راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل مزدکس خبر داد / راه‌اندازی اولین پلتفرم خریدوفروش صندوق‌های ETF در مزدکس

مدیرعامل مزدکس ضمن بیان اینکه ترکیب دیفای و سیفای به رشد و توسعه بازارهای مالی کمک می‌کند، از راه‌اندازی اولین پلتفرم خریدوفروش صندوق‌های ETF در راستای توکنایز کردن دارایی‌ها در مزدکس خبر داد‌‌.

محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس در همایش «در آستانه هاوینگ چهارم» درباره سهام دیجیتال و توکنایز دارایی دیجیتال اظهار کرد: «اتفاقاتی که در حوزه بلاکچین و بیت‌کوین رخ‌ داده، در حوزه مالی نیز تأثیرات عمیقی گذاشته است و هاوینگ بیت‌کوین می‌تواند دوباره بحث پذیرش مجدد بیت‌کوین در عموم مردم را ایجاد کند که در این زمینه می‌توانیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی درباره دارایی‌ها بحث سرمایه‌گذاری را متنوع کنیم.»

او در ادامه با بیان اینکه اکنون در حال ورود به اقتصاد کریپتو هستیم که فرق عمده آن فاینانس و پیوند خوردن با زیرساخت اینترنت است، بیان کرد: «بزرگ‌ترین اتفاقی که بیت‌کوین آن را رقم زد، این بود که انتقال ارزش مستقیم شد و در این زمینه، فقط مدل سود و زیان و کسب‌و‌کاری  مطرح نیست.»

مدیرعامل مزدکس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به security token اشاره کرد و درباره تأثیر این توکن در بازارهای مالی این‌گونه توضیح داد: «از دید فاینانس، اتفاقی که در بازارهای مالی رخ می‌دهد و در ایران نیز تعدادی از شرکت‌ها در این حوزه ورود کرده و فعالیت دارند Security toke است که با سایر توکن‌ها در پشتوانه دارایی پایه داشتن تفاوت دارد. در مزدکس تمرکز ما بر بازارهای مالی و Security token است. با توجه‌ به اینکه بازارهای مالی شامل بانک، بورس و بیمه هستند، در بانک‌ها Security token به cvc‌ها مرتبط است.»

قاسمی با بیان اینکه توکنایز کردن دارایی‌های مالی در دنیا در کشورهایی همچون بورس آلمان یا سوئیس در حال راه‌اندازی است، به بیان جزئیاتی درباره انواع Security token پرداخت و در این‌ خصوص توضیح داد: «Security token انواع متفاوتی دارد که یکی از آنها توکن‌های مبتنی بر سهام است. این توکن این‌گونه است که یک سهم نمایندگی مالکیت بر سهام یک شرکت را دارد و آن شکل از توکن‌ها می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مالکیت دارنده توکن بر سهام را انجام دهند. انواع دیگر توکن‌های بهادار مبتنی بر سهام شامل کامودیتی‌ها، سهام، وام و اوراق‌ قرضه، پشتوانه دارایی صندوق‌ها و پشتوانه و دارایی املاک هستند.»

او ادامه داد: «در بحث کامودیتی‌ها چند استارتاپ در دنیا اقداماتی خوبی انجام داده‌اند که کامودیتی‌ها همچون فلزات، نفت، پتروشیمی و… را پشتوانه یک توکن قرار دادند. در دنیا، در زمینه توکنایز کردن املاک و فلزات اتفاقات بزرگی در حال رخ‌دادن است و ایران نیز شرکت ققنوس از طریق فلزات گرانبها برای توکنایز کردن دارایی‌ها استفاده کرده است.»


10 ویژگی توکنایز کردن دارایی‌ها



مدیرعامل مزدکس با بیان اینکه هلدینگ مزدکس تمرکز خود را بر بازارهای مالی قرار داده، در ادامه 10 ویژگی توکنایز کردن دارایی‌ها را نام برد و گفت: «توکنایز کردن دارایی‌ها باعث می‌شود هم برای مردم و هم برای نهادهای مالی منفعت ایجاد شود که یکی از اهداف ما در مزدکس نیز این است که انتقال نهادهای مالی از وب دو به وب سه از طریق توکنایز کردن دارایی‌هاست. تسویه آنی، معاملات بدون تعطیلی، افزایش نقدینگی، فرصت‌های تأمین مالی، شفافیت و تغییرناپذیری، حذف بروکراسی‌های اداری، امنیت در بستر بلاکچین، افزایش دسترسی به دارایی‌ها، ایجاد بازارهای ثانویه و امکان سرمایه‌گذاری‌های خرد از جمله ویژگی‌های توکنایز کردن دارایی‌‌هاست.»

طبق گفته قاسمی، پیش‌ از این تمام اکوسیستم مالی و بانکی دنیا تأخیر در تسویه داشتند، اما با بلاکچین این امکان فراهم شد تا تسویه آنی صورت بگیرد. او درباره مزایای دیگر توکنایز کردن دارایی‌ها این‌گونه توضیح داد: «توکنایز کردن دارایی به جذب نقدینگی بیشتر کمک می‌کند. خیلی از افراد در خارج از کشور به پلتفرم‌‌های مالی در داخل کشور دسترسی ندارند که با توکنایز کردن دارایی‌ها می‌توان این امکان را برای آنها تسهیل کرد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین مشکل ما در ایران بحث تأمین مالی برای کسب‌وکارهاست که با توکنایز کردن دارایی‌ها می‌توان تأمین مالی را برای کسب‌وکارهایی که ارزش‌ افزوده ایجاد می‌کنند، تسهیل کرد.»

او در ادامه به بیان نمونه‌های موفق توکنایز کردن دارایی‌های مالی در دنیا پرداخت و در این زمینه اعلام کرد: «در دنیا از سه سال قبل، tzero و sdx  این کار را شروع کردند و از نمونه‌های موفق جهان در زمینه توکنایز کردن دارایی‌ها هستند. در سال 1388 پیش‌ از این اگر برگ سهام نداشتید کارگزاری درخواست فروش را از شما قبول نمی‌کرد، اما در صنعت بلاکچین اگر کسی یک دارایی را داشته باشد مالک آن است.»

مدیرعامل مزدکس در صحبت‌های خود از راه‌اندازی اولین پلتفرم خریدوفروش صندوق‌های ETF مزدکس خبر داد و در این‌ خصوص گفت: «مزدکس برای اولین‌بار در ایران و خاورمیانه موفق شد 14 صندوق ETF از جنس‌های مختلف صندوق سحرخیز، صندوق کهربا و… را راه‌اندازی کند‌. این اتفاق دو، سه هفته است که رخ‌ داده و لازم است که با نهاد تصمیم‌گیر هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.