راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنل «رگولاتوری؛ رؤیا یا هدف؟» برگزار شد / تناقض‌گویی حاکمیت، اطمینان‌ خاطر را از کسب‌وکارهای رمزارزی سلب می‌کند

مجموعه سیتکس در روز سوم خرداد، میزبان برگزاری همایش «در آستانه هاوینگ چهارم» با حضور فعالان حوزه رمزارز و علاقه‌مندان این صنعت بود. پنل «رگولاتوری؛ رؤیا یا هدف؟» بخشی از این رویداد بود که با هدف بررسی چالش‌های رگولاتوری، موانع و فرصت‌ها در فضای بلاکچین و پیشرفت‌های این حوزه برگزار شد.

سید جواد فراهانی، وکیل و کارشناس حقوقی حوزه رمزارز و بلاکچین؛ سید جواد حسینی، عضو هیئت‌مدیره سیتکس؛ عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران و رضا قربانی، مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار و عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران از سخنرانان این پنل بودند و رضا جمیلی سردبیر رسانه‌های چاپی کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار مدیریت این پنل را به عهده داشت.

به گفته رضا جمیلی، فضای رمزارزها هنوز در جهان به طور کامل رگوله نشده و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست؛ با این حال جمیلی تأکید کرد کشورهای مترقی در این حوزه، فعلاً اساس اقدامات خود را بر اصل حفظ حقوق کاربران بنا نهاده‌اند. جمیلی اضافه کرد: «تکثر نهادهایی که مدعی متولی بودن رگولاتوری هستند، باعث سردرگمی کسب‌وکارهای رمزارزی و چالش‌های متعدد در این فضا شده است.»

در همین راستا، سید جواد فراهانی با اشاره به تأکید کسب‌وکارها بر رگوله‌پذیر نبودن این حوزه گفت: «این ادبیات باعث واکنش دفاعی نهادهای حقوقی و حاکمیت می‌شود و آنها را به ممنوعیت یا انکار این صنعت، سوق می‌دهد.»
به گفته فراهانی، کسب‌وکارها و فعالان این حوزه باید ضرورت رگولاتوری را بپذیرند و قبول کنند که رگولاتور کند است و در این مسیر با استفاده از ابزارهای فناوری به رگولاتور کمک کنند تا به این حوزه ورود کند.

سید جواد حسینی ضمن اشاره به اقدامات کسب‌وکارهای رمزارزی، خاطرنشان کرد: «فعالان رمزارزی به طور داوطلبانه، قانون‌پذیر و به دنبال اخذ مجوز هستند، اما نهادی برای اعطای مجوز وجود ندارد. تشکیل یک نهاد واحد برای رگولاتوری، موجب تعامل دولت و کسب‌وکارها و در نتیجه موجب توسعه فضای بلاکچین خواهد شد.»

عباس آشتیانی در این پنل با تأکید بر رویکرد کشورهای پیشرو و تکثر تشکل‌های خصوصی در بحث خودتنظیم‌گری گفت: «وجود نهادهای صنفی مختلف در رگولاتوری، موجب رقابت در ارائه خدمات به کسب‌وکارهای رمزارزی می‌شود. این حوزه به‌عنوان بخشی از اقتصاد دیجیتال، چابک‌تر از آن است که در نظام مجوزدهی سنتی بگنجد و اتفاقاً باید این رویکرد مجوزمحوری را تغییر داد.»

رضا قربانی نیز با اشاره به تغییر نگاه از رگولاتوری متمرکز به خودرگولاتوری بخش خصوصی مطرح کرد: «دغدغه حاکمیت در خصوص ارزهای دیجیتال روشن است؛ پولشویی، حفظ سرمایه کاربران، خلق نقدینگی در این حوزه و عدم امکان نظارت بر آن، دغدغه و چالش رگولاتور است.»

او ادامه داد: «این‌که بگوییم رگولاتور در انفعال کامل به سر می‌برد، صحیح نیست؛ اتفاقاً فعالیت کسب‌وکارهای رمزارزی نشان می‌دهد که رگولاتوری حتی در مقیاسی کوچک، انجام شده است.» به گفته او، بانک مرکزی تنها نهادی‌ است که توانایی و امکان رگوله کردن این حوزه را دارد، ولی در حال حاضر هنوز تمایلی برای ورود به حیطه ارزهای دیجیتال و تنظیم‌گری آن ندارد.

منبع رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.