راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در همایش بانکداری الکترونیک اعلام کرد / اعتبارسنجی؛ اولویت بانک مرکزی در سال 1402

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: «یکی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، پرداختن به بحث اعتبارسنجی است و ما بحث انتقال دیتا را در جلسات هفتگی به طور مرتب پیگیری می‌کنیم.»

مهران محرمیان در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت اظهار کرد: «درباره اینکه بین توسعه اقتصادی و توسعه‌یافتگی دیجیتالی رابطه وجود دارد‌، باید به دو نکته اشاره کرد: یکی اینکه بین این دو متغیر رابطه وجود دارد و با توسعه دیجیتالی می‌توان رشد اقتصادی را افزایش داد. نکته دیگر اینکه تأثیر توسعه‌یافتگی دیجیتال بر متغیرهای اقتصادی در دنیا در مراحل اولیه است.»

او در ادامه با تعریف خدمات مالی دیجیتالی گفت: «حدود ۱.۶ میلیارد نفر در اقتصادهای نوظهور از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند. همچنین حدود ۲۰۰ میلیون بنگاه اقتصادی از دسترسی به خدمات اعتباری محروم هستند. با توسعه‌یافتگی دیجیتالی حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در سال صرفه‌‌جویی می‌شود که اکثر این کشورها از این موضوع محروم هستند. اگر فراگیری مالی دیجیتالی تا سال ۲۰۲۵ رخ دهد، حدود ۳.۷ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی دنیا اضافه می‌کند و ۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.»


97 درصد خدمات بانکی غیرحضوری است


محرمیان با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد خدمات بانکی به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود، ادامه داد: «با افتتاح حساب غیرحضوری، واریز و برداشت و انتقال وجه به ترتیب ۷۵، ۶۵ و ۹۵ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.»

او با اشاره به گزارش بانک جهانی درباره پوشش خدمات مالی در دنیا گفت: «کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی، روسیه، استرالیا و ایران معادل ۸۹ تا ۱۰۰ درصد پوشش خدمات مالی دارند و در کشورهای ترکیه و عربستان این میزان زیر ۹۰ درصد است.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: «مهم‌ترین مشکلی که اعتبارسنجی در ایران دارد، مسئله دیتا است که مطابق مصوبه هیئت‌ وزیران در سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی مکلف شد این نقص را برطرف کند. در همین ارتباط همکاری سازمان‌ها با بانک مرکزی سرعت گرفت و ما اکنون در وضعیتی قرار داریم که مدل جدید اعتبارسنجی  توسط دیتاهایی که از جاهای مختلف گرفته شده در حال‌ توسعه است و به‌زودی عملیاتی می‌شود.»

او در ادامه گفت: «یکی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، پرداختن به بحث اعتبارسنجی است و ما بحث انتقال دیتا را در جلسات هفتگی به طور مرتب پیگیری می‌کنیم.»

محرمیان با بیان اینکه نئوبانک‌ها در کشور ما همانند در زیبایی هستند که پشت آن باغ زیبایی نیست و باید این را ایجاد کنیم، گفت: «انتظار ما از نئوبانک‌ها این است که روی خلق ارزش و ارزش‌آفرینی دیجیتال بیشتر کار شود. تبعات تخلفات در نئوبانک ده‌ها برابر بیشتر از تبعات بانک سنتی است‌.»


اتصال فین‌تک‌ها و بانک‌ها با بانکداری باز


او افزود: «اتصال بین فین‌تک‌ها و بانک‌ها از طریق بانکداری باز ایجاد می‌شود. در حوزه بانکداری باز شاهد تخلفاتی از جنس خلق پول و قاچاق ارز هستیم. زمانی که بتوانیم تخلفات این حوزه را کاهش دهیم، افرادی که تفکرات سنتی دارند به این فضا سوق داده می‌شوند. پیش‌بینی‌ها این است که رشد کاربران در حوزه نئوبانک تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰ میلیون نفر برسد.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه سهم BNPL از تجارت الکترونیک جزو کشورهای با رتبه مناسب هستیم، گفت: «ریال دیجیتال در اکثر کشورها در مرحله آزمایشی است و ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است. فاز پیش‌آزمایشی را پشت سر گذاشتیم و فاز آزمایشی آن به مبلغ بالاتری منتشر شده است.»

او ادامه داد: «در خصوص رمزارزها بعد از حدود ۱۲ سال از طی‌کردن فضای رمزارزها اکنون به جایی رسیده‌ایم که آن را تعادل می‌گویم. بازیگران این حوزه در حال پیداکردن جایگاه خود هستند. در کشورهای اروپایی و آمریکایی محدودیت‌های حوزه رمزارز با وضع مالیات بین سه تا ۳۶ درصد اعمال می‌شود.»


سهم پنج‌درصدی نئوبانک در اکوسیستم نوآوری


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: «سهم نئوبانک‌ها در اکوسیستم نوآوری حدود پنج درصد است.»

محرمیان گفت: «چند هدف برای معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در نظر گرفتیم که به مراحل انتهایی رسیده‌اند. بحث مجوز کسب‌وکارها به‌خصوص در خصوص PSPها تا جای خوبی پیش رفته است. اصلاح نظام کارمزد به‌عنوان یکی از اولویت‌های سال جدید در نظر گرفته شده است. علاوه بر این سندباکس رگولاتوری پروژه دیگر در حال پیگیری است. انتظار بر این است که استقبال بیشتری از این پروژه صورت گیرد که این مهم در صورت اجرا و اعتماد بازار میسر است.»

او ادامه داد: «در خصوص شفاف‌سازی کسب‌وکار هم پروژه‌های متفاوتی داشتیم که شروع آن با رمز دوم پویا بوده است. از آن زمان ٩٠ درصد کاهش فیشینگ داشته‌ایم. مبارزه با قمار، شناسایی سوداگران ارزی، محچک و… از پروژه‌های دیگر است. به طور کل می‌توان گفت بانکداری، امروز نظام شفاف‌تری نسبت به گذشته است.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه چک‌های برگشتی به هفت درصد رسیده است، گفت: «در حوزه چک نیز در حال حاضر ۸۴ درصد چک‌ها صیادی است و زمان رفع اثر چک‌های برگشتی را از ۴۵ روز به سه روز کاهش داده‌ایم. همچنین درصدد هستیم در سال آینده چک‌های الکترونیک را توسعه دهیم و تا آن زمان چک‌های موجود باقی می‌ماند تا به‌تدریج به سمت چک الکترونیک حرکت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.