راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:‌ بانک‌ها برای تأمین اعتبار توسعه زیرساخت فیبر نوری به اپراتورها کمک کنند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در سخنرانی خود در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از رشد اقتصاد دیجیتال در کشور گفت و اینکه تا پایان کار دولت سیزدهم، میزان اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد خواهد رسید. او همچنین با اشاره به راه‌اندازی و توسعه پروژه فیبر نوری اعلام کرد که مردم به مرور طعم شیرین فناوری با سرعت بالای اینترنت را خواهند چشید.

زارع‌پور همچنین در این همایش از بانک‌ها خواست که به اپراتورها در تأمین اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های خود در این زمینه کمک کنند.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، وزیر ارتباطات با اعلام اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از ۶.۴ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۷.۴ درصد رسیده، اعلام کرد که در حال حاضر ۲.۵ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به تلاش دولت برای رشد اقتصاد دیجیتال گفت: «از تکالیف دولت سیزدهم، حوزه اقتصاد دیجیتال بود که به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی دنبال شود. دیروز جلسه هفتم کارگروه در این زمینه برگزار شد. حوزه اقتصاد دیجیتال سه لایه دارد که هسته آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است و لایه دوم آن اقتصاد پلتفرمی یا مبتنی بر سکو است که در کشور ما اتفاقات خوبی افتاده است.»

او ادامه داد: «حوزه بعدی هم کاربرد فناوری‌های نوین در تمامی بخش‌های دیگر کشور است که با بحث هوشمندسازی همراه است. اینترنت‌پلاس نیز در این زمینه‌ها مطرح است و در این بخش از کشاورزی و دامپروری تا معدن و مدیریت شهری و… می‌تواند متحول شود.»

وزیر ارتباطات تأکید کرد: «آمارها نشان می‌دهد که استفاده از فناوری‌ها تا ۴۰ درصد بهره‌وری را افزایش خواهد داد و در حوزه‌های مختلف به منظور خلق ارزش از فناوری‌های نوین استفاده می‌شود. با این نگاه در دولت سیزدهم، کارگروه ویژه تشکیل و تمام اختیارات هیئت وزیران و رئیس‌جمهور به این کارگروه تفویض شد و ۱۰ عضو هیئت دولت در آن حضور دارند که بتوانیم به‌ سرعت موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را برداریم.»

به گفته زارع‌پور، رفع برخی موانع، نیازمند قانون است و هیئت وزیران به کارگروه اختیار داده تا حتی لوایح مورد نیاز را نیز بررسی کند.

او تأکید کرد که ظرفیت خوبی در دولت فراهم شده که بتوانند به سرعت موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال را بردارند و گفت که در ابتدای دولت، سهم اقتصاد دیجیتال ۶.۴ درصد بود و الان به ۷.۴ درصد رسیده است.

به گفته زارع‌پور، هدف‌گذاری این است که تا پایان دولت به سهم ۱۰ درصد برسیم و با مسیری که پیش می‌رویم، این سهم در سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

او تأکید کرد که در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال گام‌های مؤثری برداشته شده و در کشورهای پیشرفته، ارتباطات ثابت بر ارتباطات همراه اولویت دارد؛ به این نحو که در بانک نیازی به استفاده از گوشی نیست و از وای‌فای استفاده می‌شود و در نقاط ثابت می‌توان ارتباطات را از طریق فیبر ارائه کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: «در یک دهه اخیر توجه جدی به این مسئله نشده و ما در آمارهای بین‌المللی جزو کشورهای ته جدول هستیم. ما برای حل این مسئله، پروژه فیبر نوری کسب‌وکارها را طراحی کردیم تا در آخر دولت سیزدهم بتوانیم ۸۰ درصد خانوارها را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهیم و می‌خواهیم در مدت سه سال آینده به این هدف برسیم. در حال حاضر ۹.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته است.»

زارع‌پور اعلام کرد: «در سال آینده به ۱۰ میلیون پوشش خواهیم رسید و در حال حاضر در ۱۰ استان پوشش ارائه شده است. این نوید را می‌دهیم که به مرور مردم طعم شیرین سرعت‌های بالای اینترنت را خواهند چشید.»

زارع‌پور همچنین در پایان به اتصال سریع‌تر بانک‌ها به پنجره واحد برای ارائه خدمات بهتر به مردم اشاره کرد.

او در این زمینه گفت: «اتفاق دیگر، پنجره واحد دولت هوشمند است که وقتی مردم مراجعه می‌کنند به تمام خدمات دولت دسترسی داشته باشند. با همکاری دستگاه‌ها، حدود ۹۳ درصد دستگاه‌های مشمول به این پنجره متصل شدند و سه‌ هزار خدمت دولتی از این طریق ارائه می‌شود.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام خدمات دولت از این طریق ارائه خواهد شد که ۲۰ درصد آن نیز به‌صورت هوشمند است. خدمات بانک‌ها نیز در این پنجره قابل ارائه است و ما آمادگی داریم مسائل امنیتی و نگرانی‌های بانک‌ها را در این بخش نیز رفع کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.