راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از آنچه در جیتکس ۲۰۲۳ می‌گذرد / یک تریلیون دلار پول نقد آماده سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌های حاضر در دبی

نمایشگاه پنج‌روزه جیتکس ۲۰۲۳ دیروز ۱۶ اکتبر رسماً در دبی آغاز به کار کرد. هوش مصنوعی محور اصلی بخش‌های مختلف جیتکس امسال است و مقامات مختلف امارات در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که بنا دارند از ظرفیت‌های کشورشان برای پذیرایی از شعب مختلف استارتاپ‌های این حوزه به خوبی استفاده کنند و پذیرای سرمایه‌گذاران خطرپذیر خواهند بود. اطلاعات این گزارش از وب‌سایت جیتکس و در گفت‌وگو با ایرانیان حاضر در نمایشگاه جمع‌آوری شده است.

به گزارش «راه پرداخت»، اولین روز از نمایشگاه پنج‌روزه GITEX GLOBAL دیروز دوشنبه ۲۴ مهرماه در دبی برگزار شد. جیتکس ۲۰۲۳ چهل‌وسومین دوره از نمایشگاه‌های جیتکس است که به صورت مداوم از ۱۹۸۱ میلادی برگزار می‌شود. برخی کارشناسان فناوری اطلاعات جیتکس‌ را یکی از معتبرترین و نمادین‌ترین نمایشگاه‌ها در مقیاس جهانی و دروازه‌ای برای فناوران، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند.


دبی آماده پذیرایی از ۶ هزار غرفه و ۱۸۰ هزار بازدیدکننده


جیتکس امسال با ۴۱ سالن بزرگ و در دو موقعیت مکانی مختلف تجارت جهانی دبی و بندر دبی در حالی آغاز شده که شرکت‌ها و استارتاپ‌های حاضر و بازدیدکنندگان قرار است از کنفرانس‌ها،‌ کارگاه‌های اکشن زنده، مشارکت‌های تجاری و همچنین آخرین فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند شوند.

جیتکس ۲۰۲۳ میزبان بیش از ۶ هزار غرفه از بیش از ۱۷۰ کشور دنیاست و تیم برگزاری نمایشگاه تخمین زده که بیش از ۱۸۰ هزار نفر طی پنج روز از نمایشگاه بازدید کنند. لازم به توضیح است که بازدید از بخش نمایش‌ها و حضور در کنفرانس‌های نمایشگاه رایگان نیست و افرادی که بلیت تهیه کرده‌اند هم باید مبالغ جداگانه‌ای برای بهره‌مندی از این برنامه‌ها بپردازند. از دیگر پیش‌بینی‌های تیم نمایشگاه جیتکس این است که حدود ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار از ۷۰ کشور با یک تریلیون دلار سرمایه تحت مدیریت از استارتاپ‌های حاضر در جیتکس ۲۰۲۳ بازدید کنند.

GITEX Global 2023 آخرین دستاوردهای شرکت‌ها در زمینه‌های هوش مصنوعی (Al)، شهر هوشمند، فناوری‌های ابری و کلان‌داده، امنیت سایبری، بلاکچین، متاورس، فین‌تک، فناوری‌های مخابراتی و سایر زمینه‌های فناوری اطلاعات را به نمایش می‌گذارد.

کنفرانس‌های جیتکس دارای ۲۱ محور اصلی با بیش از ۱۵۰۰ سخنران متخصص از بیش از ۸۰ کشور خواهند بود که بناست تا ۹۰۰ ساعت محتوای ذهنی فراگیر را ارائه دهند.

اکسپند نورث‌استار (Expand North Star) بخش جدیدی است که امسال به جیتکس اضافه شده و بناست استارتاپ‌ها به صورت جداگانه در این بخش از نمایشگاه حضور یابند. به نظر می‌رسد امارات متحده عربی با برگزاری بخش اکسپند نورث‌استار در نمایشگاه قصد دارد میزبان رشد استارتاپ‌های بلندپرواز سراسر جهان باشد.

سعید الگرگاوی، نایب‌رئیس اتاق اقتصاد دیجیتال دبی در کنفرانس خبری پیش از برگزاری رویداد تأکید کرد: «میزبانی این رویداد امارات متحده عربی را قادر می‌سازد تا از پتانسیل کامل اقتصاد دیجیتال با اتصال ذی‌نفعان بخش دولتی، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها با کارشناسان صنعت، نوآوران و استارتاپ‌های فناوری پیشرو در جهان استفاده کند.»

