راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره نودویکم کارنگ منتشر شد

با وجود اینکه طبق بررسی‌ها حضور زنان در لایه‌های ارشد مدیریتی در افزایش کارآمدی سازمان‌ها مؤثر است، اما همچنان در عمل زنان در بازار کار بیشتر در نقش کارشناس یا مدیر میانی قرار می‌گیرند و به آنها برای محول‌کردن نقشه‌ای بزرگ‌تر اعتماد نمی‌شود. در برخی صنایع این مسئله مشهودتر است، ازجمله شرکت‌های فناور و شرکت‌های مالی و بانکی.

به همین خاطر کارنگ در جدیدترین شماره به سراغ مریم قدس گلشن، مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت جیرینگ رفته تا به آنها از تجربیات و مشاهدات ۱۷ساله‌اش بگوید. قدس گلشن می‌گوید: «در حالی که یک مرد با داشتن سوابق و تحصیلات متوسط به‌راحتی می‌تواند در نقش مدیریتی قرار بگیرد، یک زن برای انتخاب شدن در همان سمت باید تجربه کاری بسیار و تحصیلات عالی داشته باشد.»

او معتقد است: «اساساً در تمامی ارکان زندگی، میان چیزی که علم تجویز می‌کند و چیزی که مردم باور دارند یا حداقل دوست دارند باور کنند، شکاف دیده می‌شود. یکی از موضوعاتی که این شکاف در آن مشهود است، همین مدیریت است. علم به ما می‌گوید برای اینکه افراد را برای یک سمت مدیریتی در نظر بگیریم، لازم است شاخص‌های مختلفی را بررسی کنیم و ببینیم آیا این فرد مهارت‌های کافی و صداقت لازم را دارد یا خیر، اما متأسفانه ارتباطات و وجه کاریزماتیک و نفوذ سیاسی که برخی افراد دارند، باعث می‌شود سمت‌های مدیریتی به آنها داده شود. در حال حاضر در کشور ما و سایر کشورها بیشتر مدیران از میان آقایان انتخاب می‌شوند و تا زمانی که برای انتخاب یک مدیر تفکر جنسیتی داشته باشیم، این روال ادامه خواهد داشت.»

این روزها با تعیین تکلیف پرونده میان تپسی و اسنپ از سوی شورای رقابت، دوباره دعوای این دو غول بزرگ تاکسی اینترنتی جنجال‌برانگیز شده است. تپسی ادعا کرده اسنپ در سال ۱۳۹۸ اقدام به خرید هزار سیم‌کارت و ثبت‌نام به‌عنوان مسافر در سامانه تپسی کرده و به اطلاعات رانندگان تپسی دست پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد رویه‌های ضدرقابتی از سوی اسنپ و تپسی سابقه طولانی‌تری دارند و هیچ شرکتی؛ چه کوچک و چه بزرگ از دست آنها در امان نبوده و نیست. به همین بهانه کارنگ گفت‌وگویی با شهرام اشرف‌نیا، بنیان‌گذار تاکسی اینترنتی «قونقا» داشته که پنج سال پیش کسب‌وکارش با همین رویه‌های ضدرقابتی تعطیل شد.

در این شماره کارنگ نگاهی به آخرین وضعیت صنعت گردشگری کشور در سال ۱۴۰۱ و تأثیر سفرهای نوروزی بر کسب‌وکارهای این صنعت کرده‌ایم. هرچند گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که در سراسر جهان در زمان همه‌گیری کرونا دچار آسیب شد، اما صنعت گردشگری ایران با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که از پیش با آن دست‌به‌گریبان بود، به فردی می‌مانست که با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای در مقابل خطرات ناشی از کووید ۱۹ بسیار آسیب‌پذیرتر می‌نمود و در ورطه مرگ و زندگی دست‌وپا می‌زد.

به هر حال روزگار سخت کرونا به پایان رسید و سال ۱۴۰۱ قرار بود همان سالی باشد که فعالان این عرصه در آن بخشی از عوارض ناشی از رکودی دوساله را بهبود بخشند، اما در عمل شرایط؛ به‌ویژه در شش ماه دوم این سال آن‌طور که انتظار می‌رفت، رقم نخورد. فعالان صنعت گردشگری ایران همچنان نگران هستند با توجه به عواملی مانند وضعیت نامساعد روابط ایران با کشورهای دیگر، افزایش تورم و نرخ دلار، کاهش قدرت خرید مردم و حذف سفر از سبد مصرفی خانواده‌ها، در سال پیش رو بازار کوچک گردشگری ایران همچنان کوچک‌تر شود.

کارنگ در این شماره گزارشی نیز از صنعت بازی‌سازی در عربستان و ایران تهیه کرده‌ است. مدت‌هاست که عربستان سعودی به دنبال تنوع‌بخشی به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به نفت است. در سال‌های اخیر این کشور روی بخش نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است. عربستان قصد دارد جهت متنوع‌سازی اقتصادش، ۳۸ میلیون دلار روی بازی‌های ویدئویی سرمایه‌گذاری کند و تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین هاب صنعت بازی تبدیل شود.

اما در ایران با وجود بیش از ۳۶ میلیون «گیمر» و سابقه‌ای ۲۰ساله در امر بازی‌سازی همراه با حضوری قابل قبول در عرصه‌های جهانی، بی‌اطلاعی دولتمردان از اهمیت صنعت بازی و فقدان سرمایه‌گذاری مؤثر برای توسعه این صنعت چالش‌های زیادی برای فعالان این صنعت به وجود آورده است.

کارنگ را می‌توانید به‌‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه‌کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.