شرکت حال، داروخانه، تجهیزات و لوازم پزشکی، هومکا (ارائه‌دهنده خدمات پزشکی در منزل)75 میلیون‌ تومان6 الی 18 ماه
اسنپداروخانه، خدمات پزشکی
پوست و زیبایی، تجهیزات پزشکی
20 میلیون‌ تومان4 ماه
ایزی‌پی
دندانپزشکی، زیبایی و پوست، تغذیه86 میلیون‌ تومان6 الی 18 ماه
تارا دندان‌پزشکی و لوازم و تجهیزات پزشکی5 میلیون تومان5 ماه
داراپزشک عمومی، فزیوتراپی، آزمایشگاه20 میلیون‌ تومان30 الی سه ماه
تالی دندان‌پزشکی، آزمایشگاه، داروخانه، داروگیاهی، پوست و مو200 میلیون تومان۵ ماه
قسطا جراحی بینی، دندان‌پزشکی20 میلیون‌ تومان۱۲ ماه
دیجی‌پیمحصولات آرایشی و بهداشتی و داروخانه‌ای از بستر دیجی‌کالا
خدمات دندان‌پزشکی بر بستر BNPL
30 میلیون‌ تومان1 الی 12 ماه
بالوندندان‌پزشکی50 میلیون تومان12 الی 24
ماه
کیپا دندان‌پزشکی، اپتومتری، چشم پزشکی، درمانگاه، فیزیوتراپی
مشاوره و روانشناس، کلینیک زیبایی
100 میلیون تومان6 ماه
باجتشبکه پذیرندگان ازکی‌وام و تارا10 میلیون تومان1 ماه

در این گزارش شرکت‌هایی که به صورت مشخص، سرویس سلامت و درمان را در شبکه پذیرندگان خود جای داده‌اند، معرفی کردیم اما برخی لندتک‌ها و نئوبانک‌ها که تعدادشان کم نیست هم به صورت غیر مستقیم و آنلاین و با شرایطی آسان‌ فرصت تامین هزینه‌های درمانی،‌ خرید دارو و تجهیزات پزشکی را با اعطای اعتبار فراهم می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.