راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از ماه‌ها نزاع حقوقی، ایلان ماسک بالأخره توییتر را خرید / فصل جدید توییتر با اخراج سه مدیر ارشد آغاز شد

پس از ماه‌ها نزاع حقوقی و جنجال خبری، ایلان ماسک قرارداد 44 میلیارددلاری توییتر را تکمیل کرد و رسماً این شبکه اجتماعی را خرید. مدیرعامل تسلا بعد از تکمیل قرارداد خود در توییتی به سیاست‌های پیشین توییتر کنایه زد و با اشاره به لوگوی این پلتفرم نوشت: «پرنده آزاد شد.»

ایلان ماسک روز 26 اکتبر پیش از بستن قرارداد میلیارددلاری خرید توییتر از دفتر مرکزی این شبکه اجتماعی در سانفرانسیسکو بازدید کرد و جالب است که ساعاتی پیش از این بازدید، بیوگرافی صفحه توییتر خود را به «مدیرعامل توییتر» تغییر داد.


ماسک می‌خواهد توییتر «محترم‌ترین پلتفرم تبلیغاتی» باشد


مدیرعامل تسلا که این روزها از توضیح مفصل در خصوص برنامه‌هایش خودداری کرده و به انتشار جملات کوتاه و گاه مبهم در صفحه توییترش بسنده می‌کند، یک روز بعد از بازدید از ساختمان مرکزی محل کار جدیدش مجدداً با انتشار توییتی اعلام کرد از تبلیغات متنفر است و می‌خواهد توییتر (TWTR.N) محترم‌ترین پلتفرم تبلیغاتی باشد تا بتواند اعتماد خریداران تبلیغات را به دست آورد.

ماسک و جک دروسی، مدیرعامل سابق توییتر که یکی از سرمایه‌گذاران قرارداد 44 میلیارددلاری خرید توییتر است، قبلاً پیشنهاد داده بودند که بهتر است توییتر از تبلیغات دوری کند و به دنبال درآمد از طریق اشتراک و سایر ابزارها باشد. اینها دلایلی هستند که چندین نفر از تبلیغ‌کنندگان توییتر را نگران کرده؛ به گونه‌ای که در مصاحبه با رسانه‌های مطرح عنوان کرده‌اند از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک واهمه دارند.

در نهایت روز بیست و هشتم اکتبر ایلان ماسک قرارداد 44 میلیارددلاری توییتر را تکمیل کرد و در اولین اقدام پاراگ آگراوال، مدیر اجرایی توییتر؛ ند سگال، مدیر امور مالی و ویجایا گاد، مدیر امور حقوقی و سیاست‌گذاری را برکنار کرد. او آنها را متهم کرده بود که او و سرمایه‌گذاران توییتر را در مورد تعداد حساب‌های جعلی در این پلتفرم گمراه کرده‌اند.

اخراج این مدیران احتمالاً به ماجراهای سه ماه گذشته باز می‌گردد؛ زمانی که ایلان ماسک پیشنهاد خرید توییتر را پس گرفت. آن زمان وکلای ماسک توییتر را به نقض مفاد چندگانه این توافق متهم کردند. طبق ادعای وکلای مؤسس تسلا و بر اساس توافق ۲۵ آوریل، توییتر موظف بوده داده‌های درخواستی ماسک را جهت ارزیابی مستقل از شیوع اکانت‌های جعلی یا هرزنامه ارائه کند. ماسک پس از خرید توییتر همچنین اعلام کرده که می‌خواهد از تبدیل‌شدن این پلتفرم به اتاق پژواکی برای نفرت و تفرقه جلوگیری کند.

«شکست‌دادن» ربات‌های اسپم در توییتر و در دسترس قراردادن الگوریتم‌هایی که تعیین می‌کنند چگونه محتوا به کاربران توییتر ارائه شود از دیگر برنامه‌های ایلان ماسک در آینده است.

او همچنین اعلام کرده که یک شورای نظارت بر محتوا «با دیدگاه‌های بسیار متنوع» در توییتر تشکیل خواهد داد. به گفته او هیچ تصمیم مهم محتوایی یا بازگرداندن حساب قبل از بحث در این شورا اتفاق نخواهد افتاد.

