راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

16 فعال اکوسیستم نوآوری در آستانه هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران پاسخ می‌دهند / مهم‌ترین مطالبه صنفی اعضا از سازمان نصر تهران چیست؟

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی در حوزه‌های فاوا و اقتصاد دیجیتال، زبان مشترکی بین بدنه دولت و بخش خصوصی است که در نهایت باعث‌ شده صدای این کسب‌و‌کارها باشد. با توجه به اینکه تنها سه روز تا برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مشخص‌شدن تکلیف هیئت‌مدیره این دوره باقی مانده است، به مهم‌ترین مطالبات صنفی اعضا از سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای پرداختیم و از آنها پرسیدیم «مهم‌ترین مطالبه صنفی شما که سازمان نصر تهران می‌تواند دنبال کند، چیست؟»


تعیین چهارچوب برای دسترسی به خدمات مدیریت دارایی حرفه‌ای


ایثار قمری، مدیرعامل بینوِست در خصوص مهم‌ترین مطالبه صنفی این شرکت پیرامون صنف مدیریت دارایی‌های رمزارزی گفت: «در حالی که صنعت رمزارزها و فناوری‌های بلاکچین به سرعت رشد می‌کند، حمایت از کاربران و جلوگیری از وقوع خسارات برای آنان امری حیاتی است. مراجع قانونی که این حمایت را فراهم کنند، می‌توانند نقش مهمی در ایجاد امنیت و اعتماد در این فضا داشته باشند. از این رو، حمایت از شرکت‌های مدیریت دارایی حرفه‌ای (که سابقه فعالیت شفاف و روشنی داشته‌اند) در این حوزه و تسهیل فعالیت‌های آنان می‌تواند به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاران عادی و مدیریت بهتر سرمایه آنها، بسیار مؤثر باشد.»

ایثار قمری، مدیرعامل بینوِست

او ادامه داد: «تیم‌های حرفه‌ای مدیریت دارایی‌های رمزارزی، از طریق دانش و تجربه خود، قادر به بهبود فرایندهای مدیریتی و کاهش ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در این فضا هستند. اگر مراجع قانونی قوانین و مقرراتی ایجاد کنند که این تیم‌های حرفه‌ای را حمایت و فعالیت آنها را تسهیل کنند، امکان دسترسی به خدمات مدیریت دارایی حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاران عادی فراهم می‌شود. این اقدامات می‌تواند به ایجاد یک محیط قانونی و پایدار در این حوزه کمک کند و باعث افزایش اعتماد عمومی نسبت به صنعت رمزارزها و بلاکچین شود. در واقع در قالب یک چهارچوب قانونی قوی و تنظیم‌شده، مدیران دارایی حرفه‌ای می‌توانند نقش مهمی در کاهش احتمال وقوع هیجانات کاذب و همچنین جلوگیری از افتادن سرمایه‌گذاران در دام سودجویان و پروژه‌های کلاهبرداری و پانزی داشته باشند.»


خروج از سردرگمی و قرارگرفتن در ریل قانونی


احسان مطلبی، مدیرعامل و بنیانگذار سرمایکس در خصوص یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کسب‌و‌کارهای فعال حوزه ارزهای دیجیتال از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «باید از کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه رمزارز در برابر فعالیت‌های مخربی که عده‌ای در فضای بی‌قانونی انجام می‌دهند، حمایت قانونی شود. همچنین پیگیری ایجاد یک قانون درست و جامع ضرورت این حوزه است. فرایند این قانون‌گذاری نیز باید شفاف و در فضایی علمی و تخصصی و با مشورت اهالی این حوزه باشد. از سازمان نصر هم انتظار پیگیری همین مطالبه می‌رود تا کسب‌وکارها از سردرگمی خارج شوند و در ریل قانونی قرار گیرند.»

احسان مطلبی، مدیرعامل و بنیانگذار سرمایکس

برداشتن محدودیت واریز ریالی به صرافی‌های ارز دیجیتال


سپیده پناه، مدیر ارشد بازاریابی تبدیل در خصوص مهم‌ترین مطالبه صنفی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «در قدم اول با توجه به میانگین پرداخت‌های کاربران در بازار ارز دیجیتال در صرافی‌ها با مشکل محدودیت واریز ریالی مواجه هستیم. همان‌طور که می‌دانید سقف واریز روزانه از درگاه‌های اینترنتی برای هر کد ملی ۲۵ میلیون تومان است و در صورت استفاده از سامانه پایا و ساتنا، این سقف به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. بنابراین اولین مطالبه ما از سازمان نظام صنفی کشور، برداشتن محدودیت واریز ریالی به صرافی‌های ارز دیجیتال است. برای تحقق این مهم لاجرم باید مطالبه دیگری نیز از سازمان نصر داشته باشیم.»