جیتکس ۲۰۲۳ دارای ۱۰ بخش مختلف با عناوین زیر است که هر کدام از شرکت‌‌ها و استارتاپ‌های حاضر ذیل یکی از 10 بخش زیر در نمایشگاه حاضر شده‌اند و هر یک از برنامه‌های آتی نمایشگاه نیز ذیل یکی از 10 بخش زیر برگزار می‌شوند:

  • GITEX GLOBAL
  • AI Everything
  • GITEX Impact
  • Future Urbanism
  • GLOBAL Devslam
  • Superbridge Summit Dubai
  • Expand North Star
  • Fintech Surge
  • Future Blockchain Summit
  • Marketing Mania

تمرکز بر هوش مصنوعی با هیجان ناشی از ترس و احتیاط


هوش مصنوعی یکی از محوری‌ترین موضوعات جیتکس ۲۰۲۳ است و حضور این فناوری در سراسر نمایشگاه امسال احساس می‌شود. کارشناسان معتقدند جیتکس امسال مترادف با هوش مصنوعی است؛ به‌خصوص زمانی که هیجان ناشی از ظهور هوش مصنوعی مولد تحت‌الشعاع احساس ترس و احتیاط قرار می‌گیرد. غول‌های فناوری که در GITEX GLOBAL 2023 از پیشتازان هوش مصنوعی در دنیا هستند، شامل غرفه‌داران عادی هوآوی و مایکروسافت می‌شوند، در حالی که غول نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری Salesforce نیز برای اولین‌بار در جیتکس حضور دارد.

نعیم یازبک، مدیر کل مایکروسافت امارات در خصوص جیتکس ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است: «ما مفتخریم که چشم‌انداز شرکت مایکروسافت را در خصوص هوش مصنوعی در GITEX GLOBAL برجسته کنیم؛ جایی که آخرین راه‌حل‌های هوش مصنوعی خود را به نمایش می‌گذاریم که نه‌تنها بهره‌وری را بهبود می‌بخشد و فرآیندهای کسب‌وکار را در بخش دولتی و همه صنایع ساده می‌کند، بلکه باعث خلاقیت و نوآوری می‌شود.»


ایرانیان در جیتکس


حدود ۷۰ شرکت ایرانی در بخش اکسپند نورث‌استار که محل استقرار استارتاپ‌های نمایشگاه است در جیتکس ۲۰۲۳ حاضر شده‌اند و برخی نیز تحت برندهای دیگر یا شریک تجاری شرکت‌های دیگر در نمایشگاه حضور دارند‌. با این حال سهم کشورهایی نظیر هند، ژاپن، کره و… از جیتکس ۲۰۲۳ نسبت به ایران چشمگیرتر است. هندوستان حضور بسیار پررنگی در بخش استارتاپی نمایشگاه جیتکس دارد و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری سنگینی برای استارتاپ‌ها در هندوستان انجام شده است.

به اعتقاد بازدیدکنندگان، تعداد غرفه‌داران ایرانی حاضر در نمایشگاه به نسبت ابعاد نمایشگاه بسیار کم و ناچیز است و به زحمت به چشم می‌آید، اما حضور بازدیدکنندگان ایرانی به نسبت قابل قبول است. نکته مهم دیگر این است که برخلاف سال‌های گذشته که ایرانیان به صورت چراغ‌خاموش در رویداد شرکت می‌کردند، در جیتکس ۲۰۲۳ تلاش‌های خوبی برای شبکه‌سازی میان ایرانیان دیده می‌شود.

در حاشیه جیتکس ۲۰۲۳، پرشین‌تک سامیت نیز در ۲۵ مهر برگزار خواهد شد. در این دورهمی، فعالان اکوسیستم فناوری و استارتاپی پارسی‌زبان در شهر دبی گرد هم می‌آیند. محورهای این رویداد کریپتو، هوش مصنوعی، متاورس و فین‌تک است. برگزارکننده این اجلاس، شورای بازرگانی ایرانیان و مرکز بیزینس‌کوچینگ ایران هستند. از جمله حامیان پرشین‌تک سامیت می‌توان به استودیو راه‌کار، عصرانه راه‌‌کار و کارنگ اشاره کرد. در پنل پرشین‌تک سامیت، عماد قائنی، مصطفی مرشدی، مصطفی ثابتی، عظیم ربیع‌زاده، طه تهرانی، پوریا حداد، مه‌گل ثابت، مهدی رجبی، جواد بهره، محمد رحمانی، رضا قربانی، علی اشکاران، علی فرهادیان، مهدی شعبانی و هاجر سعیدی‌نژاد حضور خواهند داشت.

