راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در حوزه فناوری اطلاعات عقب نیستیم، مشکل فرهنگ استفاده است

محمد متشرعی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران/ هدف سازمان نظام صنفی از ثبت روز فناوری اطلاعات در تقویم رسمی کشور، برجسته‌سازی اهمیت این حوزه در زندگی جاری مردم است. امروز دیگر فناوری اطلاعات مانند اقلام اساسی زندگی، نیازی است که نمی‌توانیم منکر آن شویم، چراکه بخش‌های مختلف جامعه هر کدام به نحوی روزانه با این حوزه سروکار دارند.  

به همین دلیل لازم است در زمینه نقش و اهمیت فناوری اطلاعات در زندگی مردم و همچنین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور، آگاهی‌بخشی صورت گیرد. باید نگاهی که فناوری اطلاعات را یک بحث لوکس و غیرضروری می‌داند، متحول و این موضوع به حاکمیت، دولت و بدنه آن منتقل شود که این حوزه نیازمند نگاهی جدی است. از سویی دیگر، اینکه فناوری اطلاعات یک متولی با بیش از ۲۶ هزار عضو در کل کشور دارد که ثروت‌ساز و ارزش‌آفرین هستند نیز از دیگر نکاتی است که باید اطلاع‌رسانی شود. اعضای صنف حوزه فناوری اطلاعات برای حفظ زیرساخت‌های مرتبط، تأمین تجهیزات، تولید نرم‌افزار و… تلاش می‌کنند و بخش مهمی از اقتصاد ما را شکل می‌دهند که باید کار و تلاش آنها، آن‌طور که شایسته است، نمود پیدا کند و به این بخش بها داده شود. این نکته از آنجا حائز اهمیت است که دنیا در آینده بیش از پیش بر محور فناوری اطلاعات خواهد چرخید و ما هر میزان به این بخش بهای بیشتری دهیم، در آینده حرف‌های بیشتری در سطح جهان برای گفتن خواهیم داشت.

تأثیر توسعه فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف ازجمله افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی و به طور کلی سیستم‌ها غیر قابل انکار است و در آینده یکی از مؤلفه‌های قدرتمند بودن کشورهای جهان، پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات آنها خواهد بود.

ما در کشورمان علاوه بر تحریم‌های خارجی با تحریم‌های داخلی نیز درگیر هستیم. این تحریم‌های داخلی بیشتر ناشی از عدم نگاه درست به این حوزه و جدی نگرفتن آن است که نتیجه آن ایجاد دست‌اندازها و موانع مختلفی است که فعالان این حوزه هر روز با آن مواجه هستند. با تمام این احوال، در کشور ما فناوری اطلاعات از بسیاری از کشورهای دیگر جهان پیشرفته‌تر است. ما زیرساخت‌های خوبی در این زمینه داریم و در برخی حوزه‌ها توانسته‌ایم کارهایی انجام دهیم که به اذعان بسیاری از دوستان، برخی از کشورهای اروپایی نیز در این حوزه‌ها از ما عقب‌تر هستند.

در واقع ما در حوزه فناوری اطلاعات عقب نیستیم بلکه در زمینه فرهنگ استفاده، بسترسازی و توسعه‌ آن در حوزه دولت و جامعه مسئله داریم. به همین دلیل لازم است در راستای فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه جامعه به فناوری اطلاعات و حوزه‌های مرتبط با آن، تلاش کنیم و برای این کار صدای واحدی از فعالان این صنعت به گوش حاکمیت، دولت و مردم برسانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.