راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت کمیت و کیفیت رویداد الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک را بررسی کرد / الکامپ ۲۶ در آیینه آمار

سه روز از برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ می‌گذرد، نمایشگاهی که به عنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور شناخته می‌شود. این نمایشگاه در دوره قبل که ۴ سال از آن می‌گذرد، بیشتر با حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های سخت‌افزاری شناخته می‌شد اما این دوره شکل و شمایل خاص خودش را داشت. تجربه اولی‌ها چه کسانی بودند؟ استقبال کدام رسته از کسب‌و‌کارها در الکامپ بیشتر بود؟ تعداد بازدید‌کنندگان از نمایشگاه چقدر بود؟ استیج‌های این نمایشگاه در چه حوزه‌هایی برگزار شده؟ تفاوت الکامپ ۲۶ با سال‌های گذشته چه بود؟ در این گزارش با استناد به تحلیل داده و نظرات فعالان اکوسیستم سعی کردیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم و مروری داشته باشیم بر آنچه در الکامپ ۲۶ شاهد بودیم.

نمایشگاه الکامپ حدود ۴ سالی بود که برگزاری آن به بهانه‌های مختلف به وقفه می‌افتاد و پس از تحمیل تمام ناملایماتی که طی یکسال اخیر به کسب‌و‌کارهای این حوزه وارد شد، رفتن به الکامپ و برگزاری آن در روزهای داغ تابستان اتفاق و به دنبال آن دستاورد مهمی برای اکوسیستم بود. به گفته صادق فرامزی، رئیس کمیته اجرایی الکامپ بیست‌وششم، قائم مقام نصر کشور و نایب‌رئیس نصر تهران این نمایشگاه توانست پیام خود را به مخاطبان و همچنین حاکمیت برساند. او همچنین نامه اخیر ریاست‌جمهوری درباره بازنگری در شرایط اینترنت را مرتبط با این رویداد دانست.

حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز معتقد است با وجود اینکه زمان برگزاری الکامپ برای سازمان نصر مطلوب نبود اما درمجموع بازخوردهای خوبی دریافت شد و این رویداد فرصتی شد برای رفع موانع خودساخته.

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران نیز حداقل نتیجه الکامپ بیست‌وششم بعد از ۴ سال را صدور دستور رسیدگی به وضعیت اینترنت عنوان کرد.


تنوع محتوایی الکامپ در ۳۳ موضوع


الکامپ امسال با ساختاری جدید برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه بخش‌های استیج و استودیو به محتوای الکامپ اضافه شدند. در برنامه استیج با برگزاری پنل‌های تخصصی و سخنرانی‌های ارائه محور تحولات، روندها و چالش‌های اکوسیستم نوآوری ایران بررسی شد.

طبق بررسی‌های راه پرداخت ۳۳ موضوع در دل محتواهای ارائه شده در استیج جا گرفته بود و بررسی رگولاتوری، دارایی دیجیتال و سخت‌افزار با تفاوت اندکی نسبت به سایر موضوعات سهم بیشتری داشت.

همچنین این بررسی نشان می‌دهد، در پنج روز برگزاری الکامپ ۵۳ نشست و سخنرانی با حضور ۱۵۳ نفر از مردان و زنان فعال در فضای صنفی و حوزه فناوری نوآوری در الکام استیج برگزار شد. در این بین برخی کسب‌وکارها هم که به صورت غرفه‌داری در نمایشگاه حضور نداشتند، به شکل‌های دیگری در الکامپ حاضر شدند. برخی به عنوان اسپانسر آمده بودند و برخی نیز به‌عنوان سخنران یا پنلیست در نمایشگاه حضور داشتند.

در کنار استیج بخش استودیو اختصاصی الکامپ نیز در روزهای برگزاری فعال بود. در این بخش ۱۱۰ نفر از فعالان حوزه جلوی دوربین استودیو نشستند و به گفت‌وگوهای تخصصی پرداختند.

بررسی‌های راه پرداخت از پراکندگی جنسیتی سخنرانان و پنلیست‌ها نیز نشان می‌دهد در مجموع ۷۸ درصد مردان حضور داشتند و سهم زنان ۲۲ درصد بوده که گرچه باز هم فاصله زیادی بین آن وجود دارد اما باتوجه به فضای عمومی که در اکثر سخنرانی‌ها و پنل‌ها وجود دارد و حضور مردان پررنگ است، در الکامپ و استیج آن نسبت به سایر موارد مشابه زنان نسبتا تریبون بیشتری داشته‌اند.


