راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هلدینگ تفتا مطرح کرد / 50 درصد از شهرهای نسل چهارم سرمایه‌گذاری در عدالت دیجیتال را افزایش داده‌اند

محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت در کنفرانس انقلاب صنعتی چهارم ضمن بیان اینکه یک شهر هوشمند، شهری زیست‌‏پذیر، تاب‌‏آور و پایدار است که از طریق یک سیستم حکم‌رانی باز و مشارکتی ایجاد شده و مدیریت می‏‌شود، عنوان کرد: «50 درصد از شهرهای نسل چهارم سرمایه‌گذاری در عدالت دیجیتال را افزایش داده‌اند، درحالی که 27 درصد از دیگر شهرها در این راستا اقدام کرده‌اند.»

به گزارش راه پرداخت، کنفرانس انقلاب صنعتی چهارم روزهای سیزدهم و چهاردهم اسفندماه به میزبانی مدرسه کسب‌وکار تکاپو و باحضور جمعی از صاحب‌نظران این حوزه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت در ارائه‌ای با موضوع شهرهای هوشمند نسل چهار ضمن ارائه تعاریفی از شهرهای نوین عنوان کرد: «یک شهر هوشمند، شهری زیست‌‏پذیر، تاب‏‌آور و پایدار است که از طریق یک سیستم حکم‌رانی باز و مشارکتی ایجاد شده و مدیریت می‏شود.»

به عقیده او شهرهای هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای هوشمندتر و کارآمدتر کردن بهره‌برداری از منابع استفاده می‌کنند و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در هزینه و انرژی، بهبود خدمات و کیفیت زندگی و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی می‌شوند.

فرجود در ادامه توضیح داد: «جایی که شبکه‌ها و خدمات سنتی به کمک راهکارهای دیجیتال و در جهت منافع ساکنین و کسب و کارها بهینه شده‌اند. شهر هوشمند با هدف استفاده بهینه از منابع و کاهش آلودگی، اهدافی بالاتر از استفاده صرف از فناوری‌های دیجیتال دارد.»

به گفته او یک شهر هوشمند پایدار شهری نوآور است که از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و سایر ابزارها برای بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره وری عملیات، خدمات شهری و رقابت پذیری استفاده می‌کند.

حوزه های اصلی در شهرهای هوشمند
  • مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت 8 بعد اصلی شهرهای هوشمند نسل چهارم و عملکرد این نوع شهرها را در این ابعاد به شکل زیر توضیح داد:
  • اقتصاد، تجارت و صنعت: جذب کسب‌وکارها، ایجاد رشد و توسعه اقتصاد
  • بهداشت و سلامت: اطمینان از برابری سلامت و بهداشت شهروندان
  • جابه‌جایی و حمل‌ونقل: جابه‌جایی سریع‌تر و ایمن‌تر افراد و کالاها
  • انرژی، آب و منابع دیگر: توزیع مسئولانه انرژی، آب و دیگر منابع
  • دولت و آموزش: مدیریت شهر، سرویس‌ها و کارکنان آن
  • امنیت و ایمنی عمومی: اطمینان از ایمنی شهروندان و پیشگیری از جرائم
  • محیط‌زیست و پایداری: افزایش پایداری و کیفیت محیط
  • زیرساخت‌ها و شبکه‌های دیجیتال: اتصال دستگاه‌ها، افراد و تجهیزات در یک شهر
معماری کلان‌شهر هوشمند

به گفته فرجود بازیگران و ذی‌نفعان در زیست‌بوم شهر هوشمند شامل هفت مورد اصلی سرمایه‌گذاران، نهادهای سیاست‌گذار، سازمان‌های خدمت‌رسان، شهروندان، کسب‌وکارهای نوآور، نهادهای صنفی و تصمیم‌ساز و مراکز تحقیقاتی و نوآوری می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت در ادامه ارائه، ارتباط متقابل، شفافیت اطلاعات، تصمیمات غیرمتمرکز و استفاده از فناوری را چهار اصل پایه‌ای نسل چهارم صنعت عنوان کرد و ادامه داد: «در خصوص شفافیت اطلاعات داشتن اطلاعات کافی از سیستم به منظور تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، افزایش عملکرد و ارائه نوآوری اهمیت دارد.»