برای پیگیری اخبار و رخدادهای جیتکس ۲۰۲۳ پوشش ویژه رسانه‌ای تیم کارنگ را دنبال کنید. تیم رسانه‌ای کارنگ با حمایت گروه شرکت‌های کهکشان، تاپین، نوتی و جی‌اس‌اس هر روز مهم‌ترین تحولات این رویداد جهانی را با شما در میان خواهد گذاشت.


حال‌ و هوای جیتکس در مقایسه با نمایشگاه‌های داخلی


مساحت، زیرساخت و غرفه‌سازی جیتکس ۲۰۲۳ شباهت زیادی به نمایشگاه‌های مشابه داخلی دارد، اما به نظر می‌رسد تفاوت اصلی نمایشگاهی نظیر جیتکس با موارد داخلی آن مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق‌تر است و نظم یکی از شاخصه‌های اصلی برگزاری جیتکس در این ابعاد است. تفاوت دیگر جیتکس با نمایشگاه‌های داخلی این است که افراد حاضر در غرفه تلاش می‌کنند تجربه مناسبی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند و حتی به نظر می‌رسد غرفه‌داران افراد خاصی را به همین منظور استخدام کرده‌اند تا در غرفه با حوصله و دقت پذیرای بازدیدکنندگان باشند و آنها را نسبت به محصولات و نوآوری‌های خود کنجکاو کنند.

علاوه بر این تعداد افرادی که به صورت داوطلب در نمایشگاه حاضر شده‌اند بسیار زیاد است و سعی شده همه نیازهای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان برطرف شود.

یکی از نکاتی که در خصوص جیتکس ۲۰۲۳ بسیار پررنگ است و جای خالی آن احساس می‌شود پوشش رسانه‌ای ضعیف است، درحدی که به سختی می‌توان بدون حضور در دبی از آخرین اخبار نمایشگاه اطلاع یافت و معمولاً جست‌وجو در رسانه‌های مطرح دنیا در خصوص جیتکس ۲۰۲۳ و تاریخچه آن بی‌نتیجه می‌ماند و تنها منبعی که می‌توان تا حدودی از آن استفاده کرد، وب‌سایت نمایشگاه و اپلیکیشنی است که برای آن طراحی کرده‌اند.

جیتکس هر سال بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و طبق آمار وب‌سایت جیتکس در سال‌های اخیر هر سال ۲۵ درصد به طور متوسط رشد کرده‌اند که آمار چشمگیری است و به همین دلیل در جیتکس ۲۰۲۳ بخش استارتاپی به صورت جداگانه برگزار می‌شود.


موضع دولت‌ها نسبت به جیتکس ۲۰۲۳


یکی دیگر از نکات مهم جیتکس ۲۰۲۳ این است که علاوه بر بازدیدکنندگان و شرکت‌ها، به صورت جدی توسط دولت‌ها نیز مورد استقبال قرار گرفته است. برای مثال شورای نوآوری اروپا با همکاری نمایندگی اتحادیه اروپا در امارات متحده عربی و مرکز تجارت جهانی دبی، رویدادی را در حاشیه نمایشگاه برگزار می‌کند. این شورا در وب‌سایت رسمی خود از جیتکس ۲۰۲۳ به عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین رویداد فناوری جهان یاد کرده و نوشته است که این رویداد راهی برای تقویت روابط تجاری اروپا و خاورمیانه خواهد بود. نمایندگان سطح بالای اتحادیه اروپا، رهبران صنعت فناوری اطلاعات در این قاره، نمایندگان دیپلماتیک و مبتکران تجاری در رویداد شورای نوآوری اروپا حضور خواهند داشت.


دو رویداد مهم پیش از نمایشگاه


رویداد فین‌تک سرج، گردهمایی جهانی اکوسیستم فین‌تک، دیروز ۱۵ اکتبر در بندر دبی آغاز شد. این رویداد بازیگران صنعت فین‌تک را از بانک‌ها و مؤسسات مالی گرفته تا قانون‌گذاران، استارتاپ‌ها، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران، از سراسر جهان متحد می‌کند. در جلسه افتتاحیه فین‌تک سرج، تمرکز اصلی بر تأثیر هوش مصنوعی مولد (AI) بر بخش بانکی بود.

اجلاس آینده بلاکچین ۲۰۲۳ نیز روز گذشته (۲۳ مهر) در بندر دبی با حضور اعضایی از اکوسیستم بلاکچین و رمزارز جهان آغاز شد. با تأیید مجدد موقعیت دبی به‌عنوان یک مرکز پیشرو برای رشد بلاکچین و رمزارز، ششمین دوره از نمایشگاه برتر جهانی بلاکچین پذیرای بیش از ۱۵۰ غرفه‌دار، مقامات نظارتی و دولتی از بیش از ۵۰ کشور بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.