۱۲۰ هزار بازدید‌کننده و ۴۸۰ شرکت


در بخش سالن‌ها و غرفه‌های الکامپ نیز ۴۸۰ شرکت حضور داشتند و طبق آمار سازمان نصر حدود ۱۲۰ هزار نفر از این رویداد بازدید کردند. همچنین این رویداد میزبان ۷۰ مهمان خارجی بوده که در قالب ۴۰ شرکت از ۱۰ کشور جهان در این دوره از الکامپ حضور داشتند.

طبق بررسی راه پرداخت این ۴۸۰ شرکت در ۱۰ رسته فعالیتی متنوع بودند. رسته‌های مختلف؛ نرم‌افزار، سخت‌افزار، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها، لندتک، رمزارز، پرداخت، بیمه، تولید محتوا، اپراتور و خدمات اینترنت در سالن‌های نمایشگاه غرفه داشتند.

همچنین بر اساس آمار نصر تهران، حدود ۱۵۰ استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور داشته‌اند.


بررسی حضور کسب‌و‌کارهای رمزارز در الکامپ


در این دوره از نمایشگاه تجربه‌اولی‌ها شاید رمزارزی‌ها بودند که حضور پررنگی نیز داشتند. برخلاف دوره‌های قبل که کسب‌و‌کارها و صرافی‌های رمزارزی حضور فیزیکی در نمایشگاه نداشتند و یا با عنوان‌ استارتاپ در نمایشگاه حاضر می‌شدند، در این دوره چند غرفه با متراژ بالا از این رسته مشاهده شد. البته که جای خالی بسیاری از صرافی‌های رمزارزی در این نمایشگاه احساس می‌شد که به گفته مدیران عامل آنها، دلیل این غیبت، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای حضور در این نمایشگاه به دلیل لغوهای متعدد در چهار سال گذشته و همچنین شرایط نامناسب بازار ارز بود.

از میان صرافی و کسب‌و‌کار رمزارزی فعال در کشور، ۷ کسب‌‌و‌کار؛ والکس، آبان‌تتر، هیتوبیت، کوینینو، یوبیتکس، ایرانی‌کارت و وینداد در نمایشگاه حضور داشتند که ایرانی کارت به عنوان ارائه‌دهنده خدمات ارزی و وینداد به عنوان ارائه‌دهنده خدمات حقوقی حضور یافته بود. همچنین نوبیتکس در نمایشگاه غرفه‌‌ای نداشت اما به عنوان اسپانسر در نمایشگاه حاضر شده بود.

اندیشه پردازان پالیز که با نام ایرانی کارت شناخته می‌شود با تمام محصولات و زیر مجموعه‌های خود در یک غرفه بزرگ در نمایشگاه حاضر شده بود. این شرکت با محصولات و سرویس‌هایی چون؛ پرداخت سایت‌های خارجی و اعتباری، خدمات حساب‌های بین‌المللی و رمزارزها، گیفت کارت، ویزا و مسترکارت، خدمات تبلیغات آنلاین، خدمات درگاه پرداخت آنلاین، خرید از آمازون و تحویل درب منزل و خدمات مسافرتی در نمایشگاه شرکت کرده بود.


بررسی حضور شرکت‌های پرداخت در الکامپ


از صنعت پرداخت کشور، چهار شرکت‌ پی‌پینگ، زیبال، نیکو کیوسک و رزپرداخت در این نمایشگاه حاضر شده بودند. رز پرداخت یکی از شرکت‌های نو پا در حوزه پرداخت برای اولین سال در نمایشگاه الکامپ حضور یافته بود.

طی گفت‌و‌گوهایی که راه پرداخت با صنف پرداخت‌یارها داشته، یکی از علت‌های عدم حضور پرداخت‌یار‌ها وقفه چهار ساله‌ای است که باعث شد کسب‌و‌کارها و رسانه‌های اکوسیستم رویدادهایی برگزار کنند که به شدت در این سال‌ها اثربخش بوده‌اند. به عقیده پرداخت‌یارهای حاضر در نمایشگاه، الکامپ از نظر مقیاس بزرگ‌ترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر است اما رویدادهای مهم دیگری هم طی این چند سال در غیاب الکامپ شکل گرفته که اثربخشی، تعاملات و شبکه‌سازی در آنها شاید به مراتب برای پرداخت‌یارها بیشتر از الکامپ باشد.


