راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سیمرغ تجارت در هجدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / چند پیشنهاد برای توسعه بانکداری باز در ایران

مدیرعامل سیمرغ تجارت ضمن برشمردن چالش‌های بانکداری باز در ایران، چند توصیه برای تحقق بانکداری باز همچون متنوع‌کردن مدل‌های درآمدزایی، به‌روزرسانی محصولات و سرویس‌های متناسب با بازخورد مشتری، گسترش اکوسیستم، دقت در طراحی سرویس‌ها و توجه به نیازمندی‌های بازیگران اکوسیستم مطرح کرد.

به گزارش «راه پرداخت»، مهدی اسماعیلی در سخنرانی خود در هجدهمین رویداد فیناپ با عنوان لژیونرهای ارزش‌آفرین اظهار کرد: «از نگاه من ای‌پی‌آی‌ها ارتباط‌دهنده سیستم‌ها هستند و سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که لژیونرهای دیجیتال چه کسانی هستند؟»

او در ادامه قابلیت‌های کلیدی هر سازمان برای تحول دیجیتال را بیان کرد و در این زمینه گفت: «یکی از محورهای مهم تحول دیجیتال این است که از طریق پلتفرم یا با ایجاد بستری، بیزینس خود را به خارج از سازمان صادر کنیم و دیگران در بیزینس ما مشارکت کنند. چهار بستر و نقطه برای مشارکت در یک کسب‌وکار به‌خصوص کسب‌وکار بانک‌ها وجود دارد که شامل Open banking، Pelatform banking ،Market place banking و Banking as a service است.»

مدیرعامل سیمرغ تجارت ادامه داد: «bank as a service در ایران بیشتر استفاده می‌شود که در این مدل، بانک سرویس‌های خود را اجاره می‌دهد تا سایر بازیگران در بسترهای خودشان این سرویس‌ها را پیاده کنند. Bank as a service به ایجاد نئوبانک در خارج از بستر بانک‌ها کمک می‌کند. بانکداری باز شبیه bank as a service است؛ اما بانکداری باز هدف متفاوتی دارد و بحث اصلی در بانکداری باز مبتنی بر دیتا است.»

اسماعیلی در ادامه گفت: «در بانکداری باز دعوایی وجود دارد مبنی بر اینکه دیتای موجود در بانک متعلق به بانک یا مشتری است. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که دیتا برای مشتری است و بانک موظف است که دیتا را در اختیار هر کسی که مشتری می‌خواهد قرار بدهد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معرفی platform banking پرداخت و در این زمینه بیان کرد: «تا اینجا بانک سرویس‌ها را در اختیار سازمان‌های بیرون از بانک قرار می‌داد؛ اما در ادامه، نئوبانک‌ها یا پلتفرم‌هایی خارج از بانک‌ عامل ایجاد شدند که قابلیت بانک‌ها را دارند و بانک‌ها احساس کردند که در حال عقب ماندن در جذب مشتری هستند.»

مدیرعامل سیمرغ تجارت پلتفرم زیرساختی برای پیاده‌سازی سرویس‌ها تعریف کرد و گفت: «در platform banking گفته می‌شود که بیزینس خود را در یک پلتفرم پیاده کنید و رفتار مشتری کنترل و نظارت می‌شود؛ اما دخالتی در کسب‌وکار شما صورت نمی‌گیرد. درباره Market place banking نیز باید گفت همان‌طور که market placeها تجارت را تغییر دادند، Market place banking نیز از اساس فاینانس را تغییر می‌دهند.»


او در ادامه ویژگی‌های Market place banking را برشمرد و گفت: «ویژگی اول این است که همه سرویس‌ها را در اختیار همه قرار نمی‌دهد و با کنترل خودش سرویس می‌دهد. همچنین، به‌دقت شریک خود را انتخاب می‌کند.»

اسماعیلی با بیان اینکه پلتفرم‌های دیجیتال سیستم‌ها هستند که ارتباط با سایر بازیگران اکوسیستم را برقرار می‌کنند، گفت: «مهم‌ترین اصل برای پیاده‌سازی API در سازمان‌ها این است که به‌عنوان محصول شناخته شود و ذی‌نفعان این محصول، شناسایی شوند و هر یک از آنها چه نقشی برای API ایفا می‌کنند نیز باید مشخص شود.»

طبق گفته مدیرعامل سیمرغ تجارت نیاز بیزینس مسیر حرکت فناوری را تغییر می‌دهد. او در ادامه اقتصاد ای‌پی‌آی را این‌گونه تعریف می‌کند که مجموعه‌ای از مدل‌های تجاری و شیوه‌های طراحی‌شده برای تغییر در یک سازمان سنتی به پلتفرمی است.»


حجم 1200میلیاردی مبادلات بانکداری باز در ایران


او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معرفی مدل‌های درآمدزایی در بانکداری باز می‌پردازد و گفت: «بیشترین مدل درآمدزایی در بانکداری باز مدل مشارکت است که در ایران به این مدل اصلاً توجه نشده است.»

مدیرعامل سیمرغ تجارت حجم مبادلات بانکداری باز در دنیا و ایران را به ترتیب ۶۰۰ هزار میلیارد تومان و 1200 میلیارد تومان اعلام کرد و در ادامه چالش‌های بانکداری باز در ایران را در نبود قوانین، نبود مدل‌های متنوع درآمدزایی و شفاف نبودن روند اهلیت‌سنجی برشمرد.

او عدم استفاده مناسب از داده و زیرساخت‌های فنی و عدم چابکی در شخصی‌سازی ای‌پی‌آی را از دیگر چالش‌های بانکداری باز دانست و گفت: «برای توسعه بانکداری باز چند توصیه دارم. یکی اینکه اکوسیستم بانکداری باز باید بزرگ شود تا ذی‌نفعان هم تحت‌تأثیر آن رشد کنند. همچنین، باید لژیونر خوبی برای بانکداری باز تربیت و در طراحی سرویس‌ها دقت کنیم. علاوه بر این، باید به نیازمندی سایر افراد در اکوسیستم توجه کنیم و به‌روزرسانی محصولات و سرویس‌ها طبق بازخورد مشتری را مدنظر قرار دهیم. متنوع‌کردن مدل‌های درآمدزایی در بانکداری باز نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.