سپیده پناه، مدیر ارشد بازاریابی تبدیل

او ادامه داد: «در حال حاضر صرافی‌ها برای ارائه درگاه پرداخت به کاربران از سرویس‌های واسطه استفاده می‌کنند و مجبور به پرداخت یا دریافت کارمزد بانکی از کاربران هستند؛ کارمزدی که نصیب سرویس‌های واسطه می‌شود. حال اگر صرافی‌ها بتوانند به صورت مستقیم از سرویس پرداختی بانک‌های کشور استفاده کنند، دیگر نیازی به پرداخت یا دریافت کارمزد نخواهند داشت و این کار مستلزم داشتن نماد تجارت الکترونیکی یا همان اینماد است. بنابراین دومین مطالبه ما از سازمان نصر، ارائه اینماد به صرافی‌ها و تسهیل تعامل مستقیم صرافی‌ها با بانک‌هاست که منجر به حذف محدودیت واریز ریالی و پرداخت کارمزد می‌شود. این مهم به صرافی‌ها اجازه می‌دهد به پشتوانه نظام بانکی، خدمت‌رسانی بهتری به کاربران داشته باشند.»


بهبود وضعیت اینترنت


مهم‌ترین مطالبه‌ علیرضا بزرگمهری، رئیس انجمن پرداخت الکترونیکی مربوط به وضعیت اینترنت است. بزرگمهری در این خصوص گفت: «موضوعی که مدت‌هاست من پیگیر آن هستم و باعث می‌شود که اکوسیستم به آرامش برسد و همچنین وضعیت مهاجرت بهبود پیدا کند، مربوط به وضعیت اینترنت از لحاظ پهنای باند و برگرداندن وضعیت اینترنت به پیش از اتفاقات سال گذشته است.»

علیرضا بزرگمهری، رئیس انجمن پرداخت الکترونیکی

او ادامه داد: «مطالبه دوم من از رگولاتور و شورای عالی فضای مجازی است که آنها درک کنند نوآوری در بسترها و ساختارهای بسته گذشته رخ نمی‌دهد، در واقع رگولاتور در نوشتن دستورالعمل‌ها باید از فعالان صنفی به‌خصوص جوانان دانش‌‌بنیان، فعالان فین‌تک و… کمک بگیرد و همراهی مشخص بیشتری با این افراد داشته باشد.»


ایستادگی در مقابل رگولیشن‌های غیرمنطقی


مهدی عبادی، مدیرعامل وندار مهم‌ترین مطالبه‌اش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را ایستادگی در مقابل رگولیشن‌های غیرمنطقی و محدودکننده کسب‌وکارها دانست.

مهدی عبادی، مدیرعامل وندار

او همچنین معتقد است که ایجاد یک رابطه دوطرفه با رگولاتورها و رساندن صدای کارشناسان به گوش مسئولان قانون‌گذاری باید یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان نظام صنفی باشد.


تقویت جایگاه بخش خصوصی در رگولاتوری حاکمیتی فناوری اطلاعات


حسن موحد، مدیر مجموعه تازه‌چین در خصوص مهم‌ترین مطالبه‌اش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «مهم‌ترین مطالبه صنفی من تقویت جایگاه نظام صنفی رایانه‌ای تهران و در کل بخش خصوصی در رگولاتوری حاکمیتی فناوری اطلاعات است. ما نباید بدون در نظر گرفتن منافع مهم اقتصادی حاضران در این صنعت که نشان‌دهنده توسعه رفاه اجتماعی بخشی از جامعه است. تصمیماتی را بدون لحاظ این بخش مهم و تأثیرگذار آینده که همیشه در لبه فناوری حرکت کرده و ارزش افزوده بسیاری را خلق می‌کند، بگیریم. اما آنچه در شرایط پیش‌ روی کشور می‌بینیم، تصمیماتی از جنس صرفاً ناهمراهی بخشی از دولت و… با بخش خصوصی است که ضربات بسیاری بر پیکره کارآفرینان و جوانان کشور ایجاد کرده و آنها را برای مسیر مهاجرت همراهی می‌‌کند.»