با این حال ماسک جزئیاتی در مورد چگونگی دستیابی به این اهداف و اینکه چه کسی شرکت را اداره خواهد کرد، ارائه نکرده است. همچنین او گفته قصد دارد تعداد کارکنان توییتر را کاهش دهد و به همین دلیل 7500 کارمند توییتر را در مورد آینده شغلی خود نگران کرده است.

ماسک بعد از خرید توییتر با انتشار بیانیه‌ای در صفحه خود نوشت: «علت اینکه توییتر را خریدم، این است که وجود یک میدان همگانی در شهری دیجیتالی، برای آینده تمدن مهم است تا در آن طیف گسترده‌ای از عقاید به سلامت و بدون توسل به خشونت بتوانند به مباحثه بپردازند.»

ماسک در متن خود نسبت به خطر دوقطبی‌شدن فضای شبکه‌های اجتماعی بین دو جناح راست و چپ افراطی هشدار داده و انگیزه آنها را تولید محتوای کلیک‌خور در راستای پول‌سازی می‌داند؛ امری که باعث ازدست‌رفتن فرصت گفت‌وگو می‌شود.

او در بخش دیگری از این بیانیه خود تأکید کرد: «توییتر را برای کسب درآمد بیشتر خریداری نکرده، بلکه هدفش کمک به بشریتی است که دوستش دارد، هرچند احتمال شکست در پیگیری این هدف را زیاد می‌داند.»

او در ادامه نوشته است: «توییتر به عرصه‌ای جهنمی و تماماً رایگان بدل نخواهد شد. جایی که بتوان هر چیزی را بدون عواقبش گفت! علاوه بر پایبندی به قوانین کشور، پلتفرم ما باید به گرمی پذیرای همگان باشد؛ جایی که شما بتوانید تجربه مورد نظرتان را مطابق با ترجیحات خود انتخاب کنید.»

به گزارش رویترز بعد از انعقاد قرارداد خرید توییتر، کمتر از 10 درصد از 266 کارمند این شبکه اجتماعی که در یک نظرسنجی در برنامه پیام‌رسان Blind شرکت کردند، انتظار داشتند تنها تا سه ماه دیگر شغل خود را حفظ کنند. Blind نرم‌افزاری است که به کارمندان اجازه می‌دهد پس از ثبت نام با ایمیل‌های شرکت به‌صورت ناشناس شکایت خود را اعلام کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده یکی دیگر از موضوعات مورد بحث این روزها در جنجال‌های خرید توییتر است. ماسک پیش از این اعلام کرده بود ممنوعیت استفاده از توییتر برای دونالد ترامپ را که در پی حمله به ساختمان کنگره ایجاد شده بود، لغو خواهد کرد. البته رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده قبلاً گفته بود که به پلتفرم باز نخواهد گشت و در عوض برنامه رسانه اجتماعی خود به نام Truth Social را راه‌اندازی کرده است. به‌زعم کارشناسان و خبرنگاران حوزه فناوری، مسئله بازگرداندن ترامپ به توییتر به‌عنوان آزمونی در مورد اینکه ماسک تا چه حد در ایجاد تغییرات پیش خواهد رفت تلقی می‌شود.

اما ماجراها و اخبار خرید توییتر به اینجا ختم نمی‌شود. درست سه ساعت بعد از توییت کنایه‌آمیز ایلان ماسک بعد از خرید توییتر، تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «در اروپا، پرنده طبق قوانین اتحادیه اروپا پرواز خواهد کرد.»

رگولاتورهای اروپایی به نحوی به ماسک هشدار دادند توییتر تحت رهبری ماسک همچنان باید از قانون خدمات دیجیتال منطقه پیروی کند و در صورت کنترل‌نشدن محتوای غیرقانونی، جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌ها وضع می‌کند.

علاوه بر اینها پاتریک بریر، قانون‌گذار پارلمان اروپا و حامی حقوق مدنی به مردم پیشنهاد کرد به دنبال جایگزین‌هایی برای توییتر باشند که حریم خصوصی در آنها در اولویت است و به این ترتیب نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران توییتر بعد از تصاحب آن توسط ایلان ماسک ابراز بی‌اطمینانی کرد.


