راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری سداد با وزارت صمت در پروژه سامانه شفافیت فروشگاهی / از طراحی برنامه کارت‌خوان با قابلیت ثبت موجودی و قیمت خریدوفروش کالا

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد از قابلیت جدید کارت‌خوان‌های این شرکت در چهارچوب سامانه شفافیت فروشگاهی در حضور وزیر صمت رونمایی کرد. با قابلیت جدید کارت‌خوان‌های شرکت پرداخت الکترونیک سداد امکان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نظر برای ثبت دیتای خریدوفروش کالاهای تحت پوشش سامانه شفافیت فروشگاهی فراهم خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی پرداخت الکترونیک سداد، محمدحسین کاشی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در جلسه‌ای که با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس و نمایندگانی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت صمت به منظور پایش پروژه ملی سامانه شفافیت فروشگاهی برگزار شده بود، ضمن ارائه قابلیت فراهم‌شده توسط شرکت پرداخت الکترونیک سداد روی دستگاه‌های کارت‌خوان اقدام به تشریح وجوه تمایز این قابلیت‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه کرد.

بانک ملی ایران و پرداخت الکترونیک سداد به‌عنوان یک شرکت پی‌اس‌پی در پروژه سامانه شفافیت فروشگاهی با طراحی برنامه کارت‌خوان‌های مورد نیاز در این پروژه با وزارت صمت همکاری کرده و به مراحل عملیاتی رسیده‌‌اند. کارت‌خوان‌های سداد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که پس از اتصال به سامانه شفافیت فروشگاهی، موجودی کالاهای فروشگاه، مبلغ خرید از پخش، مبلغ فروش و فرایند خرید را به ازای هر خرید برای وزارت صمت ارسال خواهند کرد.

وزارت صمت از بهمن‌ماه سال گذشته پیاده‌سازی سامانه شفافیت فروشگاهی را آغاز کرده و به گفته رضا فاطمی‌ امین، وزیر صمت، تاکنون ۱۱ هزار پایانه فروشگاهی به این سامانه متصل شده‌اند. در سامانه شفافیت فروشگاهی، همه اقلام و کالاهای قابل عرضه در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خواروبار و سوپرمارکت دارای بارکد نرخ و کد شناسایی کالا GTIN هستند که توسط مرکز کدگذاری کالاها و خدمات صادر می‌شوند و شرکت‌های تولیدی مکلف به درج آن روی تمام محصولات تولیدی هستند. بدیهی است تمام اطلاعات فوق در سامانه شفافیت موجود است. پس از فروش کالا از طریق سامانه فروشگاهی یا دستگاه کارت‌خوان واحدهای صنفی، ضمن صدور فاکتور برای مشتری، اطلاعات خرید بلافاصله به سامانه شفافیت منتقل و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

سامانه شفافیت فروشگاهی زیرسامانه جامع تجارت محسوب می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، واحدهای صنفی بر اساس اولویت‌بندی به‌تدریج مکلف به اتصال به سامانه فوق خواهند بود.

کارشناسان امیدوارند با اجرای طرح سامانه شفافیت فروشگاهی اطلاعات دقیق و بسیار شفافی درباره گردش کالا از مبدأ تولید تا مصرف جهت سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تنظیم‌گری‌ها خصوصاً در حوزه تنظیم بازار، بهبود شیوه نظارتی، محاسبات دقیق مالیاتی و حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده، مبارزه با تخلفات گران‌فروشی، احتکار، کم‌فروشی و غیره در اختیار مسئولان و مدیران اجرایی کشور قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.