حسن موحد، مدیر مجموعه تازه‌چین

پیگیری جدی اجرا و تحقق قراردادها بین دولت و بخش خصوصی


حمیدرضا نایینی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر در خصوص مطالبه‌اش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «با توجه به اینکه دولت، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازیگر اقتصاد کشور، به‌ویژه اقتصاد دیجیتال کشور است و به‌شدت، موفقیت و عملکرد بخش خصوصی وابسته به رفتار و اقدامات دولت است، کلیدی‌ترین مطالبه صنفی ما از سازمان نصر، دفاع از منافع شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور در تعاملات و همکاری‌ها با دولت است. برای مثال، وقتی دولت، سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری برای یک حوزه انجام می‌دهد و مجوزهایی برای فعالیت کسب‌و‌کاری یک اپراتور یا مجری خصوصی می‌دهد باید به تمامی حقوق آن پایبند باشد. هر نوع بی‌توجهی یا سهل‌انگاری قانون‌گذاران و ناظران دولتی در تحقق تمام و کمال الزامات کسب‌و‌کاری آن مجوزها، باعث ضرر و زیان جدی در سرمایه‌گذاری و کسب‌و‌کار آن شرکت‌های خصوصی خواهد شد و حتی می‌تواند باعث شکست یا نابودی آن شرکت شود. بنابراین مهم‌ترین مطالبه صنفی ما از سازمان نصر، پیگیری جدی اجرا و تحقق قراردادها و پروتکل‌هایی است که بین دولت و بخش خصوصی تعریف و اجرا می‌شود.»

حمیدرضا نایینی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر

مانع‌زدایی از پیاده‌سازی کامل اسناد بالادستی


مجید پایدار، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی نیز می‌گوید: «با توجه به نقش تنظیم‌گری مناسبات بخش خصوصی و دولتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، تلاش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های در اختیار سازمان به منظور بهبود محیط کسب‌وکار برای تمامی فعالان صنف رایانه‌ای، می‌تواند مهم‌ترین مطالبه باشد. این مهم از طریق پیگیری جهت رفع خلأهای قانونی و مانع‌زدایی از پیاده‌سازی کامل اسناد بالادستی نظیر مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات که با رویکرد تسهیل ارائه خدمات هوشمند و تغییر جهت ارائه خدمات از دولت به مردم و کسب‌و‌کارها تنظیم شده‌اند، می‌تواند جامه عمل بپوشد و در نتیجه آن زمینه فعالیت ارزش‌آفرین هرچه بیشتر اعضای صنف فراهم شود تا با طراحی و تولید هرچه بیشتر خدمات باکیفیت، هم جامعه و هم فعالان حوزه فناوری اطلاعات از مزایای آنها بهره‌مند شوند.»

مجید پایدار، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی

او ادامه داد: «به‌عنوان مثال، رفع پیچیدگی در فرایند استعلام درآمد اشخاص حقیقی از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری جهت ارزیابی دقیق‌تر توان بازپرداخت اقساط با پیش‌بینی امکان صدور مجوز استعلام توسط صاحب اطلاعات به‌عنوان متقاضی تسهیلات بانکی می‌تواند به توسعه سامانه‌های اعتباردهی و ایجاد ارزش افزوده برای مؤسسات اعتباری و متقاضیان تسهیلات کمک شایانی کند و از این رهگذر، امکان ارتقای بسیاری از خدمات مرتبط با حوزه فین‌تک و به تبع آن بهبود تجربه مشتری، میسر می‌شود.»


تقویت همبستگی و هم‌افزایی داخلی


علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل آدانیک در خصوص مهم‌ترین مطالبه‌اش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توضیح داد: «تعریف مطالبه از نهادی صنفی باید متناسب با زمینه و شرایط محیطی جاری باشد. در شرایط جاری با عدم تعادل و تنش بین قدرت غیرپاسخگو و جامعه مدنی از یک‌سو و تنش قدرت حاکم با اقتصاد جهانی از سوی دیگر، نهادهای مدنی غیرسیاسی کارکردهای جدی و اصلی خود مانند حمایت از منافع اعضا، تنظیم استانداردهای حرفه‌ای و شبکه‌سازی داخلی و بین‌المللی را از دست می‌دهند. به‌ نظرم نظام صنفی در این شرایط حداکثر می‌تواند صدای صنف باشد و با نگاه به درون، بیشتر بر تقویت همبستگی و سینرژی داخلی صنف تمرکز کند.»

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل آدانیک

رفع موانع و مشکلات ارزی


هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور در خصوص مهم‌ترین مطالبه خود از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «رفع موانع و مشکلات ارزی و ثبت سفارش و سایر نیازمندی‌های کارخانه‌های تولیدی مهم‌ترین مطالبه‌ای است که از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دارم.»

هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور

گره‌گشایی ارتباطات میان‌سازمانی


پیمان اکبری خرازی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مبنا کارت آریا نیز می‌گوید: «تلاش به‌عنوان یک سازمان عملیات‌محور برپایه رفع نیازهای اعضا همچون تخصیص ارز، معافیت‌های مالیاتی، گره‌گشایی ارتباطات میان‌سازمانی و همچنین برگزاری جلسات هم‌اندیشی مستمر از نصر مورد انتظار خواهد بود.»

پیمان اکبری خرازی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مبنا کارت آریا

تسهیل عضویت در سامانه‌ اینماد


تیمور ستارزاده، مدیرعامل سلریار در خصوص مهم‌ترین مطالبه‌‌اش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «به‌عنوان یک شرکت فعال در فناوری اطلاعات، امیدواریم نصر بتواند در تسهیل این گره‌های همیشگی راهگشا باشد: امور مالیاتی و بدفهمی‌هایی که سرراه شرکت‌های نوآور وجود دارد، تسهیل چرخه و فرایند عضویت و تمدید در سامانه‌های دست‌وپاگیری چون اینماد و ایجاد تسهیلات حمایتی در تعامل با سازمان تأمین اجتماعی.»

تیمور ستارزاده، مدیرعامل سلریار

پیگیری و تسهیلگری در حاکمیت


مهدی مقیمیان، مدیرعامل و بنیان‌گذار مینی‌‌کالا نیز می‌گوید: «اکوسیستم دیجیتال کشور فاقد متولی اصلی جهت تدوین و تببین چشم‌انداز درست، پیگیری و تسهیلگری در حاکمیت برای توجیه نهادهای ناظر است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور باید به‌عنوان انجمنی که جایگاه لازم برای تعاملات لازم را دارد اجزای این اکوسیستم را استخراج کند و نیازمندی‌های لازم برای هر بخش را احصا کرده و پیگیری‌های لازم را در زمینه تعیین وظایف حاکمیت و بخش خصوصی انجام دهد.»

مهدی مقیمیان، مدیرعامل و بنیان‌گذار مینی‌کالا

ورود شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات دیجیتال به بورس


میثم رجبی، مدیرعامل رادین در خصوص مهم‌ترین مطالبه خود از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «حل مسئله ورود شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات دیجیتال به بورس مهم‌ترین مطالبه‌ای است که از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دارم.»

میثم رجبی، مدیرعامل رادین

ایجاد بستر قانون‌گذاری برای سرویس‌های نوین فین‌تکی


سجاد شفی‌زاده، مدیرعامل داپ‌اپ با اشاره به دو مورد از مهم‌ترین نیازهای قابل پیگیری توسط تشکل مردم‌نهاد نصر گفت: «ایجاد بستر قانون‌گذاری برای سرویس‌های نوین فین‌تکی جهت تعریف و پذیرش چهارچوب مشخص در رگولاتوری و ایجاد پایگاه داده‌های جامع و موثق از مایملک و اطلاعات افراد کشور، ارائه سرویس‌های مذکور به صورت دسترس‌پذیر بر بستر شبکه جهت تسهیل‌سازی و نظام‌مندکردن فرایندهای استعلامات مورد نیاز در سرویس‌های فین‌تک مهم‌ترین مطالبات من از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است.»

سجاد شفی‌زاده، مدیرعامل داپ‌اپ

همراهی نظام صنفی در تنظیم‌گری قوانین


نوید رجایی‌پور، مدیرعامل فردابانک و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در خصوص مهم‌ترین مطالبه‌اش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: «مهم‌ترین مطالبه بخش خصوصی از اعضای نظام صنفی رایانه‌ای، همراهی و دخالت نظام صنفی به واسطه جایگاه قانونی که دارد، در تنظیم‌گری قوانین، به‌خصوص قوانینی است که مربوط به کسب‌و‌کارهای نوآور و به طور ویژه در حوزه فین‌تک است. همچنین همراهی با بقیه انجمن‌‌ها برای رسیدن به هدف.»

نوید رجایی‌پور، مدیرعامل فردابانک و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک

او ادامه داد: «در کشور، ظرفیت‌های قانونی زیادی داریم که نظام صنفی می‌تواند آنها را مطالبه‌گری و اجرا کند. برای مثال اگر نظام صنفی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های صنعت آی‌سی‌تی بتواند نقش مؤثرتری داشته باشد، بانک‌های عامل و حاکمیت برای اینکه بتوانند حجم قابل توجهی از منابع را به اعضای صنف آی‌سی‌تی تخصیص دهند در رشد اقتصاد دیجیتال می‌توانند مؤثر واقع شوند.»

رجایی‌پور در پایان گفت: «این سازمان می‌تواند مطالبه‌گر قوانین و مقررات در حوزه فین‌تک، نئوبانک‌ها، لندتک‌ها رمزارزها و… باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.