ماجراهای یک پیشنهاد چند میلیارددلاری


اما مسیر به نتیجه رسیدن این معامله 44 میلیارددلاری پرپیچ‌و‌خم‌تر از این حرف‌هاست؛ به همین دلیل تا آخرین لحظه عقد قرارداد بی‌اطمینانی زیادی در خصوص انعقاد آن وجود داشت. ماجراها از 4 آوریل آغاز شد؛ زمانی که ماسک اعلام کرد 9.2 درصد از سهام توییتر را خریداری کرده و به این ترتیب به بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت تبدیل شد.

ثروتمندترین فرد جهان سپس با پیوستن به هیئت‌مدیره توییتر موافقت کرد، اما در آخرین لحظه حرف خود را پس گرفت و به‌جای آن پیشنهاد جدیدی مطرح کرد. او گفت حاضر است توییتر را به‌ازای هر سهم به مبلغ 54.20 دلار خریداری کند. در طول تنها یک آخر هفته بعد از آوریل، دو طرف به توافقاتی دست یافتند.

در هفته‌های بعد در حالی‌ که گمانه‌زنی‌ها در خصوص خرید توییتر توسط ایلان ماسک به‌شدت قوت یافته بود ماسک به فکر اقدامی دیگر افتاد. او علناً از حساب‌های جعلی توییتر شکایت کرد و وکلایش توییتر را متهم کردند که به درخواست‌های او برای ارائه اطلاعات در مورد این موضوع عمل نکرده است. این جنجال باعث شد ماسک در هشتم جولای اعلام کند قصد دارد هرگونه قرارداد خود را برای خرید توییتر فسخ کند و درست چهار روز بعد از اعلام فسخ قراردادها توسط ماسک، توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را مجبور به تکمیل خرید کند.

در آن زمان، بازار سهام نگران یک رکود بالقوه بود. توییتر ماسک را به «پشیمانی خریدار» متهم کرد و استدلال کرد که ماسک می‌خواهد از این معامله خارج شود زیرا فکر می‌کند بیش از حد پول پرداخت کرده است. اکثر تحلیلگران حقوقی فکر می‌کردند توییتر احتمالاً در دادگاه پیروز خواهد شد.

اما مدیرعامل تسلا با تغییر مواضع خود ورق را برگرداند. او در 4 اکتبر درست یک روز قبل از ضرب‌الاجل برای جلوگیری از محاکمه، پیشنهاد کرد معامله را همان‌طور که وعده داده بود، تکمیل می‌کند.

بعد از بازگشت مجدد ماسک به مواضعش در خصوص خرید توییتر، معاملات سهام توییتر در روز پنجشنبه با 0.3 درصد افزایش به 53.86 دلار رسید و در نقطه‌ای کمتر از قیمت توافق‌شده پایان یافت.

در پی این اتفاق سرمایه‌گذاران توییتر در ماه مه از ماسک در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو شکایت کردند و مدعی شدند او با افشانکردن اطلاعات خرید سهام در زمان درست، قیمت سهام توییتر را دستکاری کرده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اعلام کرده در حال بررسی زمان افشای ماسک است.


خرید توییتر پایان ماجرا نیست


به هر حال ماسک به همه این جنجال‌ها پایان داد و بعد از بازدید از دفتر مرکزی توییتر، این شبکه اجتماعی را خریداری کرد. بعد از این اقدام تعدادی از کارشناسان در خصوص توان مدیریت این پلتفرم توسط ماسک ابراز نگرانی کرده‌اند.

به عقیده آنان قسمت سخت تصاحب این شبکه اجتماعی پرطرفدار، انعقاد قرارداد 44 میلیارددلاری نیست؛ بلکه مدیریت آن است. آنان معتقدند رهبری هم‌زمان تسلا، توییتر و اسپیس‌ایکس از حد توان این کارآفرین میلیاردر خارج است. علاوه بر این اظهار نظر برخی قانون‌گذاران فناوری در اروپا نشان می‌دهد ماسک علاوه بر موارد فوق، چالش زیادی با رگولاتوری خواهد داشت و این کار را برای او سخت‌تر می‌کند.

به همین دلیل اکنون زمان آن فرا رسیده که ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا (TSLA.O) ثابت کند که چرا معتقد است توییتر 10برابر این مقدار ارزش دارد و یک پلتفرم رسانه اجتماعی را که ماه‌ها به تمسخر آن سپری کرده به خوبی مدیریت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.