راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان نظام صنفی برای پیگیری مطالبات سخت‌افزاری‌ها به بلوغ نرسیده

«سخت‌افزار و زیرساخت آینده» عنوان یکی از پنل‌های روز سوم نکستیشن اینوتکس ۲۰۲۴ بود. در این پنل مینا والی، مدیرعامل راه‌کار، دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه سخت‌افزار را به بحث گذاشت و حیدر مغنی، مدیرعامل فناپ‌تک؛ رامین آذری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پردیس دیبااندیشان و حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس به پرسش‌های والی پاسخ دادند. سخنرانان این پنل از مهجور بودن حوزه سخت‌افزار، به‌رغم اهمیت آن گلایه داشتند و معتقد بودند ذهنیت واردات در تقابل با تولید، آفت حوزه زیرساخت است. چالش تخصیص ارز و محدودیت‌های وارداتی و کمبود منابع خط‌های تولید ازجمله محوری‌ترین دغدغه‌هایی بود که در این پنل مطرح شد. مغنی در این پنل عنوان کرد: «نهادهای صنفی همچون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هنوز به بلوغ لازم برای پیگیری مطالبات فعالان صنعت سخت‌افزار نرسیده‌اند.»


اقتصاد دیجیتال بدون سخت‌افزار معنایی ندارد


مدیرعامل فناپ‌تک با اشاره به فعالیت این شرکت در تولید دستگاه کارت‌خوان گفت: «فناپ‌تک در ابتدا فقط به هدف تحقق مسئولیت اجتماعی خود و ایجاد اشتغال در خرمشهر شروع به فعالیت کرد، اما اکنون توانسته هم در بازیابی دستگاه‌های وارداتی و هم تولید مسلط شود.»

حیدر مغنی، مدیرعامل فناپ‌تک

به گفته مغنی مهم‌ترین چالش حوزه سخت‌افزار تعصب بر تولید، بدون درنظرگرفتن مزیت‌های اقتصادی است.
او تأکید کرد: «ما در زنجیره ارزش جهانی نیستیم و به جای آنکه خلق ارزش خود را در آن زنجیره ببینیم، بر ارزش تولید تکیه کرده‌ایم. قوانین پیچیده و سخت‌گیرانه‌ای که در حوزه واردات سخت‌افزار لحاظ می‌شود، عرصه را بر فعالان این صنعت تنگ کرده است. متأسفانه نهادهای صنفی مانند نظام صنفی هنوز برای پیگیری مطالبات به بلوغ نرسیده‌اند و همچنان به نرم‌افزار اهمیت بیشتری داده می‌شود. استارتاپ‌ها قدرت چانه‌زنی با تنظیم‌گر را ندارند و به یک بازیگر بزرگ نیاز است. برای تخصیص ارز به حوزه سخت‌افزار به چانه‌زنی قدرتمند با وزارت صمت نیاز داریم.»


کسانی تصمیم‌گیرنده‌اند که تخصص لازم سخت‌افزاری را ندارند


آذری در ادامه این پنل عنوان کرد: «چالش جدی حوزه سخت‌افزار، نبود حمایت مالی و معنوی از سوی دولت نیست، بلکه چالش جدی موانعی است که بر سر راه فعالان این صنعت گذاشته می‌شود.»

رامین آذری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره پردیس دیبااندیشان

نبود آگاهی و دانش کافی رگولاتور در این حوزه مورد دیگری بود که آذری به آن اشاره کرد و گفت: «کسانی برای صنعت ما قانون‌گذاری می‌کنند که شناخت کافی نسبت به بازار ندارند و از دانش تجربی لازم در این زمینه برخوردار نیستند.»
به گفته آذری در حالی بر واردات سخت‌افزار در ایران تأکید می‌شود که نظارتی بر تولید وجود ندارد و محصولات تولیدی از آزمایشگاه تست رد نمی‌شوند.


حمایت نمی‌خواهیم، ما را با دستورالعمل‌های ناگهانی شوکه‌ نکنید


اسلامی نیز از عدم تخصیص ارز در حوزه سخت‌افزار صحبت کرد و گفت: «ما نمی‌گوییم شرایط ارزی خوب است و باید عرضه ارز زیاد باشد. بلکه حرف ما این است که در همین شرایط سخت، اعمال محدودیت‌های ارزی در حوزه سخت‌افزار بسیار بیشتر از سایر حوزه‌هاست. دستورالعمل‌هایی در این زمینه صادر می‌شود که نتیجه نهایی آن پیشرفت و رشد اقتصاد نیست. ما حمایت نمی‌خواهیم، همین که با قوانین مکرر شوکه نشویم و موانع از جلوی راه ما برداشته شود کافی است.»

حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.