به گفته او منظور از ارتباط متقابل ایجاد تعامل و تبادل داده بین ماشین‌ها، سیستم‌های سایبری، حسگرها، و افراد با برقراری ارتباط بین آنها است.

فرجود ادامه داد: «تصمیم‌گیری غیرمتمرکز نیز به معنی تصمیم‌گیری‌های مستقل مبتنی بر داده و عدم واگذاری تصمیمات به سطوح بالاتر است.»

طبق توضیحات او استفاده درست از فناوری نیز به معنی جمع‌آوری داده برای تصمیم‌گیری کارآمد و آگاهانه‌تر و حل چالش‌ها در کمترین زمان ممکن است.

او ادامه داد: «اینترنت اشیا، اقتصاد مشارکتی، شبکه‌های اجتماعی، بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی، فضای ابری، انرژی تجدیدپذیر، پرینت 3بعدی، پهپادها، بلاکچین و موبایل از جمله فناوری‌های پیشران در شهرهای هوشمند محسوب می‌شوند.»

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت چهار نسل شهرهای هوشمند و ویژگی‌های آن‌ها را به صورت زیر تشریح کرد:

شهرهای هوشمند 1.0: پروژه‌های اولیه و آزمایشی: آنها اغلب فناوری را به عنوان وسیله‌ای برای تأمین نیازهای شهروندان، به عنوان هدف می‌دانند. سرمایه‌گذاری‌های شهرهای 1.0 اغلب به نتیجه مطلوب ختم نمی‌شود و حتی بعضا تاثیرات اشتباهی بر شهروندان می‌گذارد.

شهرهای هوشمند 2.0: توسعه کاربردها: این شهرها برای دستیابی به برنامه‌های اجتماعی خود بر راه‌حل‌های دیجیتالی تمرکز می‌کنند. از آنجاکه هنگام تصمیم‌گیری در این شهرها ممکن است به نیازهای بسیاری از شهروندان توجه نشده باشد، آنها اغلب از حمایت کامل همه شهروندان برخوردار نیستند.

شهرهای هوشمند 3.0: توسعه مقیاس پذیر خدمات: این شهرها با موضوعات حساس اجتماعی و دیجیتالی سازگار هستند. آنها شهروندان را در تصمیم‌گیری گنجانده و تلاش می‌کنند تا از طرف آنها عمل کنند.

شهرهای هوشمند 4.0: توسعه افقی و همگرا: شهرهای بسیار متصل هستند و از فناوری به‌صورت هوشمندانه استفاده می‌کنند. به‌طوریکه از فناوری، داده و مشارکت شهروندان برای افزایش پایداری استفاده می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: «استفاده از آخرین فناوری‌ها به‌عنوان اهرم، نگاه به داده به عنوان یک دارایی راهبردی، همکاری با تمامی ذی اثران و مشارکت شهروندان را الزامات اصلی تبدیل شدن به یک شهر هوشمند نسل چهارم هستند.»

به گفته او برابری، فراگیری و تأثیر اجتماعی یکی از پارادایم‌های کلیدی در توسعه شهرهای هوشمند نسل چهارم است. او در این خصوص توضیح داد: «منظور از برابری، فراگیری و تأثیر اجتماعی ایجاد استانداردهای دسترسی در تدارکات برای اطمینان از دسترسی افراد دارای معلولیت (اقشار محروم) به خدمات دیجیتالی است.»

طبق توضیحات فرجود، حریم خصوصی و شفافیت، امنیت و تاب‌آوری، پایداری عملیاتی و مالی و در آخر، بازبودن و قابلیت همکاری از دیگر پارادایم‌های کلیدی توسعه شهرهای هوشمند نسل چهارم هستند.

او در پایان، با ارائه آماری در خصوص شهرهای هوشمند عنوان کرد: «در حوزه تمرکز بر امنیت سایبری، 95 درصد از شهرهای نسل چهار امنیت سایبری را در اولین قدم‌ها در نظر می‌گیرند. این درصد برای دیگر شهرها 51 درصد است.»

او ادامه داد: «50 درصد از شهرهای نسل چهارم سرمایه‌گذاری خود عدالت دیجیتال را افزایش داده‌اند، درحالی که 27 درصد از دیگر شهرها در این راستا اقدام کرده‌اند. 65 درصد از شهرهای نسل چهار دارای مرکز نوآوری برای ترویج پذیرش فناوری‌های پیشرفته هستند. این عدد برای دیگر شهرها 41 درصد است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.