بررسی حضور بانک‌‌ها در الکامپ


از گروه بانکی‌ها تنها بانک کاٰرآفرین به صورت مستقل شرکت کرده بود و بانک‌هایی مانند تجارت، ملت، ملی، ایران زمین به‌صورت غیرمستقیم با زیرمجموعه‌هایشان در نمایشگاه حاضر شده بودند.

اپراتورها تنها رسته‌ای بودند که همگی در نمایشگاه حاضر شده بودند و در کنار آنها شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت نیز حضور داشتند.


بررسی حضور شرکت‌های بیمه‌ای در الکامپ


بیمه پاسارگاد و بیمه کارآفرین تنها کسب‌و‌کار حاضر از صنعت بیمه در نمایشگاه بودند. بیمه پاسارگاد با هدف معرفی دو محصول استراتژی در این نمایشگاه حاضر شده بود. اولین محصول آنها برای معرفی در نمایشگاه، بیمه‌نامه عمر و تأمین آتیه تکمیلی بازنشستگی گروهی بود و دومین محصولی که بیمه پاسارگاد برای معرفی به این نمایشگاه آورده بود بیمه‌نامه مجتمع‌های مسکونی بود.


بررسی حضور کسب‌و‌کارهای لندتک در الکامپ


در این نمایشگاه کسب‌و‌کارهایی از حوزه لندتک حضور کمی به صورت غرفه داشتند و بیشتر در بخش محتوا لندتک پررنگ بود. دیجی‌پی و شرکت دارا از این حوزه در غرفه‌های نمایشگاه حضور داشتند. دارا با دو محصول با نام‌های داراکارت و هدیه‌کارت در این نمایشگاه آمده بود.


۲۲ تیم دانش‌آموزی در تینواستارز


در الکامپ امسال، بخش ویژه‌ای به نام تینواستارز نیز برای نخستین بار برای دانش‌آموزان به‌منظور آشنایی با اکوسیستم و سنجش ظرفیت ‌شرکت‌های مختلف برای آینده کاریشان در نظر گرفته‌ شده بود که به گفته مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز این بخش ویژه با استقبال دانش آموزان روبه‌رو شد. در این بخش طبق اطلاعی که صائبه سلوکی، مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز و مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران به راه پرداخت داده، در مجموع در تینواستارز ۲۲ تیم دانش‌آموزی شرکت داشتند که ۱۲ تیم از بین آنها در نهایت برگزیده شد.


ثبت‌نام ۲۵۰ خبرنگار تحت عنوان ۵۰ رسانه


در بخش پوشش رسانه‌ای الکامپ ۲۶ طبق پیگیری راه پرداخت از سازمان نصر، در مجموع ۲۵۰ خبرنگار تحت عنوان ۵۰ رسانه برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده بودند. اخبار بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ با حضور رسانه‌های تخصصی و عمومی پوشش رسانه‌ای روزانه داشت و بعضی از رسانه‌های تخصصی به پوشش آنلاین و جامع نمایشگاه پرداختند. در مقابل رسانه‌های دولتی تنها به پوشش بخش‌های خاصی چون افتتاحیه و اختتامیه اکتفا کردند. پوشش‌های خبری به صورت ویدئو در این دوره از نمایشگاه بسیار پررنگ بود.

2 دیدگاه
  1. بهرام زندی می‌گوید

    من رفتم نمایشگاه الکامپ،
    خوب بود همه چیز، مخصوصاً سمت بانک ها

  2. حامد می‌گوید

    چرا غلط نوشتید ؟ من خودم چهار روز کامل اونجا بودم هیچ خارجی ای حتی در قالب بازدید کننده هم تو الکامپ وجود نداشت ۱۰ تا کشور رو از کجا آوردید نمایشگاههای آی تی حتی اگر در افغانستان طالبان یا کره شمالی هم برگزار شوند حداقل بیست کشور در قالب غرفه دار شرکت می کنند ما که تو این ۴ روز یه خارجی هم ندیدیم از خیابون نمایشگاه رد شه چه برسه به مشارکت ۱۰ کشور !!!!! لطفا جرات داشته باشید نقد مرا نشر دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.