راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد سالیانه پلتفرم داپ‌اَپ برگزار شد / رونمایی از طرح‌های وام خرید، ترنج و میعاد ایرانیان

سومین سالگرد شروع به کار اپلیکیشن داپ‌اَپ در هتل پارسیان استقلال تهران با حضور اعضای اکوسیستم فین‌تک کشور برگزار شد. داپ‌اپ در این مراسم سرویس‌ها و خدمات قبلی خود را معرفی کرد؛ وام خرید بلندمدت (Lend)، طرح اعتبار خرید (BNPL)، اعتبار خرید افزایشی (WEALTH) و پاداش نقدی خرید، بخشی از خدمات اپلیکیشن داپ‌اپ است. همچنین در این مراسم از سه سرویس دیگر این اپلیکیشن رونمایی شد. طرح وام خرید، طرح ترنج و طرح میعاد ایرانیان سه سرویس جدید داپ‌اپ را تشکیل می‌دهند.

به گزارش «راه پرداخت» در ابتدای مراسم پلتفرم داپ‌اَپ، سرویس‌های این پلتفرم توسط علی جواهرچیان، رئيس هیئت‌مدیره داپ‌اپ و سجاد شفی‌زاده، مدیر فنی داپ‌اپ معرفی شدند. سجاد شفی‌زاده مدیر فنی داپ‌اپ در سخنرانی ابتدایی خود با بیان اینکه داپ‌اپ در حال حاضر یک پلتفرم فین‌تک سه‌وجهی (PayTech، LendTech و WealthTech) است، گفت: «داپ‌اپ در ابتدا یک پلتفرم بازگشت نقدی بود و بعد از آن با توجه به بازخوردها سیر تکاملی فعلی را در پیش گرفت.»

به گفته شفی‌زاده مدل توسعه داپ‌اپ بر پایه دیتا و اطلاعات است. او توضیح داد که هر محصول جدید را در مقیاس کوچک‌تر در جامعه کاربران داپ‌اپ تست می‌کنیم و در صورت بازخورد مناسب آن را اجرا می‌کنیم. به گفته او داپ‌اپ در حال حاضر با چهار شرکت پی‌اس‌پی به‌پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، سامان‌کیش و سداد همکاری می‌کند.

سجاد شفی‌زاده، مدیر فنی داپ‌اَپ

مدیر فنی داپ‌اپ در ادامه سخنرانی خود به معرفی خدمات جدید داپ‌اپ پرداخت. طرح ترنج یکی از خدمات جدید این پلتفرم است. طبق توضیحات شفی‌زاده، داپ‌اپ دارای چهار مدل اعتباردهی است. مدل طرح ترنج بی‌ان‌پی‌ال است و یکی از مزایای این طرح این است که خود مرچنت‌ها تأمین سرمایه مورد نیاز را انجام می‌دهند.

طرح وام‌های خرید داپ‌اپ طرح جدید دیگر داپ‌اپ است که تأمین سرمایه آن برعهده همین پلتفرم است. این طرح دارای دوره بازپرداخت ۶، ۹ و ۱۲ماهه است. سقف وام این طرح ۳۰ میلیون تومان است که در موارد خاص تا ۵۰ میلیون تومان هم قابل افزایش است.

طرح میعاد سرویس جدید دیگر داپ‌اپ است که با هدف کمک به توسعه کسب‌وکارها طراحی شده است. مدل اعطای اعتبار به این صورت است که کاربران در یک نقطه با مبلغ پنج میلیون تومان به این طرح ورود می‌کنند و تا یک سال اقساط این اعتبار نقدی را با سود یک درصد به صورت روزانه بازپرداخت می‌کنند. بعد از یک سال اعتبار نقدی دریافتی مجدداً ۱۰برابر می‌شود و به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد و همین روند تا چهار سال ادامه دارد.

در این مراسم همچنین دو پنل با موضوعات بررسی خدمات داپ‌اپ و فین‌تک با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد. پنل بررسی سرویس‌های داپ‌اپ و رونمایی از سرویس‌های جدید این پلتفرم روز گذشته در مراسم سالیانه داپ‌اپ با حضور علی جواهرچیان، رئیس هیئت‌مدیره داپ‌اپ؛‌ سجاد شفی‌زاده، مدیر فنی داپ‌اپ و میعاد صادقی، مدیر پروژه میعاد ایرانیان برگزار شد.


فیلترهای داپ‌اپ برای کنترل نرخ نکول


در ابتدای این پنل، جواهرچیان در خصوص مدل ضمانت سرویس‌های اعطای اعتبار در داپ‌اپ توضیح داد: «ضمانت مورد نیاز برای دریافت اعتبار از داپ‌اپ چک صیادی است. از زمانی که مشتری درخواست دریافت اعتبار خود را در داپ‌اپ ثبت می‌کند تا زمان اعطای این اعتبار حداکثر ۷۲ ساعت طول می‌کشد. نحوه اعطای اعتبار به کاربران، واریز اعتبار به کیف پول اعتباری اختصاصی هر کاربر است که می‌توانند اعتبار واریزی را در هر کدام از ۱۸ هزار اصناف طرف قرارداد با داپ‌اپ از طریق کیوآرکد استفاده کنند.»

علی جواهرچیان، رئیس هیئت‌مدیره داپ‌اَپ

صادقی، مدیر پروژه میعاد ایرانیان نیز در خصوص این طرح عنوان کرد: «این طرح دارای یک چشم‌انداز بین‌المللی است. چه افراد داخل کشور و چه افراد خارج از کشور که تابعیت ایرانی دارند و صاحب کسب‌وکار هستند می‌توانند از این طرح استفاده کنند. این طرح دارای یک مدت‌زمان چهارساله است که کاربران می‌توانند در ابتدای هر سال به ترتیب پنج میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان، ۵۰۰ میلیون تومان و در ابتدای سال چهارم نیز پنج میلیارد تومان اعتبار با حداکثر سود چهار درصد دریافت کنند.»

میعاد صادقی، مدیر پروژه میعاد

او ادامه داد: «ما آمادگی داریم که در راستای اهداف این طرح با نهادهایی نظیر کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و… نیز برای کمک به افرادی که شغلی ندارند اما دارای مهارت کافی برای کسب درآمد در بازارهای مختلف هستند همکاری کنیم.»

سجاد شفی‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار «راه پرداخت» در خصوص فیلترهای داپ‌اپ در انتخاب متقاضیان برای کنترل نرخ نکول توضیح داد: «در شش ماهی که از فعالیت داپ‌اپ در حوزه لندینگ می‌گذرد نرخ نکول کمتر از سه درصد است. یکی از فیلترهای ما برای انتخاب کاربران و کنترل نرخ نکول، انتخاب افرادی با امتیاز اعتباری بالای ۶۰۰ در سازمان اعتبارسنجی ایرانیان است. دریافت ضمانت چک صیادی راه دیگری برای کنترل نرخ نکول است. صحت‌سنجی‌های هویتی کاربران نیز ازجمله اقدامات داپ‌اپ برای کنترل نرخ نکول است.»

صادقی در ادامه در خصوص طرح میعاد توضیح داد: «هر کاربر بعد از بازگرداندن اصل پول دریافتی می‌تواند بدون پرداخت هیچ خسارتی از طرح کناره‌گیری کند.»

در ادامه پنل اول، صادقی در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت در خصوص مرز میان طرح میعاد با طرح‌های پانزی و همچنین چیستی منابع و چگونگی تأمین سرمایه این طرح عنوان کرد: «روند صعودی اعتبار در طرح میعاد دارای ضریب ۱۰ و پشتوانه محاسباتی است. برای طرح میعاد یک سرمایه اولیه در نظر گرفته شده که کاربران از آن تغذیه می‌کنند و بعد از یک سال کل مبلغ با سود دریافتی از کاربران به سرمایه اولیه اضافه شده و زمینه پرداخت اعتبار ۱۰برابر را فراهم می‌کند. این طرح به نوعی یک کراودفاندینگ است که توسط خود اعضای شبکه صورت می‌گیرد.»

صادقی تأکید کرد که با وجود تجهیز منابع از سوی کاربران، اما سازوکار تسویه‌حساب طرح میعاد نیز به نحوی است که کمبود خروج یک کاربر از طرح با یک سرمایه‌گذاری جداگانه برطرف می‌شود و مشکلی برای ادامه طرح ایجاد نمی‌شود.

صادقی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دریافت مجوزهای لازم برای تجهیز منابع طرح میعاد عنوان کرد: «ما در ابتدا باید زیرساخت نرم‌افزاری طرح را آماده می‌کردیم و سپس اقدامات لازم را انجام می‌دادیم و در حال حاضر که این زیرساخت نرم‌افزاری آماده اجراست در حال توافق با بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت یا بانک پاسارگاد برای دریافت مجوزهای لازم هستیم.»


دریافت وثیقه‌های نوین نظیر رمزارزها؛ راه کمک به توسعه لندتک کشور


پنل دوم مراسم سالانه داپ‌اپ با حضور سجاد شفی‌زاده، مدیر فنی داپ‌اپ؛ امیر راسخ، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و مدیر توسعه کسب‌وکار ایزی‌پی؛ علی اژدری، مشاور بانکی در حوزه پرداخت و بانکداری شرکتی؛ وحید شامخی، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس؛ علیرضا هوشمند عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و رئیس هیئت‌مدیره قسطا با محوریت فین‌تک برگزار شد.

در ابتدای پنل، امیر راسخ در خصوص توجیه اقتصادی فعالیت در شرایط تورمی عنوان کرد:‌ «در شرایط معمولی و غیرتورمی هم اگر به کسب‌وکاری کمک کنیم که بتواند مشتری جدید و تکرار فروش داشته باشد یک امتیاز است. در شرایط تورمی فشار از طرف کاربرها هم هست؛ چراکه در این شرایط تقاضای بیشتری برای خرید اقساطی وجود دارد.»

امیر راسخ، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و مدیر توسعه کسب‌وکار ایزی‌پی

به گفته او زمانی که کاربران به کالاهایی نظیر لوازم دیجیتال نیاز پیدا می‌کنند ترجیح می‌دهند اقساطی خرید کنند که این امر هم به نفع مرچنت‌هاست، هم به نفع کاربران و هم به نفع لندتک‌ها و به نوعی یک معامله برد-برد است.

در ادامه پنل، علی اژدری در خصوص همکاری بانک‌ها با لندتک‌ها در تأمین سرمایه نیز توضیح داد: «مهم‌ترین موضوع در این خصوص مربوط به رویکرد بانک‌ها در خصوص شکل‌دهی به درآمدهای غیرمشاع، کاهش هزینه‌های عملیاتی است و البته در صورت همکاری با لندتک‌ها نرخ فروش پول برای بانک‌ها می‌تواند بالاتر از نرخ فروش پول دستوری باشد. طبیعتاً بانکی که به لحاظ زیرساختی و تأمین مالی منابع در این مسیر حرکت کند موفق‌تر خواهد بود.»

علی اژدری، مشاور بانکی در حوزه پرداخت و بانکداری شرکتی

او در ادامه از میان بانک‌های بزرگ‌تر کشور، بانک ملت، آینده و پاسارگاد را جزو بانک‌های پیشرو در این حوزه دانست.

در ادامه این پنل وحید شامخی نیز در خصوص منابع تأمین سرمایه لندتک‌ها عنوان کرد: «اگر استارتاپی بخواهد به صورت رسمی فعالیت کند سرمایه‌گذاری‌های دیگر نظیر خرید ملک بسیار سودآورتر از حوزه اعتباردهی خواهند بود.»

به اعتقاد شامخی کسب درآمد از کرایه‌دادن پول بسیار دشوار است. او تأکید کرد: «مطمئن نیستم این شیوه درآمد ایده خوبی باشد.»

شامخی با اشاره به تجدید ساختار صنعت اعتباردهی در دنیا توضیح داد: «موضوع این تجدید ساختار چند دهه گذشته در صنعت اعتبار دنیا این است که ما نباید از «پول» درآمد کسب کنیم. راه درست کسب درآمد در این حوزه این است که از کمیسیون دریافتی از مرچنت‌ها یا به عبارتی هزینه بازاریابی آنها درآمد کسب کنیم.»

وحید شامخی، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس

معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس در ادامه در خصوص روش‌های افزایش جذب کاربران و کسب درآمد در حوزه اعتباردهی توضیح داد: «حرکت به سمت گونه‌های جدید وثیقه می‌تواند به این امر کمک کند. امروز در ایران هم تعداد زیادی از افراد رمزارز دارند. خیلی از فعالان حوزه رمزارز، هولدر هستند. به این معنی که قصد فروش رمزارزهای خود را در کوتاه‌مدت ندارند که در این صورت می‌توان از رمزارزها به‌عنوان وثیقه استفاده کرد. گونه‌های دیگری از دارایی‌ها را هم می‌توان برای تسهیل امور لندتک‌ها در کاهش دغدغه‌های مربوط به نکول استفاده کرد.»


کمک به حل چالش تأمین سرمایه لندتک‌ها از طریق فعالیت صنفی


در ادامه پنل، علیرضا هوشمند در خصوص آینده لندتک‌ها توضیح داد: «در حال حاضر کشورها برای سه یا شش ماه آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و بنابراین نمی‌توان آینده لندتک‌ها را با قطعیت پیش‌بینی کرد. در سال ۲۰۲۰ تقریباً شش هزار میلیارد دلار تسهیلات در دنیا پرداخت شد که سهم وام‌های آنلاین از این رقم حدود هفت درصد است.»

علیرضا هوشمند، عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و رئیس هیئت‌مدیره قسطا

به گفته او در سال گذشته در کشور تقریباً سه هزار و ۶۰۰ همت وام در شبکه بانکی کشور پرداخت شده و سهم وام‌های خرد حدود ۱۴ درصد یعنی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که سهم پلتفرم‌های لندتک از این وام آنلاین زیر ۰.۵ درصد است که نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

هوشمند ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم از طریق فعالیت‌های صنفی مسئله تأمین مالی پلتفرم‌های لندتک را حل کنیم و بتوانیم این عدد را در سال آینده به بالای یک درصد برسانیم، اما چالش‌های زیادی در این حوزه داریم نظیر تأمین مالی، رگولاتوری و… .»

مراسم سالیانه داپ‌اپ با تقدیر از همکاران این مجموعه و بریدن کیک سه‌سالگی داپ‌اپ